• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • solstickan41

Bette, den nedregleringssprutan jag tog sattes i sätesmuskeln.

Kul Makima, det kommer gå fint ska du se.

• makima
    solstickan41 skrev 2008-10-25 08:14:51 följande:
    Bette, den nedregleringssprutan jag tog sattes i sätesmuskeln.Kul Makima, det kommer gå fint ska du se.
    Ja, jag känner mig inte speciellt orolig. Kan bara sköta min kropp o ta det lugnt.( Har en blivande pappa som gör den mesta marktjänsten hemma). Allt annat är det helt och hållet naturen som avgör.

Då fick vi nog samma sorts spruta du o jagFlört
  • Igor
    Svar på #115
    Hej Bette
    Jag tar 1200 mg progesteron per dygn dvs 1 vag (400 mg) protesteron morgon och sedan 4 tabletter (400 mg) utrogest kl 16.00 och sedan 1 vag progesteron (400 mg) vid sänggåendet. Ska börja trappa ut det vecka v 12 under 10 dagar, Håller just nu på att trappa ut progynon.
    Bette jag tog min spruta i magen samma som din, visst kan det kännas lite efteråt men det går som sagt snart över.

Jag försöker också äta bra mat men mycket grönsaker och frukt. Följer livsmedelsverkets rekommendationer och försöker dessutom äta mer fisk än annars. Tycker dock att min kondis har försämrats avsevärt sedan jag blev gravid. Troligen pga av att jag hade en förkylning i början som gjorde att jag var tvungen att ta det extra lugnt och efter det orkar jag ingenting. Irriterande.

Grattis alla nya plusare och kul att ni hittat hit så vi blir många.
  • fille

Igor, jag måste säga att jag har oxå fruktansvärt dålig kondis. Jag blir anfådd för minsta lilla. Nu har jag väl inte varit nån sportig typ innan heller men jag märker skillnaden.

Försöker tvinga mig till långa promenader, ska ut nu strax. Det är så fint höstväder ute.

Jag äter som du mycket grönsaker och frukt, sen äter jag linfrökapslar ett om dagen. Det är ju omega3. Tror att det är bra som komplement till fisk.

• Igor

jag har inte tagit omega3 har sett att ni andra tagit det men har försökt ersätta det med mer fisk. Men linfrökapslar kanske är bra vad hittar du dessa?
    Själv äter jag mitt val kvinna 2 tabletter om dagen för att få i mig folsyra och en del andra vitaminer.
    Skönt att höra att man inte är ensam om att ha dålig kondis. Själv dansar jag minns 2 kvällar i veckan och ibland (oftast) någon gång extra på helgen. Det har jag gjort även innan men jag märker att orken inte är densamma tidigare vilade jag inte men numera måste jag det. Och om jag inte vill så säger min kille att jag måste. Märker att om jag blir trött så mår jag också mer illa. Har ditt illamående försvunnit Fille?

• makima

Ser att skrivit om omega 3. Det finns ett något som heter Efanatal som BM brukar rekommendera. Det är avsett för just gravida och innehåller både omega 3, omega 6 + E vitamin. Finns i hälsokostaffärer. 

• Bette

Igor: Oj får du 1200 mg progesteron per dag, det borde ju jag få då också med tanke på att jag ska göra ÄD i Riga jag med på AVA kliniken. Då ska jag be min gyn här i Sverige skriva ut mer vagitorier typ 3 förpackningar till samt lite mer progynon, typ 2 burkar till samt att jag får köpa utrogest eller vad det nu heter i Riga. Jag tänkte att jag ska gå på spincykling imorgon, måste få upp min kondition ordentligt, men den är hyvsat bra faktiskt. Rör mig mycket i jobbet, jag är sjuksköterska. Tog du också 800 mg progesteron innan embryotransfer och sedan 1200 mg?

För allihop: Det finns en superhemsida där man kan beställa almanackor och få de personligt utformade, de är visserligen lite dyra, fick se en inatt och blev helt förälskad kanske ska köpa en. Det heter personlig almanacka.

• fille
    Igor skrev 2008-10-25 13:15:56 följande:
    jag har inte tagit omega3 har sett att ni andra tagit det men har försökt ersätta det med mer fisk. Men linfrökapslar kanske är bra vad hittar du dessa?Själv äter jag mitt val kvinna 2 tabletter om dagen för att få i mig folsyra och en del andra vitaminer.Skönt att höra att man inte är ensam om att ha dålig kondis. Själv dansar jag minns 2 kvällar i veckan och ibland (oftast) någon gång extra på helgen. Det har jag gjort även innan men jag märker att orken inte är densamma tidigare vilade jag inte men numera måste jag det. Och om jag inte vill så säger min kille att jag måste. Märker att om jag blir trött så mår jag också mer illa. Har ditt illamående försvunnit Fille?
    Ja, mitt illamående är helt försvunnet konstigt nog....med tanke på tvillingar. Men om jag går hungrig för länge blir jag lite illamående.

Glandin 25 heter mina kapslar och de är gjorda av gurkfröolja. Jag köpte de på nätet. Slå bara på glandin 25 så får du säker upp massa hälsokostsiter.Man kan oxå köpa linfröolja på ica eller konsum.
    Låter jättekul att du dansar. Det är ju roligt samtidigt som du får motion. Jag tycker promenader är så tråkiga men det känns skönt efteråt.
    Jag funderar på att börja på yoga eller börja simma.
  • fille

Det som Makima tipsar om verkar oxå bra, då får du i dig mera så att säga.

• Igor

Äter ju redan mitt val kvinna, tror inte på att överdosera vitaminer som E. Men enbart linfrö med omega 3 skulle jag kuna tänka mig att lägga till.

Bette: Ja jag tog också 800mg progesteron innan ÄD och fick sedan öka till 1200.

Jag är också sjuksköterska och rör mig en del i arbetet jag med. En fördel också när det gäller sprutor även om det var första gången som jag var tvungen att sticka mig själv.

Ha en fortsatt bra dag, nu ska jag i väg och dansa.

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD