Sanca skrev 2008-11-09 08:30:01 följande:
Hej alla gravida En fråga från en nygravid. Hur har ni gjort vid kontakt och möten med mödravården? Jag ringde och skrev in mig på
MVC förra veckan (tidigt tyckte jag själv, men vänner/syster påstod att man skulle så fort man plussat?). Jag sa då att det var provrörsbefruktning, men inte ÄD. Känner ju att jag helst skulle vilja komma till en barnmorska (är det såna man träffar på
MVC?) som vet något om det, annars låter jag bli att säga nåt. Jag har ju aldrig varit gravid förut så det här är helt nytt för mig. Känner mig som en tonåring som ringer myndigheter för första gången...typ. Gör inte saken bättre att jag måste ringa ifrån jobbet, där ingen ska veta något på länge och får sitta och halvviska (dumma lyhörda rum).Hur som haver, hur har ni gjort? Vad är era erfarenheter?Jag fick tid för ett första möte fö, den 24 nov. Hon sa att det vill ha det första mötet snabbt och sen var det
UL v12-13. Hur har det varit för er?
Jag har skrivit in mig i v.8-10 de 2 ggr jag varit gravid förut. Och kommer att göra så denna gången också.( Är i v.7 nu.). Men det går säkert bra att göra som du också.
På MVC är det barnmorskor som jobbar, så det är en barnmorska du får träffa där.
Om du vill tala om att det är ÄD eller inte, det är upp till dig. Men kommer själv att göra det eftersom de kanske vill ha extra koll på en då.
Man brukar göra ett UL i v. 12-13 vid en graviditet som tillkommit på naturlig väg. Men det blir ju kanske annorlunda vid ÄD tex.
Går även hos en privatläkare som vill göra VUL i v. 8.( Var även där i v. 6 men då syntes bara hinnsäcken).
Hur mår du och ni annars som är

?
Börjar själv få lite ömma bröst

och börjar redan få problem att få plats i vissa byxor