• MiIou

Nodejas Babes och Bambinos

Åh förbannat vad trött jag är på matten,och trots allt pluggande ska jag vara gladom jag får g, stööön!

Isak brukar sitta i duschen när jag duschar, han har en plastskål, en sån där man använder när man typ bakar, och leker med, fyller och tömmer ur den. Men vi har duschkabin med glasdörrar så trots att det blir trångt så går det bra. Att bada tycker jag är en plåga, dels blir det trångt sen kan man ju inte ha lika mycket och lika hett vatten som man själv skulle haft, så man sitter med vatten max upp till magen och huttrar .

Meria. Nej, du jag hade ingen aning om att det är inatt man ska ställa om klockan, tack för påminnelsen

• MiIou

Myran: Vill också se!

Meria: Ska gå och kika, jag har egentligen inte tid, men nyfikenheten tar över (och sen det att jag som vanligt vill hitta på ursäkter för att slippa titta på matten).

Hur är era när de leker? Isak har sen några veckor börjat med "låtsas"-lekar, han har tex en skål som han låtsas att det är godis eller mat i, sen låtsas han äta det eller bjuder mig, och då måste jag självklart låtsas smaka. Sen leker han mycket med sin leksaksspis, leker att han lagar mat och säger "Isak laga mat, god mat, mamma smaka god mat" och så måste jag ta plasttallriken och smaka och säga att det är jättegott och tack så mycket Gör era så? Jag blev lite förvånad att han har sån fantasi när han inte pratar så jätterent. Ha leker även mycket med sin mjukis-apa, pratar med den och visar apan saker, de läser tillsamans

• MiIou

Pela: Jag tyckte lägenheten var jättefin, jättefin balkong, verkligen! Och om ni nu tycker köket är litet så kan ni ju alltid ta upp väggen till rummet som var till höger på ritningen och skapa en matplats, men då blir det iof ett sovrum mindre

Isak fick ju också tuppjuck på båda senaste dopen vi varit på, men de flesta skrattade bara när han först sjöng med högt när prästen pratade och sen startade en konversation på bäbispråk med ena dopbarnet, men sen blev han som sagt less, men våran kyrka har ett barnrum (de brukar ha aktiviteter där) så det var ganska enkelt att gå iväg. Däremot har han varit ganska jobbig när vi varit och storhandlat, men vi har alltid fått de där medkännande blickarna, andra föräldrar som ler snällt när de möter ens uppgivna blick, jag tycker det är skönt när de ler mot en, för jag kan också känna att vi är såååå jobbiga när vi kommer med våran trotsiga unge som skriker så det ekar på Willys

Jag tog en paus och tittade på Transformersfilmen som gick på pluscanalen, är det bara jag som bli tok-till mig av såna filmer? Samma med Batman och spindelmannen och liknande, men det kanske har att göra med att jag var serietidningsnörd när jag var liten med inriktning på just de serierna Däremot gillar jag inte x-men, för fånig, V för Vendetta var också en sån där sjukt bra en...

Nu har jag pluggat färdigt, ni som orkar och känner för det kan väl hålla tummarna klockan nio imorgon? Trots mitt hårda slit med matten i över en vecka så är det på håret att det kommer att gå, så all peppning mottages gärna....

• MiIou

Tack alla som hållit tummarna, tyvärr räckte det inte till Jag åkte på tentan from hell, jag skojjar inte... Jag har ju suttit och övat på gamla tentor med lösningar, skolan brukar lägga upp dem, hittills har det alltid funkat så att när jag har övat på de gamla tentorna och kan skriva dem utan att titta på lösningarna så skriver jag ett garanterat g, men alltså... den här tentan... frågorna var sådana att jag inte ens vet hur jag ska kolla upp de rätta lösningarna hemma... Det vanliga är att de tar lite basic tal från alla områden, de är ju inte ute efter att sätta dit elever utan man ska ju kunna visa att man förstår principerna, här var allt inbakat i ett, fast typ svårare. Nä, hur mycket jag än funderar på det så förstår jag inte hur det ska lösas.

Sen det att jag inte ens kunde lämna in ett garanterat rätt svar på en enda fråga, allt jag lämnat in har varit halvlösningar, det har aldrig hänt tidigare att jag skrivit så här dåligt trots att jag verkligen pluggat.

Sen det att det tidigare ryktats om att läraren vi har är förbjuden att skriva tentor sen han skrev någon där i princip ingen blev godkänt, varför har han fått skriva en nu då? Våran lärare är verkligen den linjära algebrans hitler!

Så nä, jag är verkligen inte glad, okej om jag åtminstone kunde känna att jag gjorde så gott jag kunde, men jag fick ju ingen rättvis chans! ska bli kul att höra vad de andra i klassen säger nästa vecka. Nåja, omtentan kommer redan den 20/12, så det är ju skönt att jag inte behöver vänta 2-3 månader för att skriva om den som det annars brukar bli.

• MiIou

Minbebis: Haha, Isak är likadan, han får ju gärna smaka när man lagar mat, tycker bara att det är bra att han är nyfiken, men här senast han jag precis stoppa honom innan han petade i sig rå kyckling... Blä!
    Har man otur så kan man hitta Isak ståendes på sin triptrap framför diskbänken ätandes ur slasken, alternativt dricka diskvatten ur en smutsig mugg, och nä, det är inte som att han får gå runt och svälta eller törsta

Nu har jag tjurat färdigt över tentan, har redan börjat spåna på en strategi för att klara minst tre tentor runt jul, har en omtenta före jul (den jag skrev idag) och en efter, sen har jag två ordinarie efter, men jag funderar, beroende på hur kursen ser ut, men eftersom jag redan läst en kurs i hållfasthetslära till skillnad från de andra i klassen, och att den ena kursen jag börjar nästa vecka verkar påminna mycket om det jag redan läst, om jag kanske kan göra den tentan innan jul, alltså innan kursen är färdig, men det är inget jag tänker göra till bekostnad av min hälsa, utan bara om kursen verkar lätt med tanke på att jag redan läst en liknande kurs. Jag vill helst behöva plugga så lite som möjligt under jul och nyår då det blir min enda chans till lite semester det här året med familjen, plus att både min bror, syster och bästa kompis kommer hem.

Isak har börjat fatta fördelarna med nya sängen nu, att han inte sitter inburad på morgonen innan han gapat tillräckligt för att vi ska vakna, han brukar gå och hämta böcker och lägga sig i sängen och läsa, han tycker jättemycket om Alfons. Och sen jag köpte den nya boken åt honom som han tycker väldigt mycket om, har han även börjat behandla sina andra böcker bättre, han kan alltså läsa vanliga barnböcker med pappersblad nu utan att ta sönder dem, hurra... Men han verkar som sagt tycka det är rätt kul att få leka själv på morgonen innan vi vaknat, han kommer inte in till oss förrän jag ropar på honom

JoKo: Isak är ju också väldigt rosslig och hostig trots att det är 2½ vecka sen han blev förkyld, inte lika illa som Emma, men han får hostattacker på natten och rosslar och snorar på dan.

Carro: Vad härligt att ni äntligen fått en tid för sams öron! Nu håller jag tummar och tår åt er så Sam inte blir förkyld eller sjuk innan dess! Trist att du åkt på bihåleinflammation istället, ni verkar som bara byta av varandra du och Sam

• MiIou

Svag, när jag hade kort hår förut brukade jag klippa det själv ungefär varannan gång för att slippa gå till frisören så mycket, som du säger, det tar tid men det går, man lär ju sig efter ett tag att tänka spegelvänt, jag hade en sån badrumsspegel så att jag kunde vinkla dörrarna så att jag såg bakhuvudet. Nu klipper jag mest bara luggen och runt ansiktet.

Fasen vad jag börjar längta till jul nu... kommer bli så roligt i år, dels för att båda mina syskon kommer vara hemma och sen att Isak är så pass stor att han kommer uppfatta saker

• MiIou

Svag. Ja, jag åker alltid på att klippa Kent, jag tror jag har sagt efter varje klippning, de senaste tio gångerna, att jag vägrar klippa honom igen, men ändå åker jag på det! Kent har så vansinnigt tjockt hår att det tar mig ca två timmar att stå där och amatör-saxa! Isak är ju lätt, bara att ta trimmern Däremot har Isak fått Kents tjocka, sträva hår, känns lite konstigt på en sån liten med så grov kalufs!

• MiIou

Ang. matten så är ju läraren professor i non-linear algebra, klart som korvspad att det är lätt för honom då. Jag mailade en av tjejerna i klassen för att höra om det var mitt pluggande det var fel på, men hon skrev att alla reagerat som mig, så det är ju skönt att jag kan slappna av på den fronten i alla fall. Får se vad som händer, det har hänt förut att det blivit så här i matten och då har de gett poäng till godo, men det krävs väl att elever protesterar då.

vi har varit till stan en sväng, jag är i princip aldrig in till Boden, haha, shit vilken håla det är! (jag handlar alltid i Luleå då jag ändå bor på gränsen mellan kommunerna). Bevittnade hur stans mest kända alkis (som numera är rullstolsbunden) nästan blev överkörd, det är Boden i ett nötskal, alkisar, ensamstående tonårsmammor och pensionärer. Oj oj.

Isak somnade i bilen på vägen hem och jag fick dra av honom overall och allt utan att han protesterade så han sover i soffan nu.
    Inte konstigt att han är trött, jag är också halvdöd, jag hade svårt att somna på kvällen och sen började Isak stöka fem på morgonen... stön.

• MiIou

Ibland är det full rulle här och ibland är det verkligen tomt, jag tror det skulle eka om jag ropade i forumet nu

Jag kan väl berätta att min dag bestått av att inhandla tyglim och sen baka chokladdrömmar. Jag är rätt trött och grinig och eftermiddan har varit jobbig. Killarna åkte och handlade och kom hem med blommor åt mig med orden att de är till mig från dem eftersom de är så jobbiga mellan varven, haha! Jag blev glad i alla fall .

hur sjukt det än låter så är jag lite nervös inför att vara helt ensam med Isak imorgon (mamma har varit här idag), Isak är ju sitt vanliga överaktiva jag och jag har såååå svårt att hitta på saker, jag tycker ju att det är skittråkigt att vara ute men jag vet att jag måste för Isaks skull. Jag tror jag ska dra igång någon slags storstädning för att sysselsätta honom och mig, har jag tur kommer "svägerskan" förbi under dan, men med tanke på hur hon är med tider så dyker hon väl upp lagom till när Isak ska nattas

• MiIou

150g rumstempererat smör
    2,5 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl neutral matolja
    4,5 dl vetemjöl
    1 tsk hjorthornssalt
    1 dl kakao

Vispa smör, vaniljsocker och socker poröst, tillsätt matoljan lite i taget. Blanda mjöl, hjorthornssalt och kakao separat, tillsätt och rör om/arbeta in i smörkrämen, rulla ca48 bollar, sätt dem 16 st på varje plåt. 150 grader, ca 20-25 min.
    Haha, jag kom ihåg det utantill, tror jag bakar dem för ofta men de är ju så vansinnigt goda

Carro: Haha, det där låter som hos oss, och jag hatar mat på golvet! Isak fick för sig för ett tag sen att man kunde tömma mjölkglaset över köksbordet, nu är han inne på att vispa med gaffeln, peta ner matbitar eller fingrarna i glaset istället, suck. Och pipmugg vill han inte veta av längre sen han lärt sig dricka ur glas.

Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos