• MiIou

Nodejas Babes och Bambinos

Ang. barn som säger ifrån/inte säger ifrån, jag tyckte det var lite skönt att se när jag hämtade Isak senast att han säger ifrån och inte låter de andra killarna köra över honom hela tiden längre, Wille snodde Isaks spade och tog hans plats när de lekte i lekparken och istället för att bara finna sig i det så sa Isak "nej, Wille nej!!" och försökte ta tillbaka sin plats men när Wille inte flyttade på sig så började han "tjejslå" honom på armen, nu hejar jag ju inte på min son när han slåss, men den andra pojken förtjänade att få höra att han gjorde fel och det var ju inte så att Isak slog honom utan mer markerade att de inte var okej, sen blev ju den andra pojken såklart sur på Isak, men hallå, det var ju du som började snorunge

Alltså, shit vilke urvidrig dag jag haft! Fick inte sova inatt heller och jag bröt ihop totalt på förmiddan, jag har varit så stressad och pressad de senaste två tre veckorna, på det har jag haft dåligt samvete eftersom jag knappt hunnit umgås med Isak, har verkligen sett fram emot den här veckan då vi skulle få mysa, så går tentan åt helvete och eftersom jag ser det som att det är lärarens fel, som gjort fel med tentan, så känner jag mig så fruktansvärt besviken! Jag satt en hel vecka från nio på morgonen till nio på kvällen för att verkligen spika denm och så åker man på ett sånt bakslag! Sen när tentan är över släpper stressen och då kommer den otroliga tröttheten, jag behövde bara en natts ordentlig sömn för att ta igen mig, vilket jag då inte fått, och Isak är på ett jättekonstigt humör, det ska pussas hela tiden och klängas och om vartannat så drämmer han till mig, alternativt förstör inredningen i huset. Bara för ett tag sen slog han mig med sin plasthammare rakt över handen och jag kan ju säga att det gjorde in i helvetes ont... Jag fick som sagt psykbryt idag och satt säkert närmare en timme i köket och storlipade och sket fullständigt i vad Isak förstörde för stunden, jag kan ju säga att nedervåningen ser ut som hiroshima efter hans framfart...
    följde, trots tröttheten, men Kents mamma och hans småsyskon till Leos lekland, och tack gode gud tog hans mamma Isak ett bra tag så jag fick stå och prata av mig med hans äldsta syrra som också var med. Hon är rätt lik mig och hur jag är som mamma, så hon verkar vara den enda som förstår mig och inte kommer med såna där urdumma tröstningar som "men gå ut med honom så han får leka av sig och det blir bättre snart bla bla". Nej, jag vill inte jaga en unge och slåss för att få på honom ytterkläderna och gå och göra något jag hatar, dvs stå i en kall och blöt lekpark med ett barn som kastar sand i ansiktet på mig, jag skiter i om det blir bättre sen, för sen är om typ fem år för mig, jag är trött nu, jag är ledsen nu och ingen verkar förstå varför, jag önskar de kunde få känna på hur det känns att vara under den konstanta press jag är hela tiden, hur det är att ha dåligt samvete över att man inte är en go bullmamma som helst vill vara hemmafru som de flesta i min närhet verkar tycka är det normala, som pratar nedvärderande mot mig ang. mina bråk med Isak, som vissa i min egen ålder, bara för att deras barn är lite äldre pratar de till mig som att jag inte har en aning om hur det är att vara mamma och ska "lära mig". Gud förbannat vad trött man blir ibland. Och jag lovar att jag velat drömma till många med EN av mina engelska matteböcker på över tusen sidor när de tycker att de visst har förståelse för hur det är att plugga med barn eftersom de läser EN kurs i typ någon jävla pedagogik samtidigt som de har barn, jo men shit tjena som att det är samma sak...

Haha! Snacka om att jag gjorde en ventilering! Tack för utrymmet! Förlåt om jag låter rabiat, men idag är jag nog det, men jag är så trött så trött och så besviken och missförstådd. Jag har sagt till Kent att jag inte tänker befatta mig med NÅGOT ikväll, de skulle bara våga be mig göra något, jag ska bara sitta vid datorn, kanske sy på min jacka och ta ett bad. Kaoset och stöket och vällingkok kan de sköta själva!

