• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • Ninja05

Har precis tänt ett ljus för både Max och Saga.

Ska tända ett ljus för dig också här hemma. Jag beundrar din styrka i denna obeskrivliga sorg!
    Kämpa på!

Kram /Tina

• Anki 82
    idaja skrev 2008-11-14 19:13:16 följande:
    Nej, det ska INTE få gå till så här!!! kvällen den 17 Mars var det jag som höll i trådarna och ringde runt för att få svar på alla frågor vi hade. Fick tjata mig till att få veta något om barnen. Hos Emma fanns ju pappa och Emmas sambo så blev uppdaterade om henne genom dem. Men jag tycker inte man ska behöva slita så som jag gjorde för att få veta hur det är med barnen. Speciellt inte när man läst på internet och hört på radion att barnen avlidit! Pratade med massor med folk den kvällen, och alla sa bara att de inte ville eller kunde svara på min fråga om hur det var med barnen. Till slut blev jag så arg att jag nästan skrek åt en polis i telefonen att jag inte ville veta hur det var med Emma, för rapport om henne fick jag från min pappa, utan ville veta hur det var med barnen. Ville ha bekräftelse på om det vi läste var sant. Klockan var nu runt 01 på natten!!!!!!! Cirka 2,5 timme efter barnen avlidit och pressen skrivit ut det! Kommer fortfarande ihåg polisens ord... "Ja, jag ska inte mygla med det längre, men ja barnen har avlidit." Tomt..... så tomt i huvudet. Vilket jäkla sätt att säga det på sen också... "jaha, tack" blev mitt svar bara. lägger på telefonen... funderar. Hur ska man berätta detta för resten av familjen!?!?! Mamma skriker rakt ut när jag berättar det. Så hjärtskärande skrik har jag aldrig hört förut... speciellt inte från min mamma. Så NEJ! Så här ska det INTE få gå till!! Massor av kritik till doktorer och media!
    Men fy så hemskt!!!!
    Nej så ska det bara INTE få gå till!! Finns det nåt ni kan göra nu? Få nån slags kompensation? Ursäkt åtminstone? Tycker sjukvården och framförallt Polisen borde kunna erkänna när de gjort fel, och helst i media.

Kan inte minnas att jag läst mycket om detta i media alls? Men har inte läst allt om denna tragedi heller då det är så hjärtskärande och man vet inte vad som är sant. Läser hellre här i Emmas tråd för då vet man vad som stämmer och får ta del av barnen på det sätt de är värda att bli ihågkomna
  • idaja
    Anki 82 skrev 2008-11-14 19:22:40 följande:
    Men fy så hemskt!!!!Nej så ska det bara INTE få gå till!! Finns det nåt ni kan göra nu? Få nån slags kompensation? Ursäkt åtminstone? Tycker sjukvården och framförallt Polisen borde kunna erkänna när de gjort fel, och helst i media.Kan inte minnas att jag läst mycket om detta i media alls? Men har inte läst allt om denna tragedi heller då det är så hjärtskärande och man vet inte vad som är sant. Läser hellre här i Emmas tråd för då vet man vad som stämmer och får ta del av barnen på det sätt de är värda att bli ihågkomna
    Att få någon ursäkt från polis eller sjukvårdare är inget vi har prioriterat. Vi har haft tillräckligt mycket att göra med rättegång, sorg, rädslor, begravning och sådant. Inget någon av oss har orkat lägga energi på. Men självklart skulle det kännas bra med en ursäkt. För detta är inget som jag önskar någon annan!

Barnens pappas föräldrar (barnens farmor och farfar), fick veta det av poliser som kom och knackade på och berätta det. Men ingen kom till oss.
    Vi bad till och med att vi få ha poliser hos oss under kvällen, men det fick vi inte. De cirkulerade runt kvarteret en stund på kvällen, men det var allt. Är självklart tacksam för det lilla vi fick, men vi skulle behövt fått mer hjälp. Framförallt fått beskedet via präst eller polis!

Det har stått mycket i media om allt som hänt, men förstår er som inte orkar läsa allt.
    Men tror inte det har stått något om just detta, att vi fick ta emot beskedet över telefon och dessutom fått tjata oss till det.
    Mycket oproffsigt av media och poliser!

För mig skulle det nästan räcka med att få en förklaring till varför det blev som det blev. De kanske har en jätte bra förklaring, vad vet jag... Men fel blev det, och det grämer mig varje dag!
  • idaja
    månälva skrev 2008-11-14 19:18:36 följande:
    Åh, mitt hjärta brister nästan när jag läser vad du skriver Ida J. jag förstår att du måste vara Emmas syster. Jag orkar knappt tänka på vad ni gått igenom och hur ni känner som är mitt i det vill jag inte ens spekulera i. Många varma kramar är det enda jag kan ge er fast jag önskar att jag kunde trolla och ordna så allt blev som förut. Kram
    Ja jag är Emmas syster.

Tack för fina och stärkande ord!
  • Baba Screetch
    Svar på #2293
    idaja skrev 2008-11-14 19:42:27 följande:
    Ja jag är Emmas syster. Tack för fina och stärkande ord!
    Åh hej! Vill verkligen beklaga er tragiska förlust till dig med!

Som jag skrev till emma tidigare, ni och barnen finns i mina tankar VARJE dag och det är det sista jag tänker på innan jag går o lägger mig!

Framför datorn på bordet står två tända ljus som numera är tillägnade max o saga!
    Dom lyser vääääldigt ofta

Ta väl hand om er!

MÅGA MÅGA kramar!!!
    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • idaja

Baba Screetch skrev 2008-11-14 19:56:11 följande:

Svar på #2293
    Åh hej! Vill verkligen beklaga er tragiska förlust till dig med!Som jag skrev till emma tidigare, ni och barnen finns i mina tankar VARJE dag och det är det sista jag tänker på innan jag går o lägger mig!Framför datorn på bordet står två tända ljus som numera är tillägnade max o saga!Dom lyser vääääldigt ofta Ta väl hand om er!MÅGA MÅGA kramar!!!
    Å tack för de värmande orden!
    vad fint av dig att tände ljus för Max och Saga.

Blir så rörd av alla inlägg här! Det är verkligen stort det som hänt, och det är skön att ni alla vill dela detta med oss!
  • Anki 82

Ida: Förstår att ni inte haft ork att lägga energi på den biten än, så klart. Jag hoppas innerligt att ni får nån ursäkt nån gång. Hjälper väl inte sorgen men kanske skönt med en förklaring åtminstone.
    Vilken fin syster du är! Och hela er familj verkar vara så fina människor Man blir alldeles varm i hjärtat av att "träffa på" människor som er. Så mycket kärlek, stöd och omtanke det strålar! Ger en verkligen hopp om mänskligheten!

• Baba Screetch
    Svar på #2295
    idaja skrev 2008-11-14 20:29:46 följande:
    Å tack för de värmande orden!vad fint av dig att tände ljus för Max och Saga. Blir så rörd av alla inlägg här! Det är verkligen stort det som hänt, och det är skön att ni alla vill dela detta med oss!
    Tack själv, för att ni ger alla andra styrka, jag är så otroligt "imponerad" av er styrka eller vad jag ska säga.
    Er familj verkar underbar o ha en fantastisk sammanhållning, detta är något jag själv saknar och jag är så glad att ni ger varandra styrka i detta.

Jag tänder gärna ljus för de underbara små, och det finns så mycket man vill säga/skriva men INGA ord i världen kan beskriva hur svårt detta är för er och alla andra som känner er/läser om er och sörjer med er!

Men med en så´n underbar familj så har ni ju stöd i varandra och det känns skönt i mitt hjärta att veta
    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Filles Mamma

Hej Emma!

Nu var det ett tag sen jag skrev, men ni har hela tiden funnits i mina tankar.
    Jag blir så ledsen varje gång jag tänker på lilla Max i hallen, vilken stor liten kämpe han är!!! Men nu så har era små änglar det så bra, ingen smärta längre...Jag tror att dom är med er varje dag, följer varje steg ni tar och vakar över er.

Emma, ni verkar vara en sådan underbar familj och jag önskar er verkligen ALL LYCKA i framtiden!!!

Ida J: Jag lider med er...fruktansvärt när jag tänker på att du fick dra ut orden ur polisen för att få reda på hur det var med barnen. Såhär ska det INTE få gå till...jag blir så ledsen och upprörd.
    Skänker hela familjen mängder med styrkekramar, ni kommer för alltid att finnas i mitt hjärta!
    KRAMAR

• UngMorsa
    emmy840508 skrev 2008-11-13 21:15:33 följande:
    Jag har också funderat på det. Om man kan ha öppna ögon fast man e medvetslös...Jag ska prata med en läkare om det. El det kanske e någon här inne som kan svara på det.Händelsen ägde rum någon gång mellan 19.05-19.18. 19.05 pratade jag med min syster på msn. 19.18 öppnade min sambo dörren.Ambulansen kom innom 10 minuter uppsaktingsvis (uppskattat av min sambo) efter att han ringt sos. Vi vet inte när ambulanserna åkte iväg. Men, när de kom till sjukhuset avled Max ganska snabbt. Saga klarade sig till röntgen och upp till operationssalen. Men jag har fått en dödstid på ca 22.00.Jag vet ej om den stämmer. Jag har bett att få ut journalerna från kvällen, men de vill inte släppa nåt förrän hovrättsförhandling är klar.Pressrealisen gick ut före mina anhöriga fick veta nåt. Så de fick höra på radio att barnen var borta.
    Åh, jag blir helt kall i hela kroppen när jag läser om själva mordet. Dom stackars små fina barnen. Hur kan man, hur kan man? Jag kan aldrig någonsin i min vildaste fantasi förstå hur F*N hon kunde göra det.
    Din små, underbara, vackra, älskade barn..
    Det gör mig så ont att läsa om hur det har gått till.

Många varma kramar till dig!
Svar på tråden Mina två änglar