• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • minbebis76

Vet inte vad jag ska skriva... finner inga ord för den fruktansvärda sorg och smärta ni måste känna. Vill egentligen bara sända mina varmaste tankar och många kramar till dig och din familj.

• Smaka Smaskens

Som alla andra säger man finner inga ord, vi tänker på er och hoppas ni har det bra varr ädda om varandra.

Jag följer med och läser om allt som skrevs om er. Det gör så ont i mig, jag gråter när jag går in och tittar på dina barns minnes sidor, de var så vackra och så små, de hade hela livet framför sig och rycks bort alldelles för tidigt från er. 

Kram kram

(¯`'?.¸.?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.. Jonatan 010206 & Jesper 030418 ..?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.¸.?'´´¯)
  • emmy840508
    FruSascha skrev 2008-09-30 20:37:22 följande:
    Nu har jag läst hela tråden och jag beundrar verkligen din styrka. Din förlust är så oerhörd att man knappt kan förstå det.Att sitta i rättegång och se personen som gjort det framför sig. Jag undrar hur du gjort för att hantera sorgen och även ilskan som måste finnas där. Jag känner jag blir helt ledsen och arg, nästan aggressiv själv när jag tänker på det, trots att det inte är mina barn. Så jag kan knappt ens föreställa mig hur det måste kännas för dig. Och sedan så undrar jag även om du känner rädsla, jag menar en så störd person som förföljt er familj, det måste ha kännts fruktansvärt att det skett utan att ni ens vetat om det och kunnat skydda er.Och till sist vill jag säga att du inte behöver vara orolig för att du aldrig hann säga adjö och att du älskade dem. Som du skrev så sa ni ju det till varann ofta, och som barn vet man när man är älskad. Jag är säker på att M och S kände en stor trygghet och visste om att de var älskade. Det vet man även om man inte är på samma fysiska plats som sin mamma. Ni verkar vara en familj med stor värme och kärlek till varann och sånt känner barnen av också.Ta hand om dig och lycka till i framtiden. Stor kram.

Hejsan!

tack för ditt stöd, tack för att du känner med mig, tillsammans med mig.

Ja, hur hanterade jag rättegången?

Jag hadde min familj o mina vänner i ett rum bakom. De satt där o jag gick gråtandes ut till dom i pauserna. De fanns där med kramar, dricka, fika o ett öra om jag ville säga nåt.

I rättsalen satt jag och kramade Max spindelmannen som hadde en av Sagas nappar hängandes på sin ena hand. Spindelmannen skyddar alla sa Max. Allt jag nämt nu gör att jag orkar, allt stöd, alla minnen o alla ni som finns vid sidan av o ser på och stöttar. Idag kan jag gå till graven o gråta el bara se till att det e fint där.

Rädsla, ja jag är rädd. Jag e otroligt rädd idag. Jag går till psykolog för att bearbeta mina rädslor. Jag är rädd för att vara ensam hemma. Jag är rädd för att vara ute när det är mörkt, jag e rädd för att möta nya människor själv. Min sambo fick följa med in till psykologen första gången. Rädslan finns där. Men jag vågar mer idag än vad jag gjorde i början av sommaren, jag o alla runt omkring mig ser förändringar hela tiden. Så jag tror jag kommer tillbaka som den Emma jag var.

Tack för det du skrev om att Max o Saga visste att de var älskade.... Jag tror det jag med... men jag ville finnas där deras sista stund...

• emmy840508
    Lingonflickan skrev 2008-09-30 21:21:24 följande:
    Emma: Jag måste fråga något som jag funderat på. Du behöver absolut inte svara om du inte vill. Skulle du kunna tänka dig att i framtiden skaffa fler barn eller är det något som det här fruktansvärda ändrat på
    Jag vill gärna svara på alla frågor :0) jag e glad att ni undrar o vill lyssna på svaret.
    Jag vill ha syskon till Max o Saga någon gång. Men först ska jag komma på igen vem jag är utan mina barn, vem Emma är. Inte mamma Emma. Jag vill sörja tills jag känner mig redo för att ta emot ett nytt liv. Jag kommer inte stressa, men jag skulle absolut kunna tänka mig att bli mamma igen. Jag trivs i den rollen.
  • Lingonflickan

Emma: Det barnet kommer vara lika lyckligt lottat som jag förstått att Max och Saga är. (skriver är, för de finns ju i ditt hjärta, de finns fast inte här.)

• HeartsOnFire

Beklagar sorgen. Jag har läst och hört en del om er. Jag såg inslaget när du själv berättade om det som hänt.
    Skickar styrkekramar till dig.
    Det händer så mycket hemskt här i världen! Dina barn kommer alltid vara med dig. De vakar över sin mamma och busar.

• Mamma S

Vill bara säga att jag är så otroligt ledsen för det som hände dej och dina barn! Jag tror att varenda människa som hört talas om det blivit berörda, jag har gråtit flera gånger när jag läst om detta hemska.
    Som mamma kan man inte föreställa sej ett liv utan sina barn, jag är glad att du någonstans finner styrkan att orka kämpa vidare. Du verkar ha en jättefin familj som stöttar dej, det måste betyda väldigt mycket för dej. Hoppas att du kan få ett så bra liv som möjligt i framtiden och att du en dag får fina syskon till Max och Saga.

Många kramar från mej!

• SandraS
    emmy840508 skrev 2008-09-30 17:57:32 följande:
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.
    Vet du, jag är inte heller troende, jag tror inte på Gud. Men ändå så tror jag att det händer nåot efter döden, jag vet inte riktigt vad, men jag tror att de som dött kan se och känna av dom de lämnat efter sig!
    Jag tror absolut att Max och Saga finns hos dig, att de känner den starka kärlek som du har till dom!
    Dom vet att deras mamma alltid kommer att älska och sakna dom!
    Tror att dom ibland kramar dig, fast du inte känner det. Kanske smeker de din kind när du sover.
  • Armino

Här är också en som tänker på dig och skickar allt menatlt stöd jag kan uppbåda! Min första tanke när jag läser vad du skrivit är att jag tycker att du är modig. Som skriver så öppet och tydligt om dina känslor. Jag vet inte om jag skulle kunna formulera mig så bra som du gör. Hur gör du för att bringa ordning i huvudet? Allt måste ju vara ett enda stort virrvarr?

Vinterklädd blogg camabo.blogspot.com/
  • SandraS

Ungefär så här tänker jag mig att det är:

Brevet från himlen till min älskade mamma

Nu är jag här i himlen och tittar ner på dig,
    jag vet och jag känner, hur du saknar mig.
    Jag känner av din stora smärta,
    som du för alltid har i ditt hjärta.

Jag kom ner till jorden ett litet tag,
    detta var en skriven lag.
    Min tid på jorden blev inte lång,
    jag skulle tillbaka till himlen, nästan på en gång.

Ett lån till dig jag bara var,
    och jag kunde inte så länge stanna kvar.
    För jag var en gammal själ,
    och detta kände du mamma, så väl.

Älskade mamma när du känner en kärleksfull vind,
    är det jag som smeker din tårfyllda kind.
    När du känner saknad och sorg i ditt bröst,
    är det jag som finns bredvid dig, och ger dig tröst.

När jag står vid din sida ibland,
    känner jag vårt starka kärleksband.
    Då längtar jag också efter dig,
    precis så starkt som du längtar efter mig.

Men varje gång du stilla viskar mitt namn,
    känn hur jag kärleksfullt tar dig i min famn.
    Känn hur jag ger dig av all min styrka,
    och vet att du är den mamman jag alltid ska dyrka.

Älskade mamma, jag ber dig, lev ditt liv fullt ut,
    tills den dagen då ditt liv tar slut.
    För då min älskade mamma och vän,
    ska du och jag åter mötas igen.

Skriven av: Marie-anne Thörnström 2003

Svar på tråden Mina två änglar