Skulle du köpa ut?
Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör".
Om din tonårsdotter/son på ca 15-16år ska på fest, och ber dig köpa ut alkohol, gör du det då? Om du nekar så får du till svar "Okej, då får jag väl köpa HB och riskera att bli blind istället, eller kanske ännu värre - dör".
Jag jobbar på missbruksakut och så har jag ju själv varit 15
Det här med att köpa ut lite är för mig helt sjuk, vem säger att att hon/han bara dricker det. Inte kul för den föräldern att hämta sitt barn på medicin eller på alk akut och förklara för personal att jag köpte ju bara ut lite. Eller va ska man säga till sitt barn, staffa eller är det bara en klapp axeln å säga sånt händer?
Lite är också en märklig grej, lite för oss vuxna kan vara 4 öl.
4 öl(eller cider som folk verkar tro är någon mirakel dryck för barn) kan göra en tonåring bra på arslet vad allt det innebär, tappad oskuld både med tvång eller "vilja" , misshandel , kriminalitet, förlorade drömmar när det gäller sport, körkort mm.
Är det något vi vuxna vill ha på vårat samvete.
Kan med all säkerthet säga att ni som säger visst jag köper ut, kom och jobba med mig en natt och få se baksidan av det...
Börja dricka alk innan myndig ålder vet man även riskerar ett beroende, har man även missbruk i släktet är riske STOR.
Nej
Vet inte. Jag köpte ut Cider till min syrra när hon var 17, och sa att jag bara gjorde det om hon lovade att inte bli dyngrak. Det blev hon aldrig, och hon höll sig oftast till det jag hade köpt åt henne. (Jag frågade henne för ett tag sen, nu är hon 22).
Fast 15-16 är ju rätt mycket mindre, och det är nog rätt tveksamt om jag skulle köpa ut till mitt eget barn i den åldern.
Nepp - när jag frågade min mamma om det när jag var 16 så sa hon att jag kunde stanna hemma istället för "du får inte dricka iallafall" :)
Sen om jag gjorde det ändå eller inte är en annan femma.
Tycker att det är bra att föräldrar sätter gränser för jag var väldigt oansvarig vid det tillfället men tanken på hur arga mina föräldrar skulle bli gjorde att jag avstod mycket också!
Nej det skulle jag inte.
hm jo det kanske jag skulle. mkt bättre o veta det är rätt saker. man vet ju själv att man dricker ändå i den åldern hur stränga ens förälder är ändå.
Nej..varför skulle jag göra det?? Det är dessutom olagligt..... Inte ens om sonen/dottern var 19....
NEJ!!!