• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • jeng

ja, idag kom mitt adlibris-paket. sååå glad! ja, sen när jag kommer hem och öppnar så inser jag att det har blivit fel, det är beställt en fel bok. dumma jag som inte kollade tillräckligt noga får väl skylla mig själv... alltså jag har klickat på en bok, men en annan i samma serie har hamnat i handlakorgen... sen kontrollerade jag inte så noga, utan bara såg att det var ju rätt antal och rätt författare osv... de heter ju så lika alla böckerna så jag täntke aldrig att det blivit fel. men vet ju att jag inte klickat på den döär, eftersom jag sökte på exakt titel när jag letade upp dom... jaja... det ska väl gå att byta på nåt vis, aldrig behövt göra det förr...

• MissHellen

VT & Jucea: Tack så himla mycket! Nu måste jag bara kopiera de o spara Så jag kommer i håg!

VT: Vi tänkte mest bara träna nu, för att nångång måste väl mamma ut själv kanske
    Så om de är dag då, vad ska han ha då? Samma eller?

Då ska vi börja testa i morron

• jeng

missh:
    jag har ju toppat med ersättning och gör sådär som vt säger. att jag ammar först sista kvällsmålet, och sen så har jag gett ca 1 dl ersättning.

men ph har också matat med ersättning när jag ahr varit borta, och då har ted ätit 1.5 dl ungefär.

• jeng

gaaaah, måste äta... hunnit med en kaffe och kanelbulle idag... duktig jag... *not* suck suck

• MissHellen

Men jag vet inte riktigt om jag vill ge ersättning :/

• Saliva123

jucea
    vi har pratat om att göra ungefär som du beskriver, amma och byta blöja och lägga själv. ikväll kanske ?! en gång somnade hon själv i sin vagga "av misstag"... hon skulle bara ligga där en liten stund medan vi kollade en grej på nätet, och så slocknar hon! precis innan amning... första gången det hänt och så var det taskig timing...

• Hallonsocka

Halloobah!
    Precis käkat, mmm så gott, kyckling med soltorkade tomater, parmesan, basilika och grädde pasta till! Mummsfilibabba!

• Vilda Tiger

JUCEA: Trist att du fick fel bok! Hoppas du kan byta den... MISSH: Det är väl samma på dagen om du ammar först. Om du inte ammar utan bara ger bröstmjölk på flaska eller ersättning så får du nog räkna med att han äter mellan hundra och hundrafemtio. Bättre att ha lite för mkt än lite för lite. HALLON: mmmmm... soltorkade tomater är GOTT! SALVIA: Taskig timing som du sa. Jag tror det viktigaste för att de ska kunna somna själva är att de känner sig trygga där de ligger. Mammalukt, kanske ljud (testa dammsugaren!) och att vi kommer så fort de gnäller. Då lär sig ju våra barn att vi är nära och att de kan somna tryggt. Enligt Anna Wahlgren (gillar henne inte i så mkt, men i just dettta) så ska man INTE ta upp barnet då det gråter. Alltså inte med en gång. Utan man ska trösta det medan det ligger kvar i sängen. För annars så tror de att sängen är farlig (de skrek ju - och då kom mamma och "räddade" från den hemska platsen och bekräftade att den är farlig) och de blir inte trygga där. Vet inte vad jag tycker men det ligger kanske ngt i det.

Älskade Lyckeli kom 080722
  • jeng

missh:
    varför är du tveksam till ersättning?
    har du pumpat ut mjölk så kan du ju ge det bara, lika mycket som det vi skrivit om ersättning.

saliva:
    ja, jag försker byta blöjan innan jag ammar, men ibland så går det ju ite eftersom det ofta kommer bajs medan vi ammar men då är ted sådär lagom seg. han äter ofta till han slumrar till, men han vaknar ändå när jag flyttar honom 30 cm till "sin plats" i sängen, så det är ingen större skillnad att jag bär honom några meter!

sen ska man ju itne tro att de bara somnar direkt lixom. ted ligger och pratar och gnäller och sträcker på sig och ibland till och med grinar en stund. men jag försöker låta honom vara sålänge det håller sig till det "normala"!!! jag pluppar in nappen när jag går därifrån, om han vill ha den,. ibland suger han tag, och ibland så bara ploppar han ut den direkt igen, och ibland vägarar han ens öppna munnen. men oftast när han tar nappen, så åker den ut efter bara nån minut, och då kan han vara kinkig ett tag. men då går jag inte upp, för nu har han lärt sig att ta tummen. så då tar han tummen själv efter en stund, och då blir det så knäpptyst, att först är man livrädd hahahaha!! men jag tror att tummen är en stor grej i det här med hur lätt han somnar själv.

sen vet jag att han somnar lättare själv på mage, men jag försöker ändå söva honom på rygg, och det funkar ju! men som imorse efter blöjbytet kl 7, så finns det en risk att han vill ta morgon. så då vänder jag honom till mage om han inte somnar på rygg, för att ge det en extra chans att bli sovmorgon!! det brukar funka

nu rä det en timme sen som han åt och tog natt!! det bruakr bli runt kl 19 nu varenda kväll!! och på kvällen här nere sover han på mage om han iten råkat somna själv på rygg!!

jag sitter ju vaken tills han vaknar för nästa amning, det brukar bli runt 00-01. men igår var vi så trötta så vi gick upp redan kl 23. då bytte jag blöja och ammade eftersom han ändå vaknade till lite grann medan jag bar upp honom till sovrummet!

lycka till!!!

• jeng

VT:
    jodå jag får ju returnera eller byta bäst jag vill, så det är ju inga problem!!

saliva, vt:
    ja exakt sådär gör jag!!! inatt när ted började illtjuta en gång (ja inte gråta utan han ylar typ) så satte jag mig bredvid sängen och pratade med honom. tar aldrigupp honom utan istälelt så får han hålla handen. då blir han lugn!!!

Svar på tråden Augustibebisar 2008