• MiIou

Meria: Ja precis, pretto är precis vad de är! Jag tycker om dem väldigt mycket, men ibland får jag blunda och förställa mig hur jag går till lådan i köket och hämtar en brödkavel som jag drämmer i pannbenet på dem Ibland tror jag att det handlar om deras egna dåliga självförtroenden och hävdelsebehov, och att det är därför jag är ett tacksamt offer, jag försöker inte hävda mig, skryta, men säger gärna högt när jag tycker att jag gjort något bra, men då i stil med "vad skönt att ha fått det där gjort, och jag kan känna mig nöjd för jag vet att jag gjorde mitt bästa och verkligen har ansträngt mig och förtjänade betyget", typ. Men Jantelagen du vet. Och sen det att jag faktiskt anstränger mig, jag pluggar verkligen stenhårt och försöker ordna det bra för mig och min familj, eftersom jag inte vill att mina barn ska ha det som när jag var liten, för att jag själv vill ha ett roligt och givande jobb och få känna hur det känns att ha råd att köpa hus och åka på utlandssemester en vacker dag, och jag tror ibland (nu tänker jag på specifika personer) att de önskar att de var mer engagerade och drivna än vad de är, att de känner att de nöjt sig med för lite men inte är beredda att ta steget och kämpa för mer, och då kanske jag är en nagel i ögat ibland? Men jag är ju inte något supergeni heller, jag får oftast treor, men nöjer mig med det. Och de ser väl mig som ett pretto som går en prettolinje och tror att jag försöker göra mig märkvärdig när jag säger att jag är intresserad av typ fysik, men det är mitt intresse och de ser ju inte helheten, hur mycket jag får offra av mig själv i över fem år för att nå målet Jag fattar bara inte, jag dömer ju inte dem så varför har de behov av att döma mig? Jag ser inte ner på deras yrkesval för fem öre, jag läser ju det här för att det intresserar mig, sen råkade det ju vara en teknisk linje, vad är skillnaden? För att det inte är typiskt kvinnligt? Är även det något som kan tolkas som att jag försöker göra mig märkvärdig, trots att vi är väldigt många tjejer som läser och läst samma saker som mig, men de kanske inte tänker så? Jag vet inte, men jag tycker det osar mycket komplex över de kommentarer jag får men tycker bara att det är synd att de tar ut dem på mig.

Jag är så slut i kroppen så jag känner mig sjuk, ska nog gå och ta det där badet nu, hur jag nu ska lyckas med det utan att herr blöjfis kommer och bankar på dörren

• MiIou

Meria: Alltså, man kan ju ha det rätt bra ställt bara man är två personer med inkomst, som vi känner nu skulle vi känna oss superrika om båda jobbar heltid, och då har vi båda löner på max 19 000, jag har nästan 19 i restaurangen men hade ju 17,1 på kommunen nu i sommar, men hur mycket man har över beror ju mycket på vad man har för krav, vi behöver ingen plattskärms-tv eller sprillans ny bil, bara där sparar man ju sjukt mycket pengar . Nä, jag hade ju läst till sjuksköterska om det var det som intresserade mig, funderade på det ett tag men fick sån avsmak efter att ha jobbat i sjukhusrestaurangen . Sen har jag inga karriärsplaner utan vill bo kvar i norrbotten som jag känner, huvudsaken är att jag har en rimlig lön för min utbildning och att jobbet är roligt och utvecklande, sen har jag inte så mycket mer krav .

Haha, när jag kom ur badet bad Kent mig att fråga Isak vad han gjort, hahaha, Kent gjorde välling och gick för att se var Isak tagit vägen, han hittade en bajskorv i duschen, haha vad klockren unge!

Isak är helt hyper just nu, vet inte vad det är med honom, precis som om han ätit ett kilo socker... Skönt att det inte är jag som nattar

• MiIou

Nu får Isak också sålla sig till ledet "barn som kräks av hostattacker", ja, han kräktes inte men det var mycket nära, fy sjutton vad jag tyckte synd om honom inatt. Jag tror att han fick något slags nattskräcksanfall av hostattacken, men det är ju så svårt att veta, men jag blev så orolig eftersom han skrek och hostade och gjorde kräkljud och ropade "aj aj". Men jag tror det var något som kom sig av att han inte var riktigt vaken, efter många om och men så somnade han om i våran säng men låg länge och snyftade, resten av hostattackerna under natten kunde vi häva genom att ge honom vatten. Han har nu varit förkyld i tre veckor.

Isak är även inne på tredje dagen av att inte vela äta, vet inte vad det är med honom riktigt, inget jag ger honom duger, han vill knappt ens smaka på det, han brukar äta mandarin som godis men nu får jag knappt i honom en hel. Jag ska se om jag har pulver kvar för då får jag väl koka nyponsoppa tills han vaknar så han får i sig nånting i alla fall.

Carro: Hoppas ni hittar någon lösning på antibiotikaproblemet, som krodan säger får ni väl i värsta fall ge honom sprutor, bara han blir frisk nog att få de där rören så han slipper eländet någon gång.

Jesster: Men så söt! Vad fin pyjamas Elliot har (hoppas det är en pyjamas så jag inte gör bort mig ), jag vill också ha såna som är i ett stycke till Isak, de han hade har han vuxit ur. Men de verkar ju mycket skönare än de tvådelade som korvar sig när de sover.

Krodan/Svag: Jag brukar inte bry mig så värst om det är någon jag inte känner som säger något, vet att någon av mammas jobbarkompisar var på mig ang. Isaks kläder och hon fick kommentarer tillbaka, jag orkade inte le och samtidigt skiter jag fullständigt i vad mammas jobbarkompis tycker om mig, haha. Däremot blir jag ledsen när det är kompisar som håller på, min egen mamma och Isaks mamma, min farmor osv, det är ju en annan sak, till dom kan man ju bara säga "ja ja ja du är en fossil så kom inte här och stör" och så skrattar man åt det, men när någon i ens egen ålder vars barn är ett år äldre än ens eget, det är liksom då det känns kränkande och jag blir sur, och det är då jag är sämst på att säga något eftersom man inte förväntar sig kommentarer från det hållet, och om man inte markerar tidigt så är det som att man gett dem en öppning att hålla på. Sen är det ju ändå oftast en relation man vill behålla, det är ju inte värt att bli ovänner för en sån liten sak. Jag tror jag ska försöka köra med stilen att börja skratta och be dem skriva en bok istället .

Nä, Isak sover nu, så jag funderar på att gå och lägga mig och vila jag med.

• MiIou

Jesster: Ska gå och kika när vi åker till stan på lördag, men det är ju en sån där grej man alltid glömmer bort, inhandla pyjamas, hur ofta har man det på inköpslistan?

Isak sover fortfarande! Två timmar är han uppe i nu, men han har väl antagligen sovit dåligt inatt och han verkar ju inte helt hundra, så jag låter honom sova så länge han behöver.

Haha, imorse var det -8 här, det är fortfarande minusgrader, skulle tippa på runt -4-5 om inte mer. Känns konstigt. Men Isak tyckte om det, så när vi var ute vid halv tio så var det samla is i hinken som gällde

Nu när jag är lite piggare så är det städa som blir det första jag tar tag i, ingen har tömt komposten på en vecka i köket, fy fan vilken överraskning jag fick där... Urk. Jag bad till kompostgudarna att påsen inte skulle explodera när jag lyfte upp den.

Sen har jag hämtat in min vinterjacka och täckbyxor, och hittade en höst/vårjacka i samma säck som jag glömt bort att jag köpt förra året. Så jag har alltså fryst helt i onödan. Jaja, det betyder att det blir jackrensning här sen, har säkert två sopsäckar konstiga jackor jag skulle kunna göra mig av med, men ni vet, såna från HM som funkar en säsong och sen känns de sunkiga. Men däremot måste jag gå i helgen och försöka hitta en vinterjacka till vardags, har ju bara ett sånt där skidställ typ från sportaffären med täckbyxor till, och jag är så sjukt less på att frysa på vintern, så jag har en budget på max 1500, men då ska jag ha en jacka som jag vet att jag kan ha i flera år.

Varför tar man inte tag i det där med rejäla kläder förrän man får barn? Det är ju då man har lite pengar!

• MiIou

Emeliee: Läste inläggen i Lindas blogg, jag har alltid tyckt att hon varit klok och vettig, men ursäkta, är hon helt dum i huvudet eller? Snacka om idiot som uttalar sig om något hon inte vet ett skit om, men vad bra, då har ju carro lösningen, hon och Sam ska in på psyk, nä gud vad förbannad jag blir....

Haha, snacka om att alla måste ha varit helt utmattade,jag somnade vid tio, tror jag, för jag har inget minne av att jag somnade, bara att jag sa att jag tror jag ska sova, och sen - PANG - stensov jag. Klockan NIO fick jag VÄCKA min familj . Däremot hade Isak varit vaken en stund vid sex-sju men somnat om, han hade bajsat och grävt i blöjan, vilket jag inte märkte förrän jag satt han vid frukostbordet och just skulle ge honom sin smörgås och Kent frågar vad han har på fingrarna, då ser jag ju att han har bajs under naglarna, fy fan vad grisigt, hahaha! Tur att jag inte fått för mig att pussa honom på fingrarna när jag bytt blöja på honom som jag brukar göra...

Killarna har gått ut, det är vitt och kallt här, inte snö men totalt nerfrostat. Ganska mysigt.

• MiIou

Carro: Skönt att du mailat skatan!
    Ja, eran läkare låter ju som guld, hoppas han får Sam frisk till operationen. Jag håller tummarna här att han ska börja må bättre snart.

Eh... Sa jag att jag hade en budget på max 1500 för jackan?...men jag råkade köpa en för två papp, men den är väldigt fin . Nä, men helt ärligt, jackor är fan skitdyrt, det var antingen en snygg och relativt varm för 2000, eller en gigantiskt fjällvandrarjacka för 1500, så ja, eftersom jag vill ha så mycket som möjligt för pengarna så valde jag den dyrare. Jag höll på att frysa rumpan av mig i den jag hade när vi gick på stan, det har pendlat mellan 4-10 minus här de senaste dagarna. Men det skulle ju gärna få komma lite snö också så det inte var så förbannat mörkt!

