• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • Igor

Inte skulle jag våga köpa barnvagn i förväg inte. Får väl klara sig utan i så fall. Det ändå man verkligen måste ha är väl en bilbarnstol för att få med sig bäbisen från BB. :) Vet att man inte får åka hem utan i alla fall i detta landsting.

• Sleepingbeuty

Svenska kvinnor är lurade

Dagens Nyheter presenterar idag en analys där de anser att svenska kvinnor har blivit grundlurade med tanke på att det inte blivit någon utdelning av folsyrepiller eller berikning av folsyra i mjöl i Sverige. Detta trots att de första stora studierna om att folsyra skyddar foster från att drabbas av ruggmärgsbråck kom i början av 1990-talet. Många andra länder har genomfört åtgärder med berikning av mjöl eller utdelning av piller och sett en minskning av antal ryggmärgsbråck. Svenska myndigheter valde att vara försiktiga. Det blev ingen berikning, men de kvinnor som önskar får gratis piller vilket leder till att det mest är pålästa kvinnor som begär pillren.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga, 081013, © Netdoktor.se, Terese Alvén

Rekommenderad dos är 400 mgr eller enklast på recept.Folacin 5 mg.

Tyvärr så missar en del att ta det av någon anledning.Därför klistrar jag in det ifall någon ny tittar in som inte vet.

Jag får väl hoppas att även jag nästa år kan vara med i den här tråden........
    Läser i ÄD tråden, men orkar tyvärr inte svara där då jag vet många svar på många frågor.Men ställ dom i min tråd så svarar jag.Är inte alltid inne på FL.Lite jobbigt ibland när man ligger på is ett tag till.

• fille

Hej

Det här med UL i början av graviditeten känns som ett måste för mig om jag inte ska oroa ihjäl mig. Nu var det ju bara en vecka sen jag gjorde UL men får vänta till v10, då min gyn är snäll och gör det åt mig. Men det är ju horribelt om man ska behöva vänta till v17-18. Det jag är mest orolig för nu är MA. Det hade jag för tre år sen vid naturlig graviditet. Fostret åker inte ut direkt och man behöver inte ha ont alls eller blöda. Man alltså gå med ett dött foster i sig i flera veckor utan att märka nåt, först vid UL kan man se att det inte lever.

Nu menar jag inte att vara negativ men detta är faktiskt vanligt! Jag fick iof lite bruna flytningar och som mensvärk. Men sen kom det inte ut förän 3 veckor senare...

Jag känner mig lite nojig just nu, har inga symtom alls sen flera dagar och det är klart att man blir orolig. Då skulle det hjälpa med UL. Nu får jag vänta i två veckor. Det behöver ju inte vara nån fara alls men ni förstår våndan : )

• fille

Kändes skönt att få skriva av sig! Hur mår ni andra?

• makima

Hej!

Har också hittat hit och tjuvläser iblandFlört. Hoppas väl kunna vara med här efter denna ruvningstiden. Vet bara att jag känner mig annorlunda nu än när jag ruvade efter IVF.

kram o lycka till med era 

• fille

Makima: Hoppas verkligen att du är gravid! Låter som det...

• ninnie65

fille: Jag vet inte om jag kommer känna mig säker på detta förrän den dagen bebisen är ute. Jag är ju gravid det vet jag, bebisen sparkar för fullt, magen växer men att riktigt tro på detta... Allt känns så overkligt fortfarande. Att bara gå till MVC en gång i månaden och då höra hjärtljuden känns för sällan. Men snart, efter v 31 tror jag man börjar gå lite oftare.

Makima: Hoppas du kommer hit snart!!

• Bette

Hej allihop,

Jag hoppas också kunna höra hit i december då vi gör vår första ÄD i slutet på november. Även om jag inte är 40+ utan 29 år. Skall till en annan gynläkare idag på en annan klinik som kommer att hjälpa mig. Är det någon annan som bor i Stockholmstrakten?

Det som man kan köpa är en speciell apparat så att man kan höra hjärtljuden hemma, jag tror att jag kommer att köpa den. Skall man kräva spec mödravård? Eller ska man gå på vanlig.

Kramar

Bette

• fille
    Bette skrev 2008-10-16 14:28:39 följande:
    Hej allihop,Jag hoppas också kunna höra hit i december då vi gör vår första ÄD i slutet på november. Även om jag inte är 40+ utan 29 år. Skall till en annan gynläkare idag på en annan klinik som kommer att hjälpa mig. Är det någon annan som bor i Stockholmstrakten? Det som man kan köpa är en speciell apparat så att man kan höra hjärtljuden hemma, jag tror att jag kommer att köpa den. Skall man kräva spec mödravård? Eller ska man gå på vanlig.KramarBette
    Oj, kan man köpa en apparat för att höra hjärtljuden hemma??! Det låter märkligt coh avancerat...

Bette, man får nog börja på vanlig mödravård först och sen kan man nog få remiss till specialmödravården.
  • fille
    ninnie65 skrev 2008-10-16 13:45:00 följande:
    fille: Jag vet inte om jag kommer känna mig säker på detta förrän den dagen bebisen är ute. Jag är ju gravid det vet jag, bebisen sparkar för fullt, magen växer men att riktigt tro på detta... Allt känns så overkligt fortfarande. Att bara gå till MVC en gång i månaden och då höra hjärtljuden känns för sällan. Men snart, efter v 31 tror jag man börjar gå lite oftare. Makima: Hoppas du kommer hit snart!!
    Ja, jag vet att det är svårt att slappna av Man får ha is i magen helt enkelt och ta en dag i taget.

Men att känna sparkar måste vara jättecoolt
Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD