• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • Mareldsbarn

Heide; Huvva för spyor i sängen. Tur ni hade extrasäng och skönt att det är ur världen nu. Ännu bättre att han tog det själv också Julia ligger på mage nästan varje dag. En liten stund då och då. Hon tycker om det för det mesta, beror på vilket humör hon är på. De små övar ju att stärka nackmusklerna genom så mycket annat i vardagen så jag själv tror inte det skulle göra såååå mycket om man inte la dom på magen varje dag. När jag läste ditt inlägg om flaska så tänkte jag tipsa dig om Dr Browns men såg nu längre ned att VT redan gjort det. Däremot måste jag ju sätta tummen upp för dom också så iväg och köp dig en sådan flaska! Kanske går bättre då!

VT; vad gott det lät det ni åt idag. Inget vidare med tvättid en lördag kanske men skönt när det är gjort. Nu när man är hemma hela dagarna så känner jag inte riktigt av om det är helgdag eller vardag längre. Jag vet knappt vad det är för månad

Jucea; Vad roligt att ni fick så mycket. Kul att det blev lyckat! Du var saknad här i går kväll! Jag hade aptråkigt! Måste in och kika på bloggen också ju!

Jag har precis skrivit en önskelista åt Julia på min blogg www.mareldsbarn.blogg för er som vill få tips. Ni får gärna tipsa om saker ni har tänkt inhandla så man kanske kommer på fler alternativ.

• Vilda Tiger

Heidi
    Så gör vi med. L ligger på min eller Marcus mage och då kikar hon ju upp med. Detr är ju lättera att se om om hon tröttnar då- plus att det är mysigt att vila huvudet mot mammas bröst eller kind en stund om man blir lite trött mellan nacklyften. Äh, det där med att öva nackan... Finns det några ungar som är ett år och inte orkar lyfta sitt huvud? Nä!

Luzor

Nä, vi köper inga klappar, tror jag. Hon har ju massa släktningar hon får saker från och hon fattar ju inte själva klappgrejen än. Det får bli mer nästa år. MEN DU! Enligt mig kommer hon vara ballaste tjejen på dagis! Oj va härlig smak din dotter har!

Snart

HAHAHAHAAA! Åh, ingenting går väl upp mot en svärmor då och då! Jag ÄLSKAR namnet Ask! Och andra och tredjenamnet är fina de med! Men Ask kan jag inte se något neg alls med, för det är så fint! Vi hade ju det på killnamnlistan här, och det kommer nog leva vidare ifall det blir mage igen.

• jeng

heidi:
    ted suger på tummen, och vi tycker det är jättebra! jag tror att det går att vänja bort det såsmåningom ändå - även om det ju såklart är lättare att ta bort nappen såklart! men vi har ingen av oss haft några såna problem, så vi uppskattar istället att ted kan trösta sig själv med tummen istället för att vi ska springa och putta med nappen! han föredrar dessutom tummen, och numera spottar han ganska snabbt ut nappen och tar tummen istället!!

ted ligger på mage ungefär lika mycket som han ligger på rygg. men han sover alltid på rygg om natten, men sover på mage på kvällspasset (19-01). han gilalr både och, men faktiskt så har jag funderat på om han skulle sova bättre och längre om nätterna om han fick sova på mage då! jag vågar inte riktigt testa det ännu, men det är ju helt sjukt - han sover ju redan på mage 6 timmar varenda kväll!!! vad är det som säger att det skulle vara större fara att sova på mage bara för att jag inte kan sitta och hålla koll på honom??? gud orolig mamma lixom!!!

vt:
    ja precis!! jag tror det också, att han kanske kommer sova längre när vi väl har vant honom vid egen säng! sedan så känner jag mig inte lika orolig att ha honom på mage i spjälsängen! al¨lltså om jag tar bort täcke och kudde, så är det ju en stor ganska fast plan yta!!! i min säng så klänger han lätt in sig i min kudde och mitt täcke om han ligger på mage, och det känns inte lika tryggt!!!

• Vilda Tiger

Mareld
    Men jag har inte ngt emot att tvätta! Jag gillar att vika tvätt, men HATAR att lägga in den i garderob och byrå... Det får M göra. Han är supernöjd med uppdelningen med. Jag såg din lista på bloggen. Bra saker! Mitt problem är snarare hur jag ska få folk att INTE köpa saker till Lyckeli...

• Vilda Tiger

Jucea
    Det har du rätt i. Det är en stor yta att knuffa runt sitt huvud på så det inte blir kvävningsrisk.

• Mareldsbarn

Luzor; Vi själva köper nog inga klappar till lillan i år. Hon har en massa saker och kommer att få en massa saker av släktingar. I doppresent av hennes mormor o morfar (mina päron) skall hon få ett bankkonto som dom har öppnat i hennes namn. Där kommer dom sätta in 100 kr i månaden fram till hon blir 18 år. Jag tror att vi kommer att slänga in en slant där till henne i julklapp. Symboliskt så att säga. Vi har sånna julstrumpor sedan jag var liten. SKall köpa en till Julia också nu och då lägger vi i en liten klapp på morgonen till henne men det är ju mest för vår skull. För att det är så roligt ju Och för att jag vill ha en sådan tradition vidare sen att vi alla öppnar en liten klapp ur julstrumpan på morgonen tillsammans.

• Snart sommar

goshheidi: ja, fråga inte mig. Finns väl fö ingen i familjen som gillar namnet, förutom vi . Men svämror är extrem. Hon har skojat om "låda" och "task" typ. Hon är så orolig för att han ska bli mobbad i skolan, men den som sysslar med det är ju hon isåfall...

Vilda Tiger: ja, om inte annat så händer det ju alltid något när dom är med . Iallafall min.

goshheidi: de tär mycket sällan som små behöver träna nacken för att hålla upp huvudet. Bär man dom mycket i sjal eller sele så får dom automatiskt träning på så sätt också och som Vilda Tiger säger, när man pratar med dom när dom ligger på bröstet. A är rätt stark, men den som varit starkats i nacken från start har varit dottern. Hon lyfte huvudet rakt uoo när hon låg på mage vid en månads ¨ålder.

• Mareldsbarn

VT; jag hade först som förslag till närmsta släkten att Julia inte får någon klapp i år utan vi satsar på det nästa år istället. Dels just för att hon har så mycket och sedan för att hon också snart döps och även där får klappar (går inte att hejda släkten). Tyvärr tycker hela släkten att jag är helt korkad för givetvis ska lillan ha paket på hennes första jul, menar dom. Så eftersom jag nu förstår att det inte går att hejda klappköpen så väljer jag att lägga ut en lista på saker som vi kan behöva ha till henne under kommande året och hoppas att folk köper sådant då. Det är vettiga saker (de flesta) i våra ögon. Saker som vi själva ändå skulle komma att köpa så småningom. Kan ni inte be folk skänka pengar till någon fond eller sätta in en slant på ett framtidskonto till Lyckeli istället för att handla saker om ni inte vill ha det och släktingar ändå vill ge?

• goshheidi

Mareldsbarn, Jo på måndag blir det dr brown jakt.
    Men gudars vilken söt bild på Julia! :)

• Vilda Tiger

mareld
    Jo, tanken på att skänka pengar till ngt har funnits här ett tag. Men frågan är om de skulle gå på det... De i min släkt alltså.

Svar på tråden Augustibebisar 2008