Men i alla fall, jackan ska testas noga först, för jag vill veta att den är värd pengarna, så jag ska nog gå ut och ta en prommis i den nu när det blir kallare mot kvällen så jag får känna vad den går för.
    VArför kan de inte göra jackor som är BÅDE varma och skitsnygga? Hittade annars en på stadium för 1500 som var vansinnigt skönt, men jag vet hur jag är, är den inte tillräckligt snygg så kommer jag gömma undan den i garderoben efter någon månad och bara ha den hemma. Fåfäng som jag är...

• MiIou

Meria: Ja, jag vill ju att den ska hålla några år, det är därför jag svalde och gav dem visakortet i kassan, men jag funderar nu på varför jag inte testade den i en större storlek för att jämföra, men man blir lätt lite förvirrad när man står och provar åttahundra modeller samtidigt.

Jag är lätt uttråkad, Isak sover och jag tar mig inte riktigt för något. Isak har börjat säga "älskar dig", såååååå sött!!

Hade ni några spöken på besök igår? Isak tyckte inte riktigt om dem . När han och mamma skulle gå ut en sväng så sa han "inte titta pöken, titta särnor" och såg trumpen ut, haha! Sen är Isak mörkrädd också, kanske kan bli ett problem när vi har natt halva året...

• MiIou

Hej tjejjor!

När det kommer till järntillskott så får jag tydligen bara välja vilken ände av matspjälkningsapparaten jag ska offra, den flytande varianten ger mig den värsta halsbrännan någonsin, ja, ta graviditetsbrännan gånger tusen. Nu har jag tryckt i mig losec och magsyrehämmande så jag inte vågar ta mer, och har det gått ner sig? Knappast. Det är för mycket socker och sen är det ju jästbundet järnet i det flytande, jag kände bara på lukten när jag skulle ta första sippen att "aj aj, det här är halsbrännemedel", men inte att jag skulle få så här ont. Det gör ju till och med ont när jag äter eller dricker . Nu har jag inte köpt den pela tipsade om eftersom den inte fanns, utan något som är som blutsaften fast lite bättre enligt henne i hälsokosten, hur kommer jag inte ihåg .
    Oj oj vad min stackars mage morrar, bara det inte triggar magkatarren, det vore liksom typiskt.

Haha, ang. typiskt, jag tror inte jag berättade om när vi såg Magnus Betner i fredags? Vi var ju ut och åt innan, såg fram emot den kvällen eftersom de senaste veckorna, och speciellt veckan som varit, varit riktigt piss. Men vad tror ni händer precis när de släcker lyset och Magnus vandrar in på scenen? Jo, jag får magknip så in i helvete. Jag satt där i panik och tänkte "men dra åt helvete, det här är inte sant! Måste jag gå på toa så blir det lätt det dyraste toabesök jag varit med om...", jag försökte lugna magen och satt och bet ihop, Kent tyckte så synd om mig, jag missade säkert en halvtimma av föreställningen för jag domnar som av i kroppen när magen blir sådär, så jag satt med hjärtklappning och darrningar i kroppen. Men det lugnade sig, men jag kunde inte riktigt njuta av föreställningen så att säga. Typiskt.

Och på tal om det så lägger min mage av just nu så vi syns på en stund tror jag... Jag hatar min mage...

• MiIou

Ja det är bara skit med magen just nu

Det var en massa jag skulle kommentera egentligen, men nu orkar jag inte läsa om allt. Bra att Carro får i Sam antibiotikan!

Sen är vi också i skosvängen, men jag blir så osäker på vad för storlek man ska köpa, hur många centimeter var dte man skulle ha till godo i skorna, om Isaks fot är 13,5 cm, hur stor ska skon vara på insidan då?

Sen ska jag gå och byta jackan imorgon, jag måste nog ha en storlek större, men jag ska samtidigt passa på att gå förbi några butiker som inte var öppna när jag kikade i lördags, utifall att.

Sen har jag en massa att göra här hemma, städa...
    Killarna har åkt till Kents mormor för att hämta en båt, ja en trasig båt för att vara exakt. Alltså, ja, pojkar och deras leksaker, men jag vill inte ens ha en hel båt, vad ska vi då med en trasig båt till? Det är en gammal båt så det finns tydligen något värde i den men ooooorka! Jaja, bara jag slipper befatta mig med eländet så .

Isak kan också räkna, det låter så här: "få fe få fe fya!", haha! Oftast är det när han räknar in när han ska hoppa från sittpuffen till sackosäcken, men det låter så roligt.

Svag: Isaks ord är "ajabaja", Alfons det med .

Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos