• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • fille

Igor, Visste du innan att du hade trångt bäcken? Det kommer säkert att gå bra ändå. Jag tror oxå att det kan bli tidigare BF för mig men man vet ju aldrig... just nu känner jag att jag skuller vilja ha normal förlossning om det går. Får lyssna till barmorska och vad som är bäst för mig och bebbarna.

Bette: Du ska se att de tre veckorna går fort! Tur att du jobbar så du inte går och tänker på det hela tiden

• hymafr

fille: Nej, min svägerska är bara knappt 30 år och de ska ha en "hemtillverkad".
    Men jag har sagt till henne att inte vänta för länge med nummer två eller tre - själv blev jag gravid snabbt med min dotter, men det verkar som om min kropp inte längre är så pigg på att bli gravid.
    Har även en kompis som har fem barn där de första tre blev till på första försöket, medan de fick vänta på fyran och femman.
    I och för sig inte så jättelänge, men för en som fått tre barn hur lätt som helst och dessutom bara var 30 så är ju 3-4 månader rätt lång tid. (Femman tog ännu längre tid, då var hon 33)

• fille
    hymafr skrev 2008-11-06 09:51:08 följande:
    fille: Nej, min svägerska är bara knappt 30 år och de ska ha en "hemtillverkad". Men jag har sagt till henne att inte vänta för länge med nummer två eller tre - själv blev jag gravid snabbt med min dotter, men det verkar som om min kropp inte längre är så pigg på att bli gravid.Har även en kompis som har fem barn där de första tre blev till på första försöket, medan de fick vänta på fyran och femman.I och för sig inte så jättelänge, men för en som fått tre barn hur lätt som helst och dessutom bara var 30 så är ju 3-4 månader rätt lång tid. (Femman tog ännu längre tid, då var hon 33)
    Ok, förstår. Men det är lika roligt oavsett hur de är tillverkade
    Jag hoppas att du har hoppet kvar och att det lyckas vid nästa ÄD-försök! Det var väl i mars/april om jag inte minns fel? Vad är anledningen till att du måste vänta tills dess om jag får vara nyfiken och fråga?
  • Tintin M

Hej!
    Jag undrar om det finns någon därute som har fått barn via äggdonation och som jag kan få intervjua?

Jag planerar själv att göra ÄD i början av nästa år om allt går väl.
    Dessutom går jag just nu en vidareutbildningskurs i journalistik. Som slutuppgift ska vi skriva en längre artikel och då har jag valt just ämnet ÄD. Det kändes självklart eftersom ämnet just nu ockuperar min hjärna... På så sätt får jag chansen att grotta ner mig i det ordentligt.
    Jag vill väldigt gärna intervjua ett par eller en ensamstående kvinna som fått barn på det sättet. Antingen med donerade ägg eller både donerade ägg och donerad sperma. Du/ni får naturligtvis vara anonym/a. Intervjun kan via göra genom att träffas eller via telefon.

Hälsningar
    Tintin

• Tintin M

Hej!
    Tillägg till förra mailet (se nedan): Om ngn kan tänka sig bli intervjuad, maila mig på adressen: tintin_mag@hotmail.com

Det är ju massor av kvinnor här som planerar ÄD. Men det borde ju finnas många smo har fått barn på det sättet. Men jag hittar inget forum för dem??? Vart tar de vägen?

Vill gärna intervjua även ngn som är gravid efter ÄD också, om ngn kan tänka siga tt ställa upp.

/Tintin igen

---------------------
    Hej!
    Jag undrar om det finns någon därute som har fått barn via äggdonation och som jag kan få intervjua?

Jag planerar själv att göra ÄD i början av nästa år om allt går väl.
    Dessutom går jag just nu en vidareutbildningskurs i journalistik. Som slutuppgift ska vi skriva en längre artikel och då har jag valt just ämnet ÄD. Det kändes självklart eftersom ämnet just nu ockuperar min hjärna... På så sätt får jag chansen att grotta ner mig i det ordentligt.
    Jag vill väldigt gärna intervjua ett par eller en ensamstående kvinna som fått barn på det sättet. Antingen med donerade ägg eller både donerade ägg och donerad sperma. Du/ni får naturligtvis vara anonym/a. Intervjun kan via göra genom att träffas eller via telefon.

