• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • Igor

Ja det kommer att stå i barnets journal om man berättar på MVC men samtidigt kan det finnas en vits med det. Om det händer barnet något t ex om man behöver ge blod så kan de uppstå en konstig situation om inte mor - barn har samma blodgrupp tex.
    Men vet man då redan innan att det är ett ÄD barn så blir saken en annan.
    Ja det finns många aspekter på detta. Har funderat hit och dit för egen del men insåg att Nä ljuga kan jag inte. Så det löste sig av sig själv så att säga. Känns faktiskt bra att slippa undanhålla sannningen utan istället kunna diskutera allt på MVC med sin barnmorska tycker jag.

• Bette

Igor,

Jag håller med dig, jag kommer också att berätta. Däremot vet mina svärföräldrar ingenting om behandlingen än. Vi tänker berätta efter när vi vet om vi blivit gravida.

Den gyn som jag går till skriver infertilitetsbeh i journalen vilket är bra, då vet inte alla vad vi gör. Läkaren har tystnadsplikt så den bröt han Liselotte B. Man får absolut inte läsa en journal på en patient som man inte vårdar Liselotte B.

Igor vet du hur mycket progesteron som går åt totalt? Jag har 18 förpackningar med apotekets MIC vagitorier hemma?

Ha en bra dag

Bette

• Liselotte B

Hej rara ni som svarar på min fråga!
    Den läkaren som kommenterade hade formell tillgång till min journal men jag var där för min allergi och då frågade hon plötsligt hur det gick med ÄD. Och även det tyckte jag var plumpt för det är så intima saker att jag själv vill välja vem jag diskuterar det med. Och jag ser inte kopplingen hösnuva, framtida ÄD...
    Men enligt någon är ju ett av urvalskriterierna för donatorn rätt blodgrupp, eller hur?

• Igor

Hej Bette.
    Tror jag kommer att göra av med 181 vag dvs 18 förpackningar + en vag till. Men det förutsätter att du får samma behandling som jag. Dvs 1 vag morgon och kväll. Jag fick ju dessutom äta utrogest (progesteron i tablettform mitt på dagen inköpt i Riga) fram till vecka 11.

Liselotte B varför måste donatorn ha samma blodgrupp? Inget de diskuterade med mig i alla fall. Vet inte ens vilken blodgrupp min donator hade.
    Igor

• ZXC

Hej tjejer

Längtar efter att tillhöra den här gruppen igen! Tills dess läser jag bara, men nu måste jag bara säga en sak ang blodgrupp. Min biologiska mamma har A Rh+ och jag har 0 Rh+ (noll), så det behöver inte vara exakt samma.

Men jag tror det är jätteviktigt om mamman som väntar barnet har Rh- och barnet Rh+ att hon får vaccin efter förlossningen för att inte riskera att utveckla antikroppar mot Rh+. Om mamman får antikroppar i blodet så kan barnet vid nästa graviditiet få hemolytisk anemi (=en blodsjukdom där röda blodkropparna bryts ned i ökad mängd).

Jag tror de kollar donatorernas blodgrupp noga. För visst har ni alla fått svara på vilken blodgrupp både ni och er partner har? Det fick iallafall vi.

Kram
    ZXZX

• Bette

ZXZX: Jo både jag och min man fick svara på vilken blodgrupp vi har, eller rättare sagt så tog de ett blodprov på mig för att se vilken blodgrupp jag har, jag visste nämligen inte det.

Så de matchar säker så att den som mottar behandlingen och donatorn har samma blodgrupp.

Bette

• makima
    Igor skrev 2008-11-09 21:44:37 följande:
    Hej SancaNormalt gör man ett ultraljud i vecka 18 enbart och första besöket på MVC brukar vara runt v.10 för inskrivning.Angående att berätta om ÄD eller inte måste väl var och en bestämma själv. Jag hade inte tänkt berätta något men var på en KUB test i fredags och då frågade de mig om jag gjord en provrörsbefrukning och jag ville inte ljuga så nu har jag berättat i alla fall.Tror det kan vara en fördel om man berättar eftersom de då vet att man har friska ägg och inte löper samma risk för kromosomförändringar som annars. Själv ringde jag i senaste laget ska på ett första besök den 25 nov. KUB testet gjorde jag på specialMVC.
    Jo, du har rätt i det att man gör ett ultraljud i v.18. Jag skrev i mitt inlägg om att man gör första UL i v.12 men det är om man går hos privatgyn. som jag gjort.
    Gravid BF 090630
  • Igor

Flyttar fram listan: Fler som vill fylla i...

Igor BF 090518
    Solstickan42 BF 090526
    Fille BF 090526
    Makima BF 090630

• solstickan41

På min klinik i Riga har de inte frågat efter blodgrupp varken på mig eller min karl och jag fick inte heller veta om min donators blodgrupp. Ska kanske skriva och fråga om det.
    Min barnmorska frågade inte heller om donatorns, men de tog ett test på mig nu när jag var där.

• makima
    solstickan41 skrev 2008-11-12 12:41:58 följande:
    På min klinik i Riga har de inte frågat efter blodgrupp varken på mig eller min karl och jag fick inte heller veta om min donators blodgrupp. Ska kanske skriva och fråga om det. Min barnmorska frågade inte heller om donatorns, men de tog ett test på mig nu när jag var där.
    På min klinik tog de blodgrupp både på mej och maken. Så att donatorn kunde matchas med våra....
    Får veta nästa vecka om donatorns ålder och blodgrupp...
    Gravid BF 090630
Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD