• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • Igor

Bette: Jag kommer att göra av med 20 askar Progesteron totalt och 2 burkar 2 mg progynon och 1 burk 1 mg progynon. Samt 10 askar dezametazoni (från riga). Ja, jag har använt progesteron vag från apoteket och sedan därimellan utrogest kl 16.00 (tabl som jag fått från Riga. utav dessa har jag gjort av med 4 förpackningar.
    Fick också procren 3,75 mg som nedregleringsspruta.
    Medicinen i Riga är bra mycket dyrare än i Sverige om du får den på högkostnadsskyddet förstås. Du kanske kan be din gynekol att skriva ut mer medicin åt dig istället för att handla allt i Riga?
    Dezametazoni och utrogest tabletter finns dock inte i Sverige.

Lycka till Bette. Jag var också på AVA kliniken i Riga för det är väl dit du ska eller minns jag fel.

• ninnie65

fille: GRATTIS till två!! För mig var det ju också så att det inte syntes två först, tydligen kan de skymma varandra. Nu var ju mina olika stora när jag fick se två tickande hjärtan och en av de små valde ju senare att inte utvecklas. Positivt att dina är lika stora, grattis!! När du skrev om twins mindes jag min lille som inte ville bli något men jag är så lycklig över den klumpen jag har i magen. Riktigt tung börjar den bli.

KRAM

• Bette

Hej Igor: Jo jag skall göra ÄD på AVA i Riga. Jag skall kolla med gyn läkaren om hon kan skriva ut mer progynon åt mig samt progesteron annars tar jag och köper kompletteringen i Riga. Har de vagitorier progesteron i Riga? Nu skall jag gå och sussa, har jobbat inatt. Vet du om det är någon fara att jobba natt och vänta barn?

Hälsn

Bette

• fille

Ninnie, tack! Ja, den ena kan tydligen gömma sig Jag tänkte på dig sen efter jag fått besked om twins. Det är inte konstigt att du kan gå i tankar som - tänk om den andra varit kvar...
    Låter så härligt att lillen i magen är så aktiv! Längtar efter att få känna sparkar.

Jag känner samtidigt en viss oro om båda bestämmer sig för att bli kvar. Tänker på komplikationer som högt blodtryck och för tidig födsel etc. Men jag får ta en dag i taget och sköta om mig så gott det går. Har haft huvudvärk sen igår. Ska ut och ta en promenad strax.

Bette: Jag har bara tagit progynon, crinone och trombyl. Folsyra och E-vitaminer oxå.
    Slutade med trombylen förra veckan. Progynonen tar jag bara 2 om dagen nu. Men crinone 2 ggr om dan precis som från början.

Jag tycker oxå att det kan bli billigare om du får dina mediciner här i sverige. Högkostnaden gör ju att man snabbt kommer upp i frikort! Du kanske får köpa de som inte går att få tag på här, i riga istället. Hur var det med din gyn, var han motvillig till att skriva ut mediciner?

• makima

Någon av er som följt livsmedelsverkets rekommendationer att inte dricka mer än 3 koppar kaffe per dag eller slutat helt?

Jag själv dricker bara 1 kopp/dag mot 5 koppar/dag innan ET. Fick även det rådet vid IVF i Danmark.

• Bette

Fille: Jo jag går till en annan gyn nu och hon har skrivit ut medicin till mig, men jag kommer nog att behöva mer, ska fråga henne om hon kan skriva ut lite till.

Makima: Jo man ska inte dricka mer än 3 koppar/dag, koffein gör så att kärlen drar ihop sig, får man i sig för mycket koffein kan det leda till missfall, men det är ju om man dricker mer än 3 koppar, jag kommer också hålla mig till livsmedelsverkets råd angående drickandet av kaffe när jag är gravid. Nu så blir det ju mer naturligtvis, men jag försöker trappa ned lite .

• Bette

Hej alla: Är det någon annan här som också jobbar natt ibland, vet ni hur det påverkar, om man kan jobba natt sedan när man är gravid? Tacksam för svar

• ZXC

Hej tjejer, här kommer en till som vill vara med!
    Testade positivt imorse och hinner äntligen skriva om den glada nyheten!!!
    Tjohooo!!!

Kram
    ZXZX

• fille

ZXZX: GRATTIS!! Gud vad roligt, tänk vad man kan känna sig lycklig i denna stund eller hur

• Igor

Hej
    Vet inte om de har vagitorium progesteron i Riga men de har tabletter istället. Min doktor på Ava riga tyckte jag skulle ta dessa dagtid så jag fick 3 förpackningar av dessa med hem. Tar 4 tabletter per dag av dessa + 2 vag progesteron dagligen.
    Angående nattarbete har jag ingen aningen ifall det skulle påverkar graviditeten men jag tror inte det.
    Däremot har jag helt slutat med kaffe (mer eller mindre i alla fall) gjorde det redan någon månad innan för att vänja mig.

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD