Inlägg från: emmy840508 |Visa alla inlägg
  • emmy840508

Mina två änglar

Lingonflickan skrev 2008-10-10 21:57:53 följande:
    Emma: Jag har funderat på en sak, kanske ovidkommande. Men Max var snart 4 år och saga snart 2. Jag har fått för mig att de var lika gamla som mina (juli 06 och november 04)Stämmer det? För det känns så nära alltihop och jag känner mig så lyckligt lottad. Hur i all världen fick du dem att vara sams? Som Max var mot sin syster... kärlek.
    Hejsan! Tack för din fina fråga! :0) Jag e så glad för att ni ser barnen som de var.
    Ja Max är född Maj 04 och Saga Maj 06.
    Det började ju kämpigt för oss, med Sagas sjukdom och allt. Max insåg, trost sina blott 2 år att det var nåt som inte stod rätt till med lillasyster. Vi fixade så mycket vi kunde så han kunde vara med på sjukhus och så vidare. Vi gjorde vårat bästa så han skulle känna sig speciell och få uppmärksamheten han var van vid. Han fick även vara med i vården vad gällde Saga för att känna att han kunnde göra nåt för henne han med. Det där gjorde så att Max alltid höll ett vakande öga över Saga. Han tog hand om henne, lekte tillsammans med henne och ville alltid ha med henne på allt. Saga såg sin bror som en perfekt lekkamrat och sökte tröst hos honom och lekte helst av allt med honom. De kunnde varandra utan och innan. När vi åt mat och Saga fick sin välling så hällde vi upp lite välling i en skål. Sen satt Max och matade Saga med välling på sked. 
    Men jag såg till att det inte blev för mycket, Max skulle få vara barn, inte någon som passade upp på lillasyster. Det tror jag att jag lyckades med, för Max blev arg när han inte fick hjälp mig med att ta hand om lillasyster. Han hadde sin fristad på dagis också. han och Saga gick inte på samma avdelning.
  • emmy840508
    Sess82 skrev 2008-10-10 22:48:24 följande:
    Se, lilla Saga och Max, de var så unga, men se så många hjärtan de har berört. Deras bortgång skulle aldrig ha behövt hända, du som mamma (och givetvis alla andra anhöriga) ska aldrig behöva gå igenom något sånt här fruktansvärt. Över 900 inlägg på inte alls många dagar.När jag läst vad som hänt på någon nyhetssida, så gick det kalla kårar längs min ryggrad. På något sätt kände jag igen historien om den fd flickvännen som det tillslut stod om i pressen. Stämmer det att du skrev om era problem med henne i en tråd här på FL? Jag finner inga ord för att beklaga min sorg, mer än att jag är så oerhört ledsen för din och dina anhörigas skull. Läste att du inte tror på gud. Men du tror på dina barn. Du tror på dina drömmar om att dina barn har det bra. Det måste ju vara så, för hur annars skulle du orka? Jag är övertygad om att dina barn är intill dig hela tiden som små skyddsänglar, de ger dig kraft att kämpa vidare. När du är ensam kramar dom om dig, när du gråter torkar de dina tårar, när du minns något glatt och ler åt ditt minne- då busar de säkert med varandra. Dom har varandra där uppe bland molnen och de ser dig varje dag och är säkerligen stolta över dig! Vilken kämpe du är! En jättevarm kram till dig!
    Tråden här på familjeliv stämmer... Men det var min sambo som skrev den. han gjorde allt kunnde för att få någon rätsida på det som han fått meddelat. Då tipsade jag om familjeliv. Så han skrev en träd här och fick några svar. Så det stämmer, du kan mycket väl ha sett början på historian innan den ens hände.

Tack för dina fina ord och för att du delar detta med mig.
  • emmy840508
    JohannaMatt skrev 2008-10-11 08:08:31 följande:
    ja, tänkte på det var Niklas gjort mot dig innnan..var det innan barnen kom? Tänkte också fråga om barnen gick på dagis..vet inte riktigt varför, men det bara dök upp. Håller också med om att de verkade ha en väldigt fin sammanhållning, de två. Måste vara underbart för dig att de höll/håller ihop så!Avslutar med att säga att jag önskar att alla vi andra kunde ta en liten del av din sorg så att den inte blev så tung för dig att bära...

Vad Nicklas gjorde vill jag för hans skull inte gå ut med idag. Men det var efter att barnen kommit. Det har vi lagt bakom oss och det som känns bra idag är att jag vat att barnen inte såg el märkte något. Det låter som en klycha, men det hände tre ggr. Så jag kommer ihåg allt som det var igår. Skulle barnen ha vart med om det med så hadde jag inte förlåtit varken mig själv el Nicklas idag.

Max gick på dagis. Han hadde börjat på en storbarnsavdelning och var så stolt. Han gick 15 timmar/veckan. Jag var hemma o vårdade Saga pga hennas handikapp. Hon hadde också dagisplats med utnyttjade den inte mycket.

Dagen efter händelsen så tog rektorn tag i saken, tog hand om personalen och föräldrar som behövde prata. På Max dagis finns det idag ett album med bilder på honom. Barnen kan ta fram det och de brukar sitta och prata med honom när de känner att de behöver.

De har tänt ljus och berättat att Max och Saga är i himmlen nu. Ett barn ville sjunga blinka lilla stjärna för syskonen.

Vi åkte dit i sommras och tog farväl. Fick portfolion och hämtade saker. Det var jättejobbigt. men jag e glad att vi gjorde det. jag behövde det.

• emmy840508
    idaja skrev 2008-10-12 19:11:13 följande:
    Emma vet du en sak!?Jag tror Max förstår hur det hänger ihop nu med solar och månar. Att det bara finns en av varje. Det är tack vare dina förklaringar + att han nu är där uppe i himmlen! Alla änglar runt om honom har säkert tagit med honom på en rundtur och visat honom hur solen och månen beter sig! Så nästa gång du ser månen och solen samtidigt så tänk på att det är Max som ser till att de är framme samtidigt! Han vill visa att han förstått! Kram din syster Ida
    åååå, villken otroligt fin tanke. Tack syster för att du finns. Jag tror det var Max o Saga som pratade med dig på kyrkogården idag. Eftersom du hörde ordet docka så tror jag Saga lekte med sin docka som hon hadde med sig i kistan.
  • emmy840508
    HeartsOnFire skrev 2008-10-12 19:43:11 följande:
    Vart har de lagt ut de bilderna? =ODet låter ju sjukt.
    Jag har faktiskt inte sett bilderna själv. Bara hört andra berätta om det. De låg på en hemsida.... men e borttagna nu. Det stog om det i tidningen och sen försvann bilderna.
  • emmy840508

Nu sitter jag o sambon och tittar på pretty woman. Det blir nog kvällens sissta nöje. sen går vi nog o lägger oss. Jag skriver imorgon igen. Har funderingar på om jag ska öppna en ny tråd, men jag säger till i förväg. Såg att denna börjar bli v'äldigt lång. Jag e sååå himmla tacksam. Det e så skönt med det enorma stödet!!! TACK! Jag håller också på att svara på mail som jag får hela tiden. Ska fortsätta imorgon. Så tro inte att jag skruntar i er. Jag svarar på det jag kan. Tack så mycket för i dag allihoppa.

• emmy840508

Idag har jag verkligen inte hunnit läsa något alls här. Jag ska sätta mig o läsa igen allt imorgon. Det e en stor dag imorgon. Dommen kommer. Läskigt, men ni ger mig styrka och jag känner stöttningen från er.... känns som jag har er alla bak i ryggen. Jag ska åka till v-ås imorgon och finnas där när domen kommer. Jag skriver när jag kommer hem. Tack för att ni finns, så jag orkar mer.

• emmy840508
    Wishmaster skrev 2008-10-11 16:06:28 följande:
    Hej gumman, ville bara berätta att leksakerna från max o saga blev populära, det leks en hel del med dom, den mjuka boken var kano fin måste jag säga, Leah hade den som huvudkude och vägra släppa den när jag ville titta i den. Åter igen tack för sakerna, dom används.// Tommy
    ååå, vad skönt att de kom till användning. Vad skönt det känns att andra barn kan uppskatta samma saker. Tack för att ni ville ha dom.
  • emmy840508
    Skogsmor skrev 2008-10-12 20:30:32 följande:
    Ojojoj vilken längd du fått på din tråd, blir nästan rekord.Det har tagit större delen av dagen att spana egenom den.Spontant känner jag mej helt mos av sorg och nästan skyldig när man läser. Jag ska förklara varför. I början av året gick jag som man så modernt kallar det i väggen. Jag blev sjukskriven för utmattning. Jag har heltids jobb,hus som renoveras, man och två barn pojke 7,5 och flick 3,5 år gamla. Plötsligt blev allting som när man snabb spolar en film. Barnen lärde sig ganska snabbt att det blev väldigt lätt att köra över mamma. Jag gjorde allt för dem och trodde att det var det bästa. Men det jag gjorde var att köra mej i botten. Jag har pratat ganska mycket med min psykolog om just barnen, för det har varit så att jag vid konflikter med barnen känner ångest. Min psykolog har lärt mej att ta tag mer i situvationen och att det är bättre att jag lär dem vad som är rätt och fel än att samhället lär dem den svåra vägen. Det är ju sant. Även att om jag som mamma inte visar dem mina gränser kommer inte de heller kunna göra det jämte mot andra sedan och det vill jag ju. Jag vill ju inte att de ska behandlas illa för att jag inte har lärt dem att visa och tala om vad de känner.Därför när jag läser i din tråd så känner jag mej som lyckligt lottad att ha mina friska och pigga barn. Men de är båda i en fas då de testar gränserna och jag måste hålla hårt i tyglarna för att inte hamna på fel köl igen. Och som sagt jag känner mej skyldig men jag vet att jag måste, jag älskar dem ju inte mindre för det.Mina barn är som Max och Saga fast ett par år äldre, ibland är de oskildaktiga, sida mot sida och ibland vill de inte se varann.Men det är ju så syskonkärleken är.Min moster miste sin son när han var 1,5 år, själv var jag 10år då men jag minns hur hemskt det var. Men först när jag hade fött min son gick det upp för mej HUR hemsk det var.Jag tror att man måste ha barn för att först förstå men att man sen måste vara med om det innan man på riktigt vet.Jag har inte mist ett eget barn så jag kan inte veta hur du känner men jag har barn så jag kan föreställa mej en liten gnutta.Känner med dej och hoppas att du finner en fungerade framtid.Tack att du delar med dej och att vi kan få stötta dej i den mån det går. Kram.

Tack, tack för att du delar med dig av din historia. O jag beklagar allt jobbigt som hänt i ditt liv.
    Se till att ta hand om dig själv i allt. För om du ska orka bära dina barn fram i livet måste du orka stå upprätt.

Tack för att du vill dela detta med mig.

Svar på tråden Mina två änglar