Inlägg från: emmy840508 |Visa alla inlägg
  • emmy840508

Mina två änglar

Tack alla ni som skickar mail till mig i min inbox. det e enormt månnga poch vart enda ett värmer ända in i hjärtat. Fortsätt skicka om ni vill. Men förlåt, jag hinner inte svara på alla. jag försöker svara på så många som möjligt. För det känns så bra att skriva. Nu ska jag ägna litw tid åt sambon sen e det dax att sova. jag kommer tilbaka imorgon kväll el på lördag och läser igen allt. Jag önksar jag hadde mer tid åt att sitta här. Det hjälper mig nåt fruktansvärt. Tack alla ni som visar erat stöd och tack för alla tips.

Sov gott

• emmy840508

Hej allihoppa! Idag har jag inte gått igenom och läst vad ni skrivit. Men jag ville visa mig här. Vi har haft två middagar här hemma. En för sambons mamma o pappa och en för hans bröder och sambos med barn. I våran lilla lägenhet så får vi inte rum så många åt gången så vi får dela upp det lite. Vi har skaffat oss en lägenhet på 47 kvm. I huset hadde vi 138. Det e lite skillnad. Men det går jättebra. vi behöver inte så stor utrymme nu. Utan något billigt som vi kan äta och sova i. Men det gick att ha fyra vuxna och tre barn på besök samtidigt också. Jag satt med sambons brors dotter på fyra år och spelade lite spel en stund. Det var mysigt, jag kännde efter lite. Men det känndes helt okej. Det e Max och Saga jag saknar... jag saknar dem så det svider i hjärtat. Men den lilla tjejen, var ju hon, inte Max och inte Saga. Utan en helt egen individ. Jag kan inte erkätta dem på nåt sätt. Men jag kan se ljuset som finns kvar här på jorden och de fina minnen jag har tillsammans med mina barn. Jag satt en stund med hennes lillasyster på 3 måndader och kramades en stund. Jag kännde att det var helt okej, jag kommer nog kunna skaffa barn en dag. För det skulle inte vara Max och Saga, utan en ny individ. Jag vill inte göra det idag, o inte snart heller. Nu vill jag minnas och ägna mig åt Max och Sagas minne. Sen kanske... någon gång i framtiden...

• emmy840508
    MrsArvid skrev 2008-10-17 09:49:50 följande:
    Du får mig att bli varm inombords gumman, när du skriver så fina saker Jag läste ditt inlägg redan igår kväll, men då blev jag för rörd för att ens kunna svara så jag var tvungen att vänta tills idag...Åååå vad jag önskar att Max och Saga hade fått vara med här ute, plaska i vatenpölar i skogen och kasta löv på hösten, bada i poolen och jaga Simon på sommaren och göra snöänglar på vintern... Men de är nog med och gör det nu också, fast vi inte ser dom. De gånger Jack hittar på nåt riktigt busigt, som att måla hela sig med mascara eller kliva upp på micropopconrpaket i affärer för att nå glassen,då står nog Saga bredvid och skrattar åt honom och busar med honom. Och nu har Wilma börjat knata runt här hemma, mitt ut på golvet går hon och så lér hon och klappar händerna. Tror du inte det är Max som står på golvet, vid den där punkten som hon fokuserar på att gå till som vi inte kan se, och ropar på henne och berömmer henne när hon kommit fram till honom? Det tror jag De följde nog med er ut hit häromdagen så nu hittar de hit och kan komma hit och busa när de ser att Jack och Wilma har nåt upptåg på gång. Det var säkert Max och Saga som var här och busade med Wilma när hon skrattade åt ingenting och kollade bakåt, precis som du sa.Jag hoppas att det var det, för då vet jag att Jack och Wilma har de bästa skydds-och busänglar som de nånsin kan få! Och gumman, vi kommer aldrig glömma Max och Saga, och vi kommer aldrig sluta krama dig eller nånsin säga åt dig att sluta sörja. För du kommer alltid sörja Max och Saga och det har du också all rätt att göra. Och så fort du vill prata, om dem, det som hände eller bara om allt och inget, så finns jag och vi här för dig. Så fort du känner att du vacklar och är på väg att falla så är vi här, bara ett telefonsamtal bort, och kan komma och stötta dig och ta emot dig i fallet. Så fort du behöver en kram så har vi både en, två och många att ge dig. Och vill du komma iväg och göra något så vet du att jag och alla dina andra vänner mer än gärna gör något, vare sig det är att bada,gå på bio, ha en tjejkväll eller bara ta en fika och prata!Vi är så många som tycker så enormt mycket om dig!
    åååå, villket otroligt fint inlägg. Jag tror med att dina barn har två skyddsänglar som inte är långt ifrån deras egen ålder.... Jag hoppas verkligen det...
    Jag är så tacksam för att ha vänner som du. Det gör att jag kommer klara detta. Hela vägen. Tack....
  • emmy840508
    Fortis et liber skrev 2008-10-17 11:00:17 följande:
    Hej EmmaUndrar bara hur din sambo mår?Att behöva leva med den bilden e ju inte det lättaste.
    Tack för att du frågar. Han mår relativt bra. Vi finns vid varandras sida oftast och jämt. Han e också sjukskriven fortfarande. Vi har våra rädslor båda två. Jag är tex rädd för att öpnna dörren när jag e själv och han att komma hem och öppna dörren.
    Synen han fick den dagen pratar han inte mycket om, men alla bearbetar på olika sätt. Så han har nog hittat hans sätt.
  • emmy840508
    kärålajn skrev 2008-10-17 11:02:35 följande:
    Hej Emma!Var ett tag sen jag skrev, men, folk skriver så fina saker till dig så t.o.m jag blir helt paff över hur mkt kärlek svenska folket visar gentemot någon dom aldrig ens träffat.Är inte det ganska otroligt? :)Hoppas också på att när du känner dig stark nog och har lite att göra om dagarna, åker runt i landet och föreläser. Många människor skulle behöva lära sig från dig.Ditt mod, din styrka, att leva dagen fullt ut och att varje dag säga till sina nära och kära hur mkt man älskar dom.Kram
    Tack för att du skriver o finns med här.
    Ang det du skrev.... jag delar så gärna med mig om jag kan tillföra något. Men hur talar man om detta utan att skapa rädsla för vardagslivet är en fråga jag ofta ställer mig.
    Jag skulle bli så glad om jag fick tillfälle att dela med mig och hjälpa någon på något sätt.
  • emmy840508
    Thea050214 skrev 2008-10-17 12:48:51 följande:
    Hej Emma!Tänkte fråga din om jag får länka till Max o Sagas minnessidor i min blogg så folk kan gå in o tända ljus för dom små änglarna? Många varma hälsningar från Petra
    Hejsan! tack för att du frågar o det e självklart att du får länka dit. Tack för att du VILL göra det.
  • emmy840508
    Majalaja skrev 2008-10-17 15:14:47 följande:
    Emma, undrar lite vad som händer om målet överklagas till hovrätten. Betyder det att ni måste gå igenom hela processen ännu en gång? Hur känner du inför det?
    Ja, vi måste gå igenom allt igen. Allt kommer tas om från början .För detta är en ny prövning och alla har rätt till det.
    Jag tycker det e bra att alla får en "andra chans" men för min del, jag som såg henne, som vet att hon gjort detta. Så känns det fruktansvärt. Jag vill verkligen inte vara i hennes närhet igen. Jag ryser vid tanken. Jag tycker att hon sitter där hon hör hemma. Men jag samlar kraft, jag SKA klara det en gång till.
  • emmy840508
    pumuckel skrev 2008-10-17 16:28:41 följande:
    Hej Emma, jag hittade den här tråden när jag sökte minnessidorna för Max och Saga. Jag ville bara säjer att du är en så otroligt stark och positiv människa. Jag har tänkt mycket på dig och dina underbara barn under de senaste månader.Det är svårt för mig att uttrycka mina känslor på svenska, eftersom svenska är inte mitt modersmål. Jag är tysk (känns nästan som jag måste ursäkta mig för det) och tänkte först berätta för dig hur jag uppfattade hennes iskalla röst under rättgången till exempel när hon vägrade svara på frågorna. Men sedan insåg jag, att hon är inte alls viktig. Det är viktigt att hon fick sitt straff, men annars är hon inte viktig. Du, Emma, är viktig och Max och Saga och era familjer. Jag beundrade mycket när du sa i intervjun att du hatar inte, för du vill hellre älska de som är värda att bli älskad. Jag är glad över att du har så mycket stöd från din underbara familj och dina vänner och så många över hela Sverige.Genom allt blev jag många gånger påmind att jag ska vara så glad att jag har mina två barn (vilka är ungefär lika gamla som Max och Saga) och att jag ska varenda dag försöka att bli en lika bra mamma som du är.Många kramar!
    Hejsan! tack för ditt svar o tack för dina fina ord. Bor du här i sverige nu? vet du hur detta tas i tyskland? hur ser media på allt där borta o har du någon adress till nåt som liknar aftonbladet där borta? Bara för att man e lite nyfiken på vad som sagts om detta där borta. Jag har faktist läst tyska i 4 år, så lite förstår jag. Du behöver inte ursäkta dig för att du e tysk. Ditt modersmål el ursprungsland gör inte hur man är som människa.
  • emmy840508
    Emmel skrev 2008-10-17 16:37:01 följande:
    Jag känner samma sak. Har kommit på en sak som Emma faktiskt skrivit om: att vi ska krama våra barn och varandra och ta vara på det vi har. Vi vet inte vad som kan hända. Det har jag tagit fasta på och jag tänder också ett mentalt ljus för Max och Saga när jag gör det. Jag tänker på deras otroliga mamma och tackar dem för att hon fått mig att öppna mina ögon för vad som är viktigt. Nu låter jag disken stå och tvätten ligga för att krama mina barn lite extra länge. Emma, du är helt fantastisk! Tack för att du öppnat mina ögon.
    Det e jag som ska tacka. jag e så glad att jag lyckats med det jag velat förmedla. Disken försvinner inte. Det gör inte ens barn heller i en bra värd. Men, det är aldrig negativt att vara tacksam. Jag e tacksam trots allt detta. Jag e tacksam för min sambo, för mina föräldrar, mina syskon, mina vänner, för alla som finns där i handling el tanke.
    Jag e till o med tacksam för att ta en lugn promenad ibland. Disken är jag däremot INTE tacksam över, men den försvinner inte hur jag el någon annan bär oss åt.
  • emmy840508
    Analoga skrev 2008-10-18 18:34:39 följande:
    Kom att tänka på en sak idag när jag var ute tillsammans med min 4-åriga dotter. Jag, och många, många andra (efter vad jag läst i denna tråden) har blivit så tacksamma och värdesätter våra barn ännu högre efter detta tragiska öde med Max och Saga. Alltså missförstå mig rätt nu, naturligtvis älskade jag min dotter över allt annat redan innan, men jag har fått en ännu större tacksamhet över henne och en påminnelse om att man inte ska ta allt man har för givet. Det kan förändras på bara några sekunder....Man tänker att "det händer inte mig" - men denna händelse visar ju att verkligen precis vem som helst kan drabbas....Jag är övertygad om att det var en av Max och Sagas stora uppgift i livet; att göra så att så många barn som möjligt får de bästa möjliga föräldrarna Det har de lyckats med
    åååå, det värmer... mina barn hadde en uppgift i livet och lyckades STORT med den. Tack för att du får mig att tänka så.
Svar på tråden Mina två änglar