Hälsningar
    Tintin

• makima
    Tintin M skrev 2008-11-06 15:49:27 följande:
    Hej!Tillägg till förra mailet (se nedan): Om ngn kan tänka sig bli intervjuad, maila mig på adressen: [email protected]Det är ju massor av kvinnor här som planerar ÄD. Men det borde ju finnas många smo har fått barn på det sättet. Men jag hittar inget forum för dem??? Vart tar de vägen?Vill gärna intervjua även ngn som är gravid efter ÄD också, om ngn kan tänka siga tt ställa upp. /Tintin igen---------------------Hej!Jag undrar om det finns någon därute som har fått barn via äggdonation och som jag kan få intervjua? Jag planerar själv att göra ÄD i början av nästa år om allt går väl.Dessutom går jag just nu en vidareutbildningskurs i journalistik. Som slutuppgift ska vi skriva en längre artikel och då har jag valt just ämnet ÄD. Det kändes självklart eftersom ämnet just nu ockuperar min hjärna... På så sätt får jag chansen att grotta ner mig i det ordentligt. Jag vill väldigt gärna intervjua ett par eller en ensamstående kvinna som fått barn på det sättet. Antingen med donerade ägg eller både donerade ägg och donerad sperma. Du/ni får naturligtvis vara anonym/a. Intervjun kan via göra genom att träffas eller via telefon. HälsningarTintin
    Vet ingen som fått barn via ÄD än. De som blir gravida genom ÄD försvinner oftast innan de gått halva graviditeten.
    Gravid BF 090630
  • hymafr

fille: Jag väntar tills vidare, men kan tänka mig att försöka igen i mars/april.
    Anledningen är både att jag känner att jag måste få tid att "hämta mig" och att jag inte känner mig helt säker på att jag vill fortsätta i St Petersburg.
    Jag tycker att hela resan dit (inkl visum) och vistelsen där varit stressande för mig. Kliniken är egentligen det enda där som jag verkligen tyckt varit ok.
    Jag har varit i St Petersburg tre gånger och varje gång är det något som har krånglat ordentligt.
    Jag har ju dessutom varit tvungen att ta med mig min dotter (utom första gången, men då är man ju bara borta över natten).
    Min dotter har högfungerande autism, så hon behöver mer stöd från mig än en vanlig 15-åring. Att lämna henne hos mormor i en vecka är inte ett alternativ, samtidigt som det är mer krävande av mig att ha henne med då hon har svårt för att "slå dank", utan gärna vill ha något att göra hela tiden. Hon vill heller inte gärna pröva nya maträtter så i St Petersburg har vi ätit på Kentucky Fried Chicken varje dag - kyckling är gott, men kanske inte VARJE dag.
    Skulle jag istället åka till tex Riga så slipper jag iaf stressen innan med att fixa visum. Dessutom har jag för mig att man inte behöver stanna lika länge där, eller?
    Finns även flera alternativa sätt att resa dit på.

Har inte bestämt mig än - men det lutar åt att jag byter klinik.
    Jag får återkomma i ämnet när jag bestämt mig.

• fille

Hymafr: Jag förstår dig. Man tycker att det är tillräckligt jobbigt med mediciner, läkarbesök och resor och hotell som ska fixas. Dessutom behöva ordna med visium och att kunna känna sig trygg med att allt funkar, vilket ofta inte är fallet när man ska till ryssland gör att man kanske funderar flera ggr på att byta klinik!

Jag hade oxå funderingar på byta klinik men nu gick det ju bra så jag slapp ta nya beslut. Det verkar ju inte heller vara så länga väntetider heller tex i Riga. Dessutom verkar det inte som man behöver vara borta så länge hemifrån heller. De andra klinikerna i Europa verkar vara minst lika proffsiga så jag hoppas att du finner en klinik som passar dina behov.

Du som har en dotter med extra behov oxå, behöver kanske ta andra beslut och göra det bästa för henne under denna resans gång. Det är tufft men jag tror att du har kraften hoppas att du återhämtar dig och tänker positiva tankar om framtiden så ska du se att det blir till det bästa!

Idag ska jag få besök av mina släktingar från sthlm och jag är så glad att få träffa de! De ska bo hos oss över helgen så vi kan rå om varann ordentligt. Alla vet om ÄD och de är så glada för vår skull. De ända som inte vet ännu är mina små syskonbarn, vi ville inte berätta nåt förän de värsta veckorna var över Men idag ska de få veta att det ska få två nya kusiner till våren

• hymafr

fille: Tack för ditt stöd. Det värmer.

Hoppas att du får en riktigt härlig helg.

Kram

• Bette

Hej alla,

Nu är jag igång, jag har tagit första progynon tabletten idag. Hur var er slemhinna vid första ultraljudet, min var 1,9 mm igår och allt såg bra ut. De tog även lite andra blodprover, zink, folat, b12, blödningstid och pk-inr för att jag ville det, vissa får ju trombyl i samband med ÄD så jag tänkte att det kan vara bra att ta de där blodproverna också. Ha en superbra dag.

Bette

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD