• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • Sleepingbeuty

Även om jag inte har plussat så slår det mig att man behöver ju inte göra FVP eller NUPP, då man har fått en yngres kvinnas ägg och kanske även en ung mans sperma för er som är singlar.
    Nu har det ju även kommit ett enkelt blodprov som man kan ta istället för FVP.vet inte om det praktiseras fullt ut än, men i så fall är det på väg.Det var på nyheterna.
    Sedan bör man gå hos Spec mödravården när man har gjort ÄD och är över 40 år.Just för att vi har en större risk för olika komplikationer som inte andra har.
    Har ni dessutom någon autoimmun skukdom och är 40+ så går man hos Spec där jag bor i allfall.Dels för att vi kan få en tidig havandeskapsförgiftning.proppar och diabetes.För tidig födsel o.sv
    Vi har även rätt att redan få komma i v 10.de yngre som blir gravida naturligt, brukar ju inte få komma förrän i v 12 i vissa landsting.

GLÖM INTE ATT TA ERT FOLACIN!

Nedtrappningen skulle jag hålla på länge med.Som ovan till v 12 resp v 20 med både östrogen och progesteron.
    Även prednisolonet om ni tar det.Lycka till alla!

• solstickan41

Usch, tycker så synd om tigemom. Bjöd in henne till den här tråden..tyvärr hann hon inte ..

'tack för infot Sleepy. Frågade idag om jag skulle gå på specialmödravården men det tyckte inte Mama Mia på söder.
    Ska ringa Octaviakliniken imorgon och även Mama Mia på Karlaplan, eller var den nu ligger. De ska få ta mina prover. Behöver östrogen om bara någon dag. De är också slut. Trodde att den sista tablettkartan var full men det fanns bara ca 1/3 i den. suck!

vore ju skönt att bara ta ett blodprov för att checka av istället för FVP. Samtidigt vet jag inte om jag skulle göra abort om jag visste att barnet har DS. Vore hemskt helt enkelt.

folacin har jag ätit i flera år pga ivf:en

Har slutat med både trombylen och kortisonet för över en vecka sedan. Går in i vecka 8+0 imorgon.

• fille

Tack Sleepingbeuty för tips! Det händer så mycket nytt att man inte hänger med.
    Då ska jag fråga om de kan ta blodprov. Min gubbe är ju trots allt 48 även om donatorn är ung.

Solstickan: Jag tycker du ska stå på dig när du skriver in dig att du så småningom vill gå på specialmödravård. Just pga riskerna för oss äldre.

Jag tänker ta upp det med mödravården den 29e, sen får jag se hur de ställer sig till det. Jag fick tid till 29okt för första besöket. Sköterskan jag pratade med lät vettig. Jag berättade att jag gjort ÄD och hon verkade veta en hel del om det och lät positiv.

• Igor

Hej Sleepy. Kul att du är inne och tittar och delger oss info. Alltid välkommet. Alla är välkommna att vara med i denna tråd. Tänkte mest att inte alla vill läsa om våra funderingar och för vissa kan ju vara extra jobbigt om man inte plusar efter att ha gjort försök på försök. Men vill man läsa och vara med är det bara kul.
    Tror tyvärr inte att de gör varken NUPP eller blodprov i mitt landsting utan bara FVP. MEN det tänker jag inte genomgå hellre chansar jag. Äter folacin i form av multivitamin Mitt val kvinna det borde räcka eller hur?
    De andra medicinerna har jag inte börjat trappa ner en som sagt var.
    Ja det var trist för tigermom. Har dock missat att läsa om det. Får in i det andra forumet nu och se vad som hänt. Trist.

• ZXC

Vill bara säga hej och säga att det är helt underbart att "tjuvläsa" här! Vågar inte hoppas så mycket att få höra hit på "riktigt" om ett tag, fast det har ju aldrig lyckats förut, men ändå...

KUB- (eller CUB-) test tror jag det kombinerade testet heter ni skriver om heter. Det är ett kombinerat Ultraljud och Biokemi. UL med NUPP och blodprov helt enkelt.
    Usch och fy för de våndorna med FVP, MKP eller liknande. Det längtar jag INTE efter. Jag prickade nämligen den där olyckliga procenten för 6 år sedan. Och det j_liga är att efter det har ingen graviditet kommit lika långt utan avslutat sig själv långt tidigare...
    Men nu har vi ju satt in unga ägg!!!
    Att riskera graviditeten om man skulle komma därhän *ryser*, fy för den lede!!!

Kram på er!!!
    ZXZX

• Igor
    Svar på #10
    Hej
    Fille:Min MVC gör inte ultraljuden själva utan man måste åka i väg och göra det. Görs inte ens i stan utan man får åka till en annan ort och göra det. Och då rutin UL i vecka 17-18. Kanske de gör NUPP test på special mödravården? Men då måste jag också åka till en annan stad. Får väl göra det antar jag.

Kul att det är fler som hittar vår tråd ZXZY. Hoppas att du stannar kvar. Antingen du plusar eller inte. Det är alltså KUB test som man kan göra utan risk för barnet. Den kan jag tänka mig genomgå.
  • hymafr

Hej!
    Tjuvläser också lite grann.

Mitt råd är att göra alla test, iaf de ofarliga, även om man inte planerar abort vid "fel" på barnet.
    Kan vara bra att vara förberedd.
    Har en kompis som har ett barn med DS och hon säger att hon gärna hade vetat om det tidigare just för att hon då hade fått en chans att förbereda sig.

• ninnie65

Sitter på jobbet & slänger iväg några rader. Jag är ju nu i vecka 27. Jag går på vanlig MVC & där vill de ha mig så länge allt ser normalt ut vilket det gjort fram tills nu. Jag har inte gjort varken FVP eller KUBB/NUPP. Allt blev lite krångligt då det var två från början i min mage. T ex dubbel risk för missfall vid FVP. Men en van gynläkare som kan detta tittade på nacken helt frivilligt en gång och sa att allt såg bra ut. Jag har bestämt att inte oroa mig, äggen var unga och min man yngre än mig! :)

Jag började trappa ner mina mediciner i vecka 10, var medicinfri i vecka 12.

Kram Ninnie

• Igor

Ninnie65: skönt att höra att din nedtrappning var så kort. Har fått med lite medicin från Riga men den räcker inte så länge till. Ffa Dexametazoni då som inte finns i Sverige att få tag på i rätt styrka. Kul föresten att du hittade hit till denna tråd.

• ninnie65

Igor: Ja det var skönt att bli medicinfri. Mådde ju ganska illa i början men när det väl släppte så har jag knappt kännt av graviditeten. Har ibland undrat om allt är som det ska, men magen växer, bebisen rör sig mycket och allt har sett bra ut. Jag kommer att jobba heltid fram till jul ungefär, sedan ska jag nog vara ledig tror jag.

Just nu känns allt bra, var och tittade på barnvagn igår. Hemskt dyra! Affären sa att man bör beställa 1-2 månader innnan. Jag som helst vill gå från BB och köpa vagn för att vara säker på att det gått vägen så långt.

KRAM

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD