• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • Filles Mamma

Hej Emma!
    Först vill jag ge dig en jättestor styrkekram, lilla gumman vad ni har gått igenom.
    Jag beklagar sorgen...
    Jag har följt Er sen första artikeln i tidningen och gråtit så många tårar, som många andra. Jag har bett för er, tänt ljus och jag tänker på er ofta. Helt otroligt egentligen vilka känslor som kan välla upp inom en, för människor som man inte känner och aldrig har träffat.
    Ni verkar vara en väldigt go familj, som står varandra nära och som stöttar varandra otroligt mycket.
    Och Emma, du är en enastående person! Du utstrålar sådan styrka och kärlek till dina barn, dom har verkligen världens BÄSTA mamma!!!
    Läste annonsen i tidningen idag och såg den otroligt vackra gravstenen. Återigen så rann tårarna...

Även mängder med kramar till otroligt vackra barn Max o Saga!
    Tänker på er ofta och ni finns alltid i mitt hjärta!

Nu ska jag gå in och läsa på Max o Sagas minnessidor!

Skickar även en stor styrkekram till Nicklas.

• Dudden

Hej Emma! Åh herregud, jag vet inte vad jag ska skriva...Det du gott igenom ska ingen människa behöva genomlida! Jag har själv tre döttrar och jag kan inte tänka mej ett liv utan dom(skit, nu lipar jag). Jag har varit inne och tänt ett ljus var för Max och Saga, åh så fina barn! Hur i hela världen kan en människa vara så ond??? Så obekripligt! Mina varmaste tankar och kramar till dej och din familj, från min!

• emmy840508
    annis41 skrev 2008-10-09 13:51:41 följande:
    Jag tänker på dig o lider med dig. Jag tände ett ljus var för max o saga igår. Jag hoppas att du en dag ska kunna se ljust på framtiden igen. Men jag måste fråga en sak (du har ju sagt att det är ok) Hur har barnens styvpappa taget de? Den synen han fick när han kom hem måste ju ha etsat sig fast i hans hjärna.
    Tack för din omtanke. Barnens styvpappa har avstått från pressen och att prata med okända människor så som jag gör pga att vi hanterar detta på olika sätt.
    Han går igenom en enorm bearbetning han med. Först den fruktansvärda synen, sen beskedet att barnen avlidit, sen ovissheten om jag skulle klara mig. Ovanpå allt det så skulle han ta att det var någon från hans förflutna som gjort detta.
    Jag gjorde klart för honom att jag aldrig tänker skulllägga honom för någonting.
    Men han mår okej idag, han sysslar lite med sina fritidsintressen, de räddar honom nu.
    Vi e sjukskrivna båda två fortfarande. Men försöker hitta på saker att göra tillsammans.
  • emmy840508
    Lingonflickan skrev 2008-10-09 14:22:25 följande:
    Många gånger gråter jag när jag tänker på dessa barn. Att vara inne på minnessidorna är garanterat trillande tårar. Det slog mig att det händer så många hemska saker i vår värld, elakheter mot barn, ja till och med mord. Som exempelvis lilla Engla. Men inget har berört mig så som Saga och Max. Så otroligt fulla va liv och livsglädje. Jag kände dem aldrig men de fattas ändå. Emma du har verkligen förmedlat en levande bild av dem och bilderna av dem är så levande att också de förmedlar så mycket.Att se bilderna på dem så kan man inte förstå. Hur kan de vara borta? Och hur kan någon göra något så bestialiskt och ändå klara av att leva med sig själv
    Tack för att du talar om att kag lyckats... lyckats att föremedla den bild av barnen jag kämpar för hela tiden. Tack för att du berättar för mig om att du förstått hur mina barn var, som levande. O skönt att bilderna säger mer än mina ord, även för andra....
    Tack
  • LillTållon

Beklagar den enorma förlusten...

Tänk vad denna värld kan vara orättvis. Styrkekramar från Finland.

• emmy840508
    Ancha skrev 2008-10-09 15:15:09 följande:
    Min dotter på 5 år tittade på bilden där Max och Saga står tillsammans.Berättade för henne att dessa två barn är i himlen nu.Hennes svar blev - Jag är helt bombsäker på att min morfar tar hand om dem och om dom är ledsna och saknar sin mamma och pappa så kommer morfar krama om dem och ge dom varsin jordgubbsglass. Sänder er en tanke i denna svåra tid.
    ååå, tack... tacka din fina dotter för de fina orden. säg att barnens mamma är nu säker på att de har det bra där uppe. O att jag hoppas att Saga tyckte om jordgubbsglassen. Hon har aldrig förr ätit det.
  • makamajo

Vill bara ge dig en stor kram!
    En sån kärleksfull mamma Max och Saga har!
    De vet det och jag tror de känner av din kärlek, var de än är.
    Önskar jag kunde göra något för er!!
    Ni finns i mina tankar väldigt ofta, alla i familjen.

• elinville

Har följt dig och din familj sen dag 1 i tidningar och annat, ibland har jag dock fått titta bort, det har blivit mig övermäktigt. Då har jag nästan skämts....jag kan blunda och titta bort från allt det hemska, men du får leva med den oehörda sorgen alltid. Det jag känt är förmodligen bara en nanodel av vad du känt och känner...
    Jag vill iaf beklaga er sorg, och samtidigt leende meddela att dina barn är bland det sötaste jag sett!

Maja 070703
  • sanla

Åhh vad jag tycker du är stark Emma! Och jag beundrar din positiva livssyn som du har trots allt detta hemska. Tack för att du delar med dig här på forumet! Stor Kram

• emmy840508
    ElinC skrev 2008-10-09 16:50:50 följande:
    Det har blivit en lång tråd nu... jag har följt den men inte läst allt, så om du svarat tidigare eller inte vill behöver du inte svara... Jag läste ett inlägg du skrev förut att du ville berätta om dina barn..Men mycket här handlar om sorg och så. Hoppas att du vill dela med dig av annat också. Hur dina barn var.Pratade Saga mycket till exempel. Barn har ju ofta mycket att säga som lätt blir lite tokigt. Jag känner ju inte er. Jag har bara läst allt fruktansvärt som stått i tidningarna. Hoppas att du vill skriva lite om era ljusa minnen...

Ja, självklart vill jag berätta om oss.

Mitt finaste minne av barnen... hmm, jag har så många, men ett som jag spontant kommer ihåg är en dag nästan precis en vecka innan händelsen när vi går ner till ån. Vi har med oss fika o gammalt bröd till ankorna. Lite av berättelsen finns på max minnessida under "blogg". Det var en sån lugn dag, vi hadde det extremt mysigt, max visade Saga skulpturer som finns bredvid ån. Saga var lite skeptisk, men Max visade att det inte var nåt farligt alls. Så de tillslut gick fram utan min inblandning, hand i hand o klappade skulpturen.
    El på julafton när Saga var livrädd för tomten, hon hadde intagit mosters knä och lämnade det inte. max blev bästa kompis med tomten och hämtade paketen åt saga....

Saga pratade mycket, tillexempel när hon bajsat så sa hon "bläj" o pekade på blöjan.
    När jag satt på toaletten en dag så hadde jag fått mens, jag skulle precis sträcka mig efter en tampong när Saga kom inspringande. Hon såg vad som hänt i mina trosor och pekade, rynkade på näsan och sa "bläj" -nej sa jag, det är inte bajs.
    Hon sprang iväg och kom tillbaka några sekunder senare med en av sina blöjor!
    Ja, smart var hon iaf...

Svar på tråden Mina två änglar