Inlägg från: emmy840508 |Visa alla inlägg
  • emmy840508

Mina två änglar

Jag tänkte att det började bli lite ont om positiva ord från mig här i tråden. Så jag tänkte berätta om en sak som jag kom att tänka på häromdagen. Varje dag när vi skulle lägga Saga så kopplade jag näringsdropp på henne innan jag lade ner henne i sängen. Jag lade en fäll bredvid hennes säng och sen lade hon sig på den, hon visste exakt vad vi skulle göra. Rutiner tyckte hon om. Jag gav henne något att leka med och hennes napp. Max ville alltid vara med när jag kopplade droppet. Han kollade muntligt att jag hadde "spritat" händerna först. Det visste han att man måste göra. (Handsprit). Sen gav jag honom alla begagnade engångssaker att leka med. Som tex plastsprutor, tomma natriumkloridanpuller osv. Jag kopplade droppet som tog ett par minuter. Sen gav jag Saga nappflaska så hon skulle få sin kvällsvälling och sen sade vi "natti natti" pussades (Max också) o sen vinkade vi. Saga lade sig tillrätta på en gång o sov på någora minuter. Max och jag gick in i hans rum och valde bok. Sen läste vi bok innan vi med sa god natt, puss o kram ville han alltid ha och sen sov han tryggt han med. Vi hadde rutiner varje kväll som såg likadana ut pga droppet. Men både barnen o jag trivdes med det och vi sa alltid god natt med ett leende på läpparna.

• emmy840508
    Lingonflickan skrev 2008-10-25 21:43:45 följande:
    Åh, gumman!! Mitt hjärta blöder för dig och tårarna forsar. SÅ fruktansvärt! Så... vad modigt av dig att göra det ändå. Och att du inte gick ända fram känns kanske tufft just nu. Men dina fina minnesbilder av dem som levande, det är dem du skall hålla fast vid, inte de där bilderna. Ibland kan det vara bra att inte se precis allt, för det är ju inte så du vill minnas dem eller hur. Finner inga ord som kan lindra din smärta... Önskar jag kunde göra nåt för dig, men mest av allt önskar jag att dina fina barn klarat sig igenom detta. Jag gråter när jag hör om Max i hallen och jag kan inte förstå hur nån kan göra så. Först av allt hur nån ens kan attackera dessa barn och än mindre jgaa för att attackera till slutet... Det gör så ont och är så fullständigt ofattbart...
    Ja, tack du satte ord på det jag tänker ofta. Korten vi fick se då har vi kvar. De ligger i en låda hemma hos mamma o pappa. Jag har länge funderat på att titta på dom igen.
    Men mina minnen av dom som levande är precis så, levande alltså. Jag minns inte exakt hur de såg ut när de låg där i sjukhussängen, men de bilder jag har av barnen i de fina stunder vi haft, de går att plocka fram och tänka på, precis som att jag hadde de framför mig.  Så du har så rätt, det e ju inte de bilderna man ska leva vidare med. utan de ljusa minnena.
  • emmy840508
    Royal gala skrev 2008-10-26 07:06:36 följande:
    Å Emma inte behöver du be om ursäckt!!!!Förstår dig att du ångrar dig att du inte gick fram till dom, men som någon skrev här inne så blunda så e ni tillsammans. Det e de bästa med drömmar, där e man tillsammans.Sen frågar jag bara lite försiktigt för jag vill inte trappa på någons tår och speciellt inte dina Emma. Men jag går bara till mig själv (jag vet att alla e olika) jag tyckte det blev jobbigt i längden att alla kallade mig stark. Kan det vara så för dig med? KLart du e stark men man måste få vara "liten" oxå i sorgen, och även här inne. VI e här för att stötta DIG och inte tvärtom, så känn inte att du behöver vara "duktig" vi tänker, sörjer och lider med dig. Sorgen behöver inte vara i tårar.Jag hade blodnäsa. Och du skriver....

Tack för dina fina ord.

Jag tycker inte det blir jobbigt att alla kallar mig stark. För då kan jag vara mig själv utan att något ifrågastätter det. Min syster blev ifrågastatt "hur kan hon le efter detta" min syster sade "för att hon är Emma". Hon får nog själv svara för vad hon menade med detta. Men, där fick jag bekräftat ganska tydligt att jag kan vara den Emma som jag vill vara för alla som känner mig känner igen mig i det. Alla andra som "bara" är bekanta el medsörjande får gärna fråga. Jag vet att ingen skulle bli fundersam om jag helt plötsligt bröt ihop, o behöver jag göra det så GÖR jag det.

Mina allra närmaste har märkt att jag hanterar detta på mitt sätt och det kan tex vara lättirreterad el väldigt trött el ingen aptit el en STOR aptit. Jag pratar om barnen okontrolllerat vissa stunder, utan att tänka på att det kan bli jobbigt för andra. Så jag måste bli lite bättre på att se andra i det här.... Men det blir jag nog när jag kommit lite längre i min egen bearbetning.

Att folk säger att jag e stark är på något sätt en bekräftelse på att jag KLARAR detta. jag är inte på väg åt fel håll utan helt rätt. Så jag ser de orden som en stor hjälp på vägen.

• emmy840508
    Erikssonhanna skrev 2008-10-26 19:12:15 följande:
    Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men vill ändå skriva något. Man kan inte riktigt fatta att det har hänt, och att det har hänt så nära där man själv bor. Och desutom att det händer någon som man känner/känt. (Alltås, jag känner/känt din sambo Togge då vi hade en arrangörs grupp på ABF i köping.)Som sagt så vet jag inte alls vad jag ska skriva, tänker väldigt ofta på det som har hänt dig och din närhet. När man läser det folk skriver till dig så blir man varm i kroppen, tänk att det finns så många snälla och fina människor här runt omkring i sverige. Tänker på er. Massor utav styrkekramar till er! /Hanna
    Tack för att du finns här med mig. Togge hälsar så gott.
    Du har så rätt, tänk att det finns så många fina människor runt om i sverige. Det ger en den lilla extra styrkan som behövs ibland. 
  • emmy840508
    Fragile Angel skrev 2008-10-26 20:33:48 följande:
    Emma, jag har en fråga (svara bara om du vill). Varför fick Saga dropp?

Jag svara gärna. Detta inlägg finns tidigare i tråden, men lite har jag sparat så du får samma svar :=)

Jag berättar gärna om Sagas handikapp. Det blev en del av henne och något som ingen av oss led av. Utan det blev en del av våran livsstil.
    När Saga föddes i vecka 34 så hadde hon en förträgning på tunntarmen. Så nät hon var 1 dygn gammal så genomgick hon en stor operation. De tog bort 20 cm av tunntarmen.
    Det var mycket sjukhus och tillslut kom vi hem.
    Nu levde hon med en "kort tarm" villket gjorde att hon inte kunnde ta upp mat som hon skulle. Hon fick inte äta vanlig mat och det blev utredning efter utredning.
    Tillslut bestämmde de sig för att vi föräldrar skulle lära oss näringsdropp att ha i hemmet. Saga skulle få stora delar av sitt näringsbehov i dropp varje dygn.
    Så Sagas pappa och jag åkte in till sjukhuset och lärde oss. Villket medförde att vi i fortsättningen kunnde fortsätta vårda henne hemma. Det var ett enormt ansvar. Men Saga fick vara i hemmamiljö, med sin familj och sin bror, så hon var ganska nöjd.
    Hon fick endast äta 400 ml specialgjord ersättning per dygn, ingenting annat. Men min prinsessa, jag var så duktig, hon klagade aldrig, hon var nöjd med sin vällingflaska när vi sa och åt kött och potatisgratäng. Hon log jämt och charmade varenda läkare o sköterska på sjukhuset. Hon var solskenet själv.

Så alltså, hon fick dropp pga att hon hadde en för kort tarm som inte kunde ta upp näringen, utan maten åkte tyvärr rakt igenom systemet. Hon kunnde därför inte gå upp i vikt utan dropp.
  • emmy840508
    mammatalman skrev 2008-10-26 21:03:42 följande:
    gråter när jag läser dina inlägg och har en fråga som kom från ingenstans. har ni funderat på vad ni ska göra i jul? du behöver inte svara om du inte vill. kram
    Tack för din fråga. Jag svara gärna. Jag visst har vi funderat. Det är himmla svårt. Vi har alltid firat jul hemma hos mina föräldrar förut. Med detta år sa min mamma o pappa att de inte orkade, vi skulle alla tänka på Jularna med Max o Saga. Så vi stämmde in allihoppa och bestämmde oss för att försöka hitta på något helt annat, en ny tradition kanske. Vi vet inte, allt e luddigt. men vi har inte bråttom. Det får bli som det blir. Jag berättar gärna för er när vi bestämmt oss och jag kommer skriva här även under jul....
  • emmy840508
    Fragile Angel skrev 2008-10-26 21:21:21 följande:
    Emma, har du mkt stöd i barnens pappa? Naturligtvis svarar du bara om du vill .

Jag svarar gärna på era frågor.

Nicklas o jag fick ett mycket turbulent slut på vårat förhållande. Men kring barnen lyckades vi sammarbeta även efteråt. Jag ska tala om som det var, det var jag som styrde och ställde vad gällde dom. Umgänge, dagistider osv. Men Nicklas tyckte det var okej, så vitt jag vet. Han verkade jättenöjd och har uttryckt att det var jag som "fick bestämma".

Efter denna händelse så fortsatte vi sammarbeta vad gäller barnen. Vi träffades och donade med boupptäckning, uppdelning av saker, design på stenen osv. Vi funkade likadant som vi gjorde som separerade MED barn. Det vill säga ganska bra. Vi har inte, efter att vi skilde oss, prata så mycket om känslor osv. Men jag tror vi båda vet att behöver vi o vill vi så har vi varandra ett telefonsamtal bort. Men vi har båda nya liv nu. våra respektiva sambos är ju viktigast nu.

• emmy840508
    Lingonflickan skrev 2008-10-26 21:24:02 följande:
    Emma: Jag undrar lite hur det var tänkt att bli med Sagas näringsdropp, skulle hon behöva leva med det resten av livet eller fanns det enchans att man kunde göra nåt när hon blev äldre? För jag är säker på att hon blivit en riktig killmagnet. Max definitivt en tjejtjusare.Om detta är jobbigt att svara på eller tänka på så behöver du inte säga nåt alls. Överhuvud om du upplever att jag säger nåt du tar illa vid dig av så säg bara till.
    Haha, tack för din fråga och för dina reflektioner! Tack också för att du skriver så ofta att jag svarar bara om jag vill. Alla ni här inne är så hänsynstagande. Man jag berättar mer en gärna.
    Tanken var väll att med tiden Saga växte så skulle hennes tarm också växa och bli friskare. Men jag träffade några veckor innan detta hände, en tjej som var 13 år och hadde näringsdropp i hemmet fortfarande. Så risken skulle nog finnas att hon fått leva med det resten av sitt liv. Men jag tror, att eftersom hon fick det så tidigt så skulle det bli "normalt" för henne. Såklart hadde det blivit besvärligt första gången hon skulle ha en pojke på besök.
    Men hennes dropp gick in i nykelbenet, där satt en "potacat" så hon slapp bli stucken så ofta. Från den gick en slang till en speciel ryggsäck  för droppet, som hon kunde ta på sig på ryggen och gå omkring med.
    OM hon skulle be sin underbara läkare om en droppfri natt så tror jag han skulle gå med på det. Hon blev inte utsatt för någon omedelbar risk då. Men bäst för hennes hälsa var ju att ha det varje natt.
    Max hadde sett till att Sagas pojkvän var införstådd med att Saga hadde dropp. För brorsan var väldigt mån om att lillasyster alltid skulle ha det bästa och mådde bra.
  • emmy840508
    faster skrev 2008-10-26 21:49:31 följande:
    Hej Emma..Hoppas ni haft en skön helg tillsammans.jag funderade på det här med Saga..fick hon inte äta nånting alls eller fick hon äta med va tvungen att ha dropp fär att sas tillgodogöra sej näring då hennes tarm ej klarad
    Vi har haft en mycket skön helg. Tack för att du frågar!
    Saga fick bara äta 400ml välling per dygn. Det var en speciell välling som var anpassad speciellt för hennes behov.
    Tarmen orkade inte med att tillgodogöra sig näringen, men fick heller inte bli slö, så vi "tränade" den genom vällingen varje dag. Annars fick hon inte äta någonting alls!
    Men hon var nöjd med det!
Svar på tråden Mina två änglar