• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • Igor

Hej Fille
    Angående min bäckenträngsel fick jag reda på det i samband med ett ultraljud som gjordes i vecka 50 när jag väntade mitt första barn. Jag är mycket kort och ville veta om jag skulle kunna klara en normal förlossning vilket jag alltså inte gör.

Men kan man tycker jag man ska försöka föda normalt.

• Sanca

Hej alla gravida Glad

En fråga från en nygravid. Hur har ni gjort vid kontakt och möten med mödravården? Jag ringde och skrev in mig på MVC förra veckan (tidigt tyckte jag själv, men vänner/syster påstod att man skulle så fort man plussat?). Jag sa då att det var provrörsbefruktning, men inte ÄD. Känner ju att jag helst skulle vilja komma till en barnmorska (är det såna man träffar på MVC?) som vet något om det, annars låter jag bli att säga nåt. Jag har ju aldrig varit gravid förut så det här är helt nytt för mig. Känner mig som en tonåring som ringer myndigheter för första gången...typ. Gör inte saken bättre att jag måste ringa ifrån jobbet, där ingen ska veta något på länge och får sitta och halvviska (dumma lyhörda rum).

Hur som haver, hur har ni gjort? Vad är era erfarenheter?

Jag fick tid för ett första möte fö, den 24 nov. Hon sa att det vill ha det första mötet snabbt och sen var det UL v12-13. Hur har det varit för er?

• Bette

Hej Sanca,

Jag har inte heller varit gravid, men det som jag vet är att du skall uppge att det är ÄD du har gjort, mycket viktigt. Jag har hört bland annat att man inte får gå över tiden osv. Jag tror att man skall göra första VUL i vecka 6-7 för att kolla hinnsäck och att hjärtat tickar på. Jag kommer nog att gå på spec mödravård, man kanske vill göra något extra ultraljud eller träffa doktorn/barnmorskan fler gånger osv, då kan det vara bra. Spec mödravård kan du få om du ber din gyn skriva remiss.

Bette

• makima
    Sanca skrev 2008-11-09 08:30:01 följande:
    Hej alla gravida En fråga från en nygravid. Hur har ni gjort vid kontakt och möten med mödravården? Jag ringde och skrev in mig på MVC förra veckan (tidigt tyckte jag själv, men vänner/syster påstod att man skulle så fort man plussat?). Jag sa då att det var provrörsbefruktning, men inte ÄD. Känner ju att jag helst skulle vilja komma till en barnmorska (är det såna man träffar på MVC?) som vet något om det, annars låter jag bli att säga nåt. Jag har ju aldrig varit gravid förut så det här är helt nytt för mig. Känner mig som en tonåring som ringer myndigheter för första gången...typ. Gör inte saken bättre att jag måste ringa ifrån jobbet, där ingen ska veta något på länge och får sitta och halvviska (dumma lyhörda rum).Hur som haver, hur har ni gjort? Vad är era erfarenheter?Jag fick tid för ett första möte fö, den 24 nov. Hon sa att det vill ha det första mötet snabbt och sen var det UL v12-13. Hur har det varit för er?
    Jag har skrivit in mig i v.8-10 de 2 ggr jag varit gravid förut. Och kommer att göra så denna gången också.( Är i v.7 nu.). Men det går säkert bra att göra som du också.

På MVC är det barnmorskor som jobbar, så det är en barnmorska du får träffa där.
    Om du vill tala om att det är ÄD eller inte, det är upp till dig. Men kommer själv att göra det eftersom de kanske vill ha extra koll på en då.

Man brukar göra ett UL i v. 12-13 vid en graviditet som tillkommit på naturlig väg. Men det blir ju kanske annorlunda vid ÄD tex.

Går även hos en privatläkare som vill göra VUL i v. 8.( Var även där i v. 6 men då syntes bara hinnsäcken).

Hur mår du och ni annars som är  ?

Börjar själv få lite ömma bröstCool och börjar redan få problem att få plats i vissa byxor 
    Gravid BF 090630
  • Annikamarie

Var på Capio i Malmö förra vecka på undersökning och diskuetade lite om Äd, fick veta att de har en patient som fick en baby för 2 veckors sen via Äd i Riga.Roligt samt de vet hur det är.Känns skönt!

• Bette

Makima: Vad roligt att magen växer så det knakar. För mig är det snart bara två veckor kvar. Det känns skönt faktiskt.

Har du fått all medicin utskriven åt dig här i Sverige eller köpt i Spanien?

Bette

• makima
    Bette skrev 2008-11-09 16:07:58 följande:
    Makima: Vad roligt att magen växer så det knakar. För mig är det snart bara två veckor kvar. Det känns skönt faktiskt.Har du fått all medicin utskriven åt dig här i Sverige eller köpt i Spanien?Bette
    När jag skulle göra testcykeln i våras så köpte jag medicinerna på ett apotek i Spanien.

Men nu inför min ÄD och det jag tagit efter jag varit iväg, då har jag fått recept från Spanien som jag skickat till Trianglen i Danmark. ( De har ett samarbete med Spanien +  att de kan skriva ut recept som funkar i Sverige).   
    Gravid BF 090630
  • Igor

Hej Sanca
    Normalt gör man ett ultraljud i vecka 18 enbart och första besöket på MVC brukar vara runt v.10 för inskrivning.
    Angående att berätta om ÄD eller inte måste väl var och en bestämma själv. Jag hade inte tänkt berätta något men var på en KUB test i fredags och då frågade de mig om jag gjord en provrörsbefrukning och jag ville inte ljuga så nu har jag berättat i alla fall.

Tror det kan vara en fördel om man berättar eftersom de då vet att man har friska ägg och inte löper samma risk för kromosomförändringar som annars.

Själv ringde jag i senaste laget ska på ett första besök den 25 nov. KUB testet gjorde jag på specialMVC.

• Liselotte B

Jag har en fundering kring det där med att berätta på MVC att det är resultatet av en ÄD. Då kommer det ju att stå i barnets journal i tid och evighet, eller hur? Och man kan själv inte bestämma i vilken ålder man ska berätta för barnet.
    Jag tänker mig att det är något man berättar när barnet är ganska stort och inte från allra första början.
    Nyligen hade jag nämnt för min husläkare att vi funderar på ÄD och ett par veckor senare frågar en annan läkare som jag aldrig träffat tidigare hur det går med behandlingen. Så nu vet all ai Stockholms läns landsting vad vi har för os soch det känns INTE bra! Jag blev så bestört och lessen och kände mig utlämnad.
    Husläkaren hade tydligen skrivit in det i min journal och där står det nu för all framtid.

• hymafr

Liselotte B: Men det är ju förfärligt att en läkare du aldrig träffat har information om dig. Kanske menar du att du var där och träffade läkaren och h*n då sa det?
    Annars så har jag för mig att man bara får läsa journaler på de patienter man själv behandlar.

Själv tänker jag berätta för barnet redan från början om ÄD. Givetvis på ett litet barns nivå. Tex att mamma var tvungen att få ett ägg från en annan tant (obs! ej "annan mamma") för att mammas ägg hade blivit för gamla.
    Kan tänka mig att om man väntar tills barnet "blir äldre" så kan det vara svårt att bestämma sig för när tiden är rätt.
    Sen kan jag tycka att jag kanske inte vill berätta det i alla fall. Helt enkelt för att det ska vara barnets val att berätta.
    Men samtidigt så kommer ju den närmaste släkten och mina närmaste vänner känna till det - så det kanske inte går att bevara "hemligheten" i alla fall.

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD