• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • makima
    Igor skrev 2008-11-13 08:54:31 följande:
    Mitt illamående börjar också släppa, däremot blir min mage uppsvälld och stor när jag äter eller sitter still mycket. Kvällströttheten börjar också ge med sig så nu kan jag hålla mig vaken på kvällarna. Skönt. Har också svårt att få plats i mina byxor blandannat pga av att magen sväller. Har inte ökat så mycket i vikt ännu bara 1-1,5 kg. Ni andra då. Är i vecka 13 + 3.
    Känner mig också uppblåst o uppsvälld, framförallt på kvällarna. Det är för att tarmarna svullnar och matsmältningen går långsammare. Kvällströttheten har ej släppt än, men har ändå svårt att sova fram på småtimmarna. Har inte heller ökat i vikt mycket, ca: 1,5 kilo jag också. Men det blir väl som när jag väntade sonen för 20 år sedan att man får ha mammabyxor i tredje månadenFörvånad Jag är i v. 8 ( 7+1) 
    Gravid BF 090630
  • makima
    Bette skrev 2008-11-13 12:46:03 följande:
    Hej Fille, Igor och Makima: Härligt att höra att era magar växer så det knakar , den där BF listan måste fyllas på nu under hösten/vintern.Tog ni också långtidsblodsocker innan ÄD? KramBette
    Nej, har inte tagit långtidsblodsocker. Men tror att de gör det på MVC i v. 25-30 ungefär.
    Gravid BF 090630
  • fille

Bette: Hoppas att gravid-listan fylls på ordentligt nu! Så spännande för dig och ni andra som är på gång runt november, december. Låter bra att sätta in två stycken då chansen ökar för graviditet men oxå för tvillingar om man som du inte har nåt emot det Då har man liksom fått två barn på en gång, kanske det kan räcka med det sen...i alla fall för min del!

Fostren dricker tydligen fostervatten och kissar ut det sen, det är en rundgång

Hymafr: Hoppas verkligen att du ska få uppleva att vänta barn igen! Spännande med din brors bebis, kan vara kul att följas åt Jag har hört att de flesta foster är ungefär lika stora vid vecka 12 men att de sedan blir mer olika i vikt och längd.

• Igor

Nej ingen har tagit långtidssocker på mig. MVC tar urinprov för att se om man har socker i urinen men inte långtidssocker som rutin tror jag.

• Bette

Hej alla,

Jag tog mitt långtidsblodsocker eller HbA1c hos den gyn som jag går till samt massa andra blodprover som är bra att ta, som jag har läst om här i forumet. Tyroideaprover, blodstatus, zink, folat, b12, pk-inr (levringsprov), apt-tid (blödningstid), samt att jag tror att jag tog något annat blodprov också, det var rätt många. Mitt långtidsblodsocker ligger på 3,9. Det är bra att kolla upp det när man är gravid och innan så att inte sockret åker jojo.

Vet ni om man kan träna som vanligt när man är gravid? Jag går själv på spinning.

Vad härligt att alla magar mår bra och växer.

Bette

• makima
    fille skrev 2008-11-12 21:31:35 följande:
    Makima, låter roligt med mjölken du behöver kanske kalcium...måste kännas skönt att känna symptomen som ömma bröst och gråtmildhet. Tur att du oxå slipper illamående, det tror jag är väldigt jobbigt. Men man tar gärna dessa symptom, det är det värt eller hur?! Här går det undan, du ska redan på andra VUL! Lycka till.
    Jo, kroppen fixar ju själv om man saknar något genom att man blir väldigt sugen på nåt speciellt, som tex mjölk= kroppen behöver mer kalcium. Och man kan känna avsky sör sådant som är olämpligt också. Ganska fiffigt

Det känns skönt att ha några grav.symtom så man vet att det finns nån därinne men skönt att slippa illamåendet. Gjorde inte det heller alls när jag väntade min dotter för många år sedan.Och hon kom ut frisk o kry . Däremot har vissa saker börjat lukta pyton i min näsa, som hundmaten tex.

Men tycker också att det är värt detSkrattande
    Gravid BF 090630
  • solstickan41

Jag läser här men har tydligen inte skrivit på länge. Har blivit lite piggare på kvällarna och känner mig knappt gravid alls. Brösten är väl extra ömma ibland bara. o känslig är jag, mer än vanligt.
    Hade lite intimt med karln idag , något jag inte haft sen innan ET. Va lite rädd att börja blöda eller nåt men livmodern satt så högt. Det var en lättnad.
    Vågar ni ha s*x?

Fille, va härligt att knytten växt till sig o att allt är bra med dig.

• makima
    solstickan41 skrev 2008-11-16 20:24:46 följande:
    Jag läser här men har tydligen inte skrivit på länge. Har blivit lite piggare på kvällarna och känner mig knappt gravid alls. Brösten är väl extra ömma ibland bara. o känslig är jag, mer än vanligt.Hade lite intimt med karln idag , något jag inte haft sen innan ET. Va lite rädd att börja blöda eller nåt men livmodern satt så högt. Det var en lättnad. Vågar ni ha s*x?Fille, va härligt att knytten växt till sig o att allt är bra med dig.
    Kommer inte ihåg vilken vecka du är i , men har du kommit in i 2:a trimestern så kommer något som kallas "läskiga fasen". Då har kroppen vant sig vid alla grav.hormonerna och många av de typiska grav.symtomen försvinner. Något som är helt normalt så njut innan kroppen blir stor o otympligFlört

Vi har inte vågat ha s*x än. Är överens om att vi ska vänta tills det känns ok. Är bara i v.8 än, och vill inte riskera nåt när vi kommit så här långt.     
    Gravid BF 090630
  • makima

Igor BF 090518
    Solstickan42 BF 090526
    Fille BF 090526
    Makima BF 090630

Tyckte listan behövde flyttas framCool

Hoppas nån mer vill ansluta sig

Gravid BF 090630
Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD