• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • JohannaMatt

Emma!
    Jag vill oxå skicka en stor kram till dig och säga att jag tänker på er varje dag. På senare tid också utan att gråta. Det svåraste är ju för oss som är kvar här på jorden. För barnen har det fint o leker me alla andra änglabarn och blir omhändertagna av gamlemormor.
    Där de finns existerar ingen smärta och det är en tröstande tanke. Underbara fina änglabarn du har! Och att tänka på att det bara var några minuter av deras liv som det hemska hände och både före o nu efter så är de lyckliga och lekfulla o har det bra och har världens bästa mamma!

• Analoga
    Raspberry81 skrev 2008-10-03 21:49:58 följande:
    Jag blir förbluffad över hur man kan anse att den kvinnan som gjort detta inte är psykiskt störd. Eller snarare anser man att hon inte är tillräckligt störd eller störd på "fel sätt". Jag har inte varit med om att förlora ett barn, däremot har jag förlorat en nära anhörig pga att det finns människor i denna värld som tror de kan avgöra vilka som kan leva vidare. Det jag vill förmedla till dig är att inte låta denna människa fängsla dig i evigt lidande. Alla sörjer på olika sätt, det finns inga som är rätt eller fel. Men ödsla aldrig denna grymma människa en tanke till, hon är inte värd det. Fyll dina tankar med positiva minnen av dina barn! STORA KRAMAR!
    Den som gjort detta är såklart psykiskt sjuk, för det finns inte en chans att en psykiskt frisk människa gör sånt här. En frisk människor har fungerande spärrar. Skillnaden ligger i att vara psykiskt störd eller psykiskt sjuk. För att dömas till vård måste man vara psykiskt störd, alltså ha begått brottet under allvarlig psykisk störning såsom tex psykos, då man tappar verklighetsuppfattning etc.

Men i detta fallet så är det väl bra om hon inte uppfattades som psykiskt störd, då kan hon ju istället dömas till livstids fängelse.

Se bara hur det gått för Sara Svensson i Knutby-målet; hon dömdes ju till psykiatrisk vård och hon är nu efter bara drygt 4 år på väg ut i friheten redan!! - och då har hon alltså kallblodigt mördat en människa!!
  • Sara Li

Tyckte att jag läste i tidningen häromdagen att den person som begått detta brott INTE är psykiskt sjuk, utan har dömts till fängelse. Att hon är FRISK är SJUKT tycker jag.

Analoga skrev 2008-10-03 22:08:44 följande:
    Den som gjort detta är såklart psykiskt sjuk, för det finns inte en chans att en psykiskt frisk människa gör sånt här. En frisk människor har fungerande spärrar. Skillnaden ligger i att vara psykiskt störd eller psykiskt sjuk. För att dömas till vård måste man vara psykiskt störd, alltså ha begått brottet under allvarlig psykisk störning såsom tex psykos, då man tappar verklighetsuppfattning etc. Men i detta fallet så är det väl bra om hon inte uppfattades som psykiskt störd, då kan hon ju istället dömas till livstids fängelse. Se bara hur det gått för Sara Svensson i Knutby-målet; hon dömdes ju till psykiatrisk vård och hon är nu efter bara drygt 4 år på väg ut i friheten redan!! - och då har hon alltså kallblodigt mördat en människa!!
  • emmy840508
    CrispieIR skrev 2008-10-02 22:48:10 följande:
    Åh Emma, nu gråter jag mer än någonsin! Mina tårar för Max och Saga kommer aldrig ta slut. Dom och naturligtvis du, finns i mina tankar dagligen. Du är så otroligt stark, jag beundrar dig för din styrka och ditt mod! Max och Saga är nog väldigt stolta över att ha en sån mamma som du... Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om MINA tankar och känslor om denna händele. Det skulle jag behöva också men jag kommer inte göra det. Vill bara att du ska veta hur mycket jag tänker på dig och dina barn. Min konstigaste känsla är att jag saknar Max och Saga fast jag aldrig träffat dom... den känslan har förföljt mig ända sen första dagen efter den tragiska händelsen. Det ofattbara. Det hemska. Stor kram till Dig Emma! (Och till er Max och Saga, BAMSEKRAM!)Sandra, i samma stad som du!
    ÅÅå, vad fint du skriver. o Du skriver att du skulle kunna skriva en hel uppsatts om dina känslor. Jag kyssnar gärna. det var också lite därför jag öppnade tråden...  Vad fint att du saknar max o saga fast du aldrig träffat dom. men de fattas ju på joden. då saknar man... gå gärna till graven om du vill.... såg att du bodde i denna by du med :)

Tack /Emma
  • mammat2

Vill beklagar din enorma förlust. Ta väl hand om dig.

• emmy840508
    HeartsOnFire skrev 2008-10-02 22:50:09 följande:
    Vill du säga vart du bor och vilken kyrkogård det är?
    Nej tyvärr.... jag vågar inte det.
  • Lila77

Ville bara komma in här och ge dig en bamse kram och säga att du är otroligt stark!!
     Massor med Kramar!!!

• emmy840508
    Mamma Lotta skrev 2008-10-03 08:42:56 följande:
    Skänker dig en tanke varje dag och när jag ser på mina 2 minsta så tänker jag på Max o Saga..Av det du berättat om Max så kan jag tänka mig att han var en liten herreman liten men klok och lillgammal, sög i sig all information som en liten svamp....Min son när han var ca 1 ½ så skulle han hjälpa sin pappa i garaget ( han älskar allt som har med motorer och göra, allt från motorsågar till traktorer bara det brummar o låter) i alla fall, min sambo låg halvt om halvt under bilen på en matta och Sebastian gick runt o kikade o spanade och rätt var det var så försvann han och Ja min sambo tänkte inte inte mer på det utan utgick från att han hade tröttnat, men icke Sebbe hade varit inne o hämtat en stolsdyna och plockade några verktyg och la sig på dynan brevid pappa på golvet, jag kan tänka mig att din Max besatt samma finurlighet...och att den finurligheten fortsätter även där han är nu...min Sebbe är som jag kan tänka mig Max en riktig liten kramis älskar att krama o gosas...Av det du berättat om Saga kan jag tänka mig att hon var en liten kavat fröken som visste exakt vad hon ville och gav sig inte en tum...Min lilla Tilda har ju vistats på sjukhus för sin spalt och hon är tuff som få får hon inte som hon vill så talar hon om det högt o tydligt även om hennes tal inte alltid varit lätt att förstå och jag får en känsla av att din lilla Saga var en egensinnig liten sessa Jag kan tänka mig att hon var lite av en våghalsig liten fröken som inte var speciellt rädd för nåt, hon har till skillnad från sin bror inte varit gosig utan allt ska vara på hennes villkor. kramas gör vi när JAG vill inte annars men när de väl kommer med sina små knubbiga armar så smälter man som smör.Jag ville bara tala om att jag "ser" en del av Max o Saga i mina egna små och jag tänker på dig varje dag och jag som många andra finns här med dig för att dela din sorg, men om du inte misstycker så vill jag även dela med mig av min glädje om du kan finna nån tröst och lindring i det!? Har du lust så inboxa mig gärna!Bamsekram från mig!Jag är mer än gärna din vän och vill du så får du gärna inboxa mig...

Tack, tack för att du skriver så fint. tack för att du berättar såp fint om dina barn. Jag ler stort här framför datorn när jag läser om din lilla pojke som verkar vara otroligt lik max till sättet.

Max var en riktig svamp, han sög in allt man sa o allt man gjorde.  en gång hadde han hittat en rulle med tejp. så kom han fram till mig o sambon.

- mamma, för jag limma på dig

-nej det får du inte

-xxx (sambons namn) får jag limma på dig då?

-nej det får du inte.

max suckar

-xxx får jag limma på DIN mamma då?

- nej det får du verkligen inte.

Det sissta sade sambon samtidigt som han började skratta, så max förstod att han sagt nåt roligt o var glad att han lyckats roa oss. Han tog tejprullen, kom och kramade oss som fortfarande skrattade, o sen tejpade max o jag fast fjädrar o annat på ett papper.
    Jag kunde inte berätta vad som blivit så tokigt, men för max gjorde det inget han hadde roligt åt oss så det räckte.

El lilla kavata saga. Du har så rätt... hon var lite kavat, skulle det pussas så var det på hennes villkor. Det gällde även hennes pussar på mamma. Vi var mycket på sjukhus och om vi var ute i koridoren och det givk en sköterska förbi så stannade hon upp, rynkade ögonbrynen och förljde sköterskan med blicken tills hon lämnade hennes synfält. Hon visste PRECIS vad de kunnde ta sig till.

• veronicaq

Jag kænner så mycket før dej/er så jag får inte ut det i ord!

så jag skriver bara, hoppas du læker så gott det går och att ditt liv kommer innehålla minst lika mycket kærlek som nær du hade max och saga dær!

Vi tænker på er!
    Kram Veronica

Svar på tråden Mina två änglar