• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • C r e d o

Kära du, du behöver inte känna att du MÅSTE vara positiv i tråden, allt du skriver andas positivitet och ljusa minnen tycker jag. Skulle aldrig kunna hålla mig så "inom ramarna", skulle skrika ut min ilska och galla på alla tror jag.

Gråter igen när jag läser ditt svar om Max i hallen, kan ju ändå inte handla om många sekunder innan det var över och minnet och själen var borta ur rummet. Tror att de knappt hann förstå vad som hände. Så vill jag tro och då gör jag det (om jag får citera dig).

Kram igen

• Annis76

Hej Emma. Jag har liksom många andra, följt denna tråden lite på håll. Läst lite ibland, allt som du skrivit och lite då och då vad andra skrivit. Har tänkt länge att jag skulle skriva till dej.
    Du är den starkaste och mest fantastiska människa jag vet! Du är så klok i allt du skriver. Hur du känner och tänker. Så som du är önskar jag att jag också kunde vara ifall något fruktansvärt skulle hända mej. Du slösar ingen kraft på hat utan lägger all energi på att minnas dina underbara barn och allt ni hade tillsammans. Vilken styrka att kunna göra det!

Jag tänker på dej ofta. Hur fruktansvärt det måste vara för dej att hela tiden känna denna saknad efter Max och Saga. Vi som läser tråden känner väldigt mycket med dej men vi har ändå våra egna liv vi kan ägna oss åt för att senare kanske tänka på dej igen. Du däremot lever i denna fruktansvärda mardröm hela tiden. Det måste vara så obegripligt kämpigt men ändå är du så stark.

Jag förstår att det känns svårt att du inte rörde vid dina barn när du fick se dem men tänk på det du gjorde istället för det du inte gjorde. Du gick in i rummet och var nära dem. Du såg dem och pratade med dem. Det är ju fantastiskt att du fann mod och styrka att göra det!

Många kramar till dej.
    Du är en fantastisk människa!

• Lingonflickan

C r e d o skrev 2008-10-25 22:13:56 följande:

Gråter igen när jag läser ditt svar om Max i hallen, kan ju ändå inte handla om många sekunder innan det var över och minnet och själen var borta ur rummet. Tror att de knappt hann förstå vad som hände. Så vill jag tro och då gör jag det (om jag får citera dig). Kram igen
    Ja, man får hoppas det men vilken skräck ändå.... Jag mår så dåligt när jag tänker på dig, vill bara "rusa in i det ögonblicket" och hålla om honom, skydda honom... det gör mig fysiskt ont det som har hänt.
  • frökenE

Hej Emma, Hoppas du har en bra helg. Egentligen borde jag inte sitta och läsa här innan jag ska gå och sova för jag drömmer alltid så konstiga drömmar då. Men det är svårt att låta bli för du skriver så öppet om allt så man blir alltid så rörd. Det känns verkligen som man lär känna dina barn i efterhand. De blir mer och mer levande för varje sak du berättar om dem, och jag kan inte låta bli att berätta för min omgivning om en del saker du skrivit. När jag berättat om krokodilen du gav till tjejen, börjar nästan alla gråta. ( inte så konstigt )

Tänk, nu har den här tråden varit öppen i snart 1 månad och det är redan 1629 inlägg. Sen när man ser hur många som har varit in och kikat är det otroliga 134.646 st. Vi är många som följer dig Emma!! Kram och Gonatt.

• Pricken1979

Jag har inte varit i tråden på några dagar och har nu läst ikapp. Jag är så tacksam över att du vill dela med dig med dina tankar och svarar på alla frågor du får.

• challesprall

Kära Emma! Vill bara hålla om dig... Det som har hänt har berört mig så otroligt mycket. Jag har gråtit många tårar och tankarna har varit hos dig och dina anhöriga. Och hos barnen förstås... Jag vill tacka dig för ditt mod att dela med dig av det hemskaste en mor kan vara med om. Jag är så glad att Max och Saga fick just DIG som mamma. Du är en underbar mamma, du kommer alltid att vara mamma till dem finaste små änglarna. Tusen kramar från en annan mamma

• kärålajn
    emmy840508 skrev 2008-10-25 21:12:45 följande:
    Svar på #1632Ja, jag fick se dom innan de begravdes. Långt innan faktist. När jag åkte från sjukhuset till det skyddande boendet så åkte vi till ett sjukhus där de fanns. Jag hadde sagt ifrån innan att det var för tidigt att se dom. Men de tyckte det var viktigt, jag kännde mig inte redo. Men jag e glad att de tjatade på mig. Vi kom in i ett litet rum med stolar och ett bord. De hadde tagit kort på barnen som låg i ett angänsande rum. Vi satte oss ned och fick se korten. Jag tog kortet och tittade sakta på det, tog det nämare och närmare mig. Det var Max o Saga, men jag förstod inte att det var dom. De låg tätt tätt i samma säng. De hadde täcke över sig med blommor ovanpå. De öppnade dörren men jag satt kvar på min stol. Mina anhöriga började gå in. Tillslut gick jag fram, sakta fram till dörren jag såg sängen. Jag gick ännu lite längre och såg allt, jag såg barnen ligga där, de hadde varandra, tätt tätt intill. Jag tog ett steg in i rummet, så jag stod bara tre meter ifrån att röra vid dom. Men jag orkade inte, jag sa att jag älskade dom. Sen gick jag ut. Jag var rädd. Max hadde en hetta på huvudet. jag började fundera på varför. Jag visste ju inte vad de avlidit av. Så jag misstänkte att han också fått skallskador. Saga hadde en lite mössa på sig. Så jag funderade åt det håller med henne med. Ingen ville svara på några frågor. Jag blev ensam med mina funderingar. Idag ångrar jag så himmla mycket att jag inte gick fram, tog dom i handen och fick röra vid dom en sista gång. Jag ångrar så djupt att jag missade den chansen.
    Jag förstår att du ångrar dig.
    Min pappa gick bort när jag var 12, än idag (13 år senare) ångrar jag att jag inte gick å tittade hur han såg ut där han låg i kistan å rörde vid honom en sista gång.
    Men jag lever med tanken att det ändå inte var sista gången vi sågs, det kommer en dag igen Emma då vi får hålla våra älskade i våra armar igen.
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Baba Screetch

Sitter här och läser i fatt så gott jag kan!

Jag är så imponerad av dig Emma, av din styrka!

Och du ska veta att jag tänker på dig, dina barn o din familj VARJE dag, ibland kortare stunder ibland långa stunder, och konstigt nog ALLTID var kväll innan jag ska sova

Detta har berört mig så otroligt mycket så det går inte att beskriva.

Jag uppfattar dig som en helt underbar människa, du är så stark!

Jag vet aldrig vad jag ska skriva här för ord känns så futtiga, så jag får inte fram nå´t av det jag vill känner jag!

Menj ag ger dig ger dig en stor styrkekram, och jag kommer att tänka på dig och dina barn även denna kväll då jag ska sova!

Sköt om dig!

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • SBoren

Så himla fint och tryggt...

emmy840508 skrev 2008-10-25 21:35:32 följande:
    Jag tänkte att det började bli lite ont om positiva ord från mig här i tråden. Så jag tänkte berätta om en sak som jag kom att tänka på häromdagen. Varje dag när vi skulle lägga Saga så kopplade jag näringsdropp på henne innan jag lade ner henne i sängen. Jag lade en fäll bredvid hennes säng och sen lade hon sig på den, hon visste exakt vad vi skulle göra. Rutiner tyckte hon om. Jag gav henne något att leka med och hennes napp. Max ville alltid vara med när jag kopplade droppet. Han kollade muntligt att jag hadde "spritat" händerna först. Det visste han att man måste göra. (Handsprit). Sen gav jag honom alla begagnade engångssaker att leka med. Som tex plastsprutor, tomma natriumkloridanpuller osv. Jag kopplade droppet som tog ett par minuter. Sen gav jag Saga nappflaska så hon skulle få sin kvällsvälling och sen sade vi "natti natti" pussades (Max också) o sen vinkade vi. Saga lade sig tillrätta på en gång o sov på någora minuter. Max och jag gick in i hans rum och valde bok. Sen läste vi bok innan vi med sa god natt, puss o kram ville han alltid ha och sen sov han tryggt han med. Vi hadde rutiner varje kväll som såg likadana ut pga droppet. Men både barnen o jag trivdes med det och vi sa alltid god natt med ett leende på läpparna.
Svar på tråden Mina två änglar