• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • villelill

Vilken stark människa Du är.. Jag är full av beundran för det. själv kan man inte ens föreställa sig att bära på sån smärta och sorg.
    Man blir otroligt ödmjuk inför livet och de barn man har fått till låns...
    Det är svårt att finna rätt ord, men jag hoppas verkligen att Du får vara med om syskon till Dina små änglar i framtiden om Du vill det.
    Kram H

• Aquila

Har följt tråden sen start nu och liksom hoppats på att de rätta orden ska infinna sig. Det händer inte. För vad säger man till en människa som har förlorat sina barn och sin trygghet?

Det finns inga ord som kan trösta bort allt ditt onda. Hoppas dock att du kanske känner värmen från oss som inte kan förstå hur just du känner och mår. Hoppas också att du använder de mammor och pappor som också sitter med sin sorg efter sina små.

En stor varm kram till er allihopa och en extra till dig starka Emma. Hoppas vi kan bilda en tillräckligt stor axel för dig att gråta ut på...

• emmy840508
    villelill skrev 2008-09-30 17:32:48 följande:
    Vilken stark människa Du är.. Jag är full av beundran för det. själv kan man inte ens föreställa sig att bära på sån smärta och sorg.Man blir otroligt ödmjuk inför livet och de barn man har fått till låns...Det är svårt att finna rätt ord, men jag hoppas verkligen att Du får vara med om syskon till Dina små änglar i framtiden om Du vill det.Kram H
    Tack för ditt engagemang. Syskon är jag inte rädd för att skaffa. Jag har bestämmt mig för att sörja ordentligt, man kan inte säga att jag ska sölja klart, för det kommer jag aldrig göra. Men gå igenom detta o försöka hitta mig själv igen. Som Emma, inte mamma Emma. Sen kanske det blir dax för syskon.
  • emmy840508

Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

• Champagne
    emmy840508 skrev 2008-09-30 17:57:32 följande:
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.
    Jag har flera patienter som berättat om sina näradödenupplevelser. De berättar om ett ljus, och att nära och kära som är döda stod i det här ljuset. De kände ingen rädsla, bara trygghet och lycka.

Så kanske är det så, att de som lämnat oss, finns någonstans och väntar på oss. Och isåfall väntar Max och Saga på dig, när din tid är inne. Det gör kanske rädslan för döden lite mindre, i alla fall säger mina patienter det.
  • car
    emmy840508 skrev 2008-09-30 17:57:32 följande:
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.
    naturligtvis måste du det. Självklart är de där tillsammans, leker och har det mysigt - precis som barn ska ha det.

Jag tror också på att det händer något efter detta livet  - en plats där man har det bra helt enkelt. Där det inte finns sådana hemska saker.

Har hört dig på radion, och jag måste säga att du verkar vara en väldigt stark person - annars skulle du inte orka vidare. Själv vet jag inte om jag skulle överleva en sådan sak, så jag är otroligt imponerad av din kraft.
  • Pricken1979

Hej, vill bara skicka dig och din familj en tanke! Har följt er i pressen sen det tragiska hände er familj.

Du verkar vara en sån otroligt stark person och jag är så imponerad av din styrka. Tänk om alla vore som du. Skickar dig massa kramar och lycka till i framtiden. Dina barn kommer alltid leva med dig, men ni istället som änglar!

• villelill

De "exsistentiella" frågorna är alltid skitsvåra.. Jag är inte heller troende och har aldrig varit det heller. MEN.. jag tror på gott och ont för det är så konkret och jag SER ju att det finns... alltså kan jag också tro på det! Men jag tror även på ett liv efter döden. Det finns så mycket vi inte kan förklara men någonstans tar vi ju vägen. Och barn hamnar ALLTID på de vackraste ställena som VI inte ännu vet var de finns Men den dagen det är dax så kommer de att visa dig exakt var de hållit hus sen ni sågs sist!
    Det är så lätt att komma dragandes med en massa klyschor när någon har sorg.. Men jag tror absolut att barnen blir speciellt omhändertagna av... "någon / något" när de lämnar vårt jordeliv!

• Mamma Lotta

Jag liksom du är inte heller troende, men jag hoppas att det för alla små änglar som ryckts ifrån oss alldeles för tidigt finns ett Nangijala. Astrid som var alla barns vän finns nu för alla våra små änglar och vi kan ju bara hoppas att Max o Saga får höra ännu fler fantastiska sagor utav henne....

Life is what happends while making other plans...
  • Härryda

HEJ Emma!
    Jag måste säja att du är en helt underbar människa och jag fattar inte hur du kan vara så stark, men man måste ju bara vara det. Det känns som om jag känner dig redan för jag har följt er sorg och tårarna har gjort tidningarna dyngsura. Dina barn är så fina och jag bara vet att du har dina små troll där uppe som vakar dig varje minut när dom inte har full upp med att busa med alla andra miniänglar. Var rädd om dig gumman! Kram Linda

Svar på tråden Mina två änglar