• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • fille
    Bette skrev 2008-10-19 13:58:11 följande:
    Igor: Har du också liten livmoder? Ökar chanserna för graviditet om man sätter tillbaka två stycken embryon?
    Jag fick tillbaka två embryon för jag resonerade oxå så att hellre tvillingar än ingen alls. Nu är det bara den ena som tagit sig. Det är klart att man har större chans med två insatta men tvillingrisken ökar ju. Jag har inte hört nåt utlåtande om min livmoder. Du kanske har en liten livmoder annars är det väl märkligt att de skulle påpeka det kan man tycka... så du kanske får ta hänsyn till det...du kan ju gå till nån annan gyn och undersöka dig och se om du får samma svar?! Det är nåt du får diskutera med din dr om det kanske är mer riskfyllt för dig med två embryon.
  • solstickan41

fille, mina bröst är lite olika ibland också. När jag är varm så är de jättemjuka och känns knappt alls. Men när jag tar av mig bh:n så är de hårda och ömma. Jag går omkring hemma utan bh, så skönt o slippa ha dem instängda

700kr är horribelt för VUL, usch! Jag som tycker mina 500 är för mycket. Samtidigt kan jag betala summan bara för att få lugn i sinnet.

Fick 2 embryon men en tog sig. Har aldrg hört något om min livmoders storlek. Bara att jag har ett myom, men som sitter så att den inte ska störa vid eventuell graviditet.

• fille
    solstickan41 skrev 2008-10-19 16:33:06 följande:
    fille, mina bröst är lite olika ibland också. När jag är varm så är de jättemjuka och känns knappt alls. Men när jag tar av mig bh:n så är de hårda och ömma. Jag går omkring hemma utan bh, så skönt o slippa ha dem instängda 700kr är horribelt för VUL, usch! Jag som tycker mina 500 är för mycket. Samtidigt kan jag betala summan bara för att få lugn i sinnet.Fick 2 embryon men en tog sig. Har aldrg hört något om min livmoders storlek. Bara att jag har ett myom, men som sitter så att den inte ska störa vid eventuell graviditet.
    solstickan, förstår att du tar av bhn hemma. Jag har väldigt stor byst i övrigt så det känns nästan obehagligt nu att gå utan. Det kanske blir mindre märkbart att brösten blir större när man redan har stora... Jag har 80G i bh-storlek!

Ja, det är hemskt dyrt men efter v12 så ska vi väl slippa gå så ofta på ultraljud om man inte känner att det är nåt konstigt. Idag fick jag ordinationer på hur jag ska börja trappa ned på mina mediciner. Har du oxå fått nåt besked?

Och du Igor, vet du hur du ska trappa ned?

Jag ska börja trappa ned till 2 progynon om dan från och med imorgon. Tar 3 per dag nu. Crinone ska jag hålla på med fram till v12, 2 om dagen. Sen 1 om dan fram till v18.
    Ska sluta helt med trombyl. Tagit 100mg om dan hittils.
  • solstickan41

Mina mediciner höll på att ta slut så jag trappade ner östrogenet själv från 4 tab till att jag tar 2 per dag nu. Det har i och för sig gått på ca 2 veckor. Progesteronet tog jag 600mg tidigare. Nu fick jag utskrivet vagitorier som ligger på 400mg och då blir det mer per dag: 800mg istället. Men det får vara så.
    Men får veta imorgon hur mina värden ser ut. Får skicka provsvaren till Riga eftersom min privata klinik här inte kommer analysera dem.

Din nedtrappning ser bra ut fille, men att sluta helt med trombylen så snabbt? Jag fick ta halva dosen ett tag innan jag slutade helt. Men det är nog olika på klinikerna.

• hymafr

Solstickan: Skönt att höra att du, liksom jag, har ett myom. Jag har också fått höra att det inte sitter i vägen - men visst har jag funderat på om det stämmer.

fille: Jag har 80E i BH-storlek och jag märkte inte att mina bröst växte alls, varken under graviditeten eller efteråt. Hade inte heller jättemycket mjölk - fick ge tillägg hela tiden, men kämpade på LÄNGE så mjölkmängden måste ha ökat eftersom jag inte behövde öka mängden tillägg.
    Har däremot en kompis med pyttebröst. Hennes växte så att hon tyckte att det var pinsamt. Fotbollsstorlek eller mer...men framförallt efter förlossningen.

• Raspberry81

Tror den heter Angelsound eller något sådant. Apparaten som man kan höra hjärtslagen med. Finns på nätet.

fille skrev 2008-10-16 15:10:28 följande:
    Oj, kan man köpa en apparat för att höra hjärtljuden hemma??! Det låter märkligt coh avancerat...Bette, man får nog börja på vanlig mödravård först och sen kan man nog få remiss till specialmödravården.
  • solstickan41

Jisses, glömde kommentera dina bröst fille men nu får jag kommentera era bådas bröst.. wow vilka bomber ni har. Mina är ganska stora också men jag ligger i lä här..
    Mina har nog inte blivit större men något fastare på vissa ställen.

Jag har börjat må illa ibland. Inte så jag vill kräkas men har ingen aptit just då. Kan inte komma på en enda sak som skulle kunna gå ner. Fast att det är äta jag behöver eftersom det gått minst 4 timmar sedan sist.

• Squirl

Ha, en ny tråd för mig att spamma loss i!
    Tuttarna, ja.
    En till här med jätterattar även i normala fall och jag begrep innan svar på blodprovet att jag var gravid för visst har jag grymma PMS-tuttar i vanliga men denna morgon vaknade jag med två badbollar under hakan.
    De stannade kvar, om jag minns rätt, i fyra månader. Sen blev rattarna som vanligt igen! Men man får en föraning om vad som komma skall den dagen mjölken rinner till.
    Angående Angel Sound och UL så ska man tänka på att ingen vet hur de påverkar bebisen. (Säger en som gjort typ sex ul, hm?) Dessutom tror jag att en Angel Sound är svåranvänd, när min BM lyssnade på lillkillens hjärta i början lyssnade hon även på min puls därinne i magen. Som lekman är det nog svårt att veta skillnaden tror jag. Visst är bebisens hjärtslag snabbare än mina men ?hur ska man var asäker på vad det är man hör?
    Det ÄR nojigt att inte veta hur det står till därinne, fråga en som är orolig JÄMT!
    Vem trodde ruvningen är värsta tiden? Enda gångerna jag var riktigt lycklig första halvåret var efter barnmorskebesök då man fått lyssna på hjärtat eller fått göra ul och insett att bebisen lever. Det var då jag vågade shoppa gravidböcker! För gravidsymptomen de kommer och går, den som hittat på att man bara mår illa till frukost skulle jag vilja ta i upptuktelse! Illamåendet kan komma absolut när som helst på dagen, och sen helt plötsligt hålla sig borta ett par dagar. Svullnaden i tuttarna kommer och går (fast i mitt fall hade jag stiff nipples 24/7 till och med v. 20, hehe?.här kommer mer info än ni bett om!)
    Bättre blir det när bebisen börjar sparka ordentligt för då har man ju kontakt varje dag.

Angående blodprov så kan man tidigast ta det 14 dagar efter befruktning. Om äggen är odlade fem dagar tar man alltså blodprovet nio dagar senare, är äggen odlade tre dagar så får man lägga till två dagar.

• fille

Oops Hymafr, det var inte dåligt 80E hoppas du är nöjd med dina bobisar! Jag har alltid varit stolt över mina även om det har varit svårt att hitta snygga bh ibland... Ja, det låter ju tröstfullt att brösten inte blev så mycket större under din graviditet. Trodde att man producerade mer mjölk om man hade stora bröst (mera mjölkkörtlar) men så verkar det inte vara. Tack och lov kanske man får säga...

När är det du skulle försöka igen? Visst skulle du göra ett försök till?!

Solstickan: Har läst att man får försöka få i sig lite var fjärde timme åtminstone, fastän du inte känner dig hungrig. Får tänka på bebben De gånger jag mått illa har det blivit bättre om jag ätit nåt.

• fille

solstickan: Jag blev lite orolig för tvärstoppet av trombylen men jag får lov att lita på dr Olga!

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD