Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • Vilda Tiger

Pildammen, var ligger den?

lana
    MEN VÅGA INTE TA MED BLÖJOR OCH GE TILLBAKA! (För er som inte vet så fick Elly låna två blöjor av Lyckeli då hon lyckades skita igenom två inom loppet av en halvtimma.) Larva dig inte, bara brallan kommer tillbaka så är allt finemang. Nästa gång står jag där med en nerskiten bebis och slut på blöjor.

KaOl
    Jag tycker lite synd om dig med, då! Ont i halsen och allt... Stackars dig!

• Vilda Tiger

Lana
    Näää, inte nu heller. Lägg in i galleriet i stället.

Tjohoo! Redan 7,5 timma promenad denna vecka. Och då har jag imorgon på mig också, innan promenadveckan är över!

• Vilda Tiger

Lana
    Ingen fara!

Salvia
    Självklart ska jag dela med mig av det jag lär mig där!

Som Lana säger så ska man säga ngt i stil med "nu kommer det vatten" då barnet kommer att få vatten över huvudet eller i ansiktet. Detta för att det lär sig att då hålla andan, inte bara stänga ögonen. Det finns en reflex hos barn som gör att de "stänger till" näsa, ögon och mun då de hamnar i vätska, men det är inte så schysst att utnyttja den då man badar barnet, då vi inte vet om det är en så trevlig upplevelse. Men om man vänjer barnet vid att det kommer vatten då man säger det så lär man barnet hålla andan (att stänga ögonen är ju inte nödvändigt, antar jag...) då det sker. Detta kan de tydligen lära sig så små som sex veckor, om man övar det långsamt och försiktigt. Som Lana säger ska man heller inte torka bort och säga "Fy, kom det vatten i ögonen" då det kommer vatten i ansiktet på barnet. Då lär sig barnet att det är ngt hemskt och då blir ju framtida duschar och hårtvätt mer jobbiga helt plötsligt... Utan man ska som förälder visa mkt glädje och avslappnad attityd till vatten, bad och dusch. Då kommer barnet tycka det inte är farligt utan faktiskt skönt! Sedan ska man alltid sluta badet innan barnet tröttnar, så det inte blir en dålig upplevelse mot slutet.

Linn
    Det är alldeles för kallt för en bebis i den vanliga bassängen. Det ska vara runt 32- 35 grader. Tom då kan lite späda barn börja frysa efter ett tag, så man får vara lyhörd.

• Vilda Tiger

jag ska också lägga mig, efter att ha jobbar klart häftet inför namnfesten om tio dagar. Nu ska jag "bara" kopiera upp häftena på jobbet, fixa gästbok och pennor, ordna ritpapper till barnen, baka kakor, köpa saker till den veganska ostbrickan samt smörgåsarna och lite annat. Pust... Tur att det är vecka nästa vecka med!

God natt!

Svar på tråden Augustibebisar 2008