• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • linn78

tack Lana!

MissH: vad har du provat med för napp? Jag har läst många vars bebisar inte vill ha napp men MAM's lite större från 4 månader har de ofta tagit när de provat den.

• Snart sommar

Har bara läst sista sidan än...

Här är det livat. Minstingen är på väg in i en fas, är orolig och skrikig. Att sova är ju nästan omöjligt, också att veta på vilket sätt man bäst somnar . Vill vara med hela tiden så han blir ju övertrött och varken sjal eller sele duger just nu för han ser inte framtå- antar jag.

Mellan är också på väg in i en fas så halva dagen går åt till att lyssna på hans "bära" och storasyster är också hon på väg in i en period som kräver mycket närhet och kramar.

Puh! .

Igår var dagens multitasking att ha mellan på höften, vänd från spisen (jag lagade mat ), hjälpa dottern att inte söla ner hela sig när hon hjälpte till med maten samt sjunga med henne och samtidigt vagga vagnen med foten så att minstingen kunde somna.

• Carinamamma84

MAMs har vi oxå till Didos från han föddes dom är ju från 4mån men dom är perfekta
    Fast han gillar inte ha napp så mycket heller och det är ju bra

Nya bilder kommer till Bloggen snart säger till

• Kvack

snart: vilken härlig dag det låter som

Lana: du är en jättebra mamma, bra att du får prata med någon.

Lille: skönt att katten kom hem.

Amelie: Grattis.

Ni som har den där boken kan ni inte skriva lite om dom olika faserna för oss som inte har köpt boken? Nu är ju många i 8 veckorsfasen vad händer då och vad händer i nästa fas och när är den? Tacksam för svar.

Nu ska jag in o kolla bloggarna.

• lille08

Suss: Ja, det var skönt att han kom hem katten. Nej, kastrerad är han inte än... har uppfödning och han är vår avelshane... tänkte att jag ska använda honom till 1-2 kullar till och sen blir det kastrering för hans del. Men när de är fertila så kan de ju vandra iväg rätt långt om de känner doften av en löpande hona t ex.

• lille08

Snart: William som tidigare har älskat sjalen och selen har också kommit in i en fas nu då det inte är alls roligt att vara i dem. Testade häromdagen att ha honom framåt i sjalen en liten stund och då var han supernöjd! Men än är hans huvud inte tillräckligt stadigt för att han ska sitta så några längre stunder.

• Carinamamma84

Idag har vi storhandlat jag köpte snygga vinterstövlar åt ebba som tål vatten och ja sen till Snö
    200kr för dem.
    Sen två par vanliga skor till mig jumpa dojjor dom är samma fast jag tog ett par vita och ett par svarta

Sen när vi kom hem så fick Didos bada hade köpt en baby olja kräm åt honom som lukar lavender som är för att dom ska kunna sova ''bättre''
    Hehe ja han sover ju nu

Sen på kvällen tog jag och ebba lite roliga bilder på oss som jag ska sätta in på bloggen ja och hennes skor hon fick

• linn78

Tecken på att barnet är i en ny utvecklingsfas: 8 veckor

-hon skriker oftare
    -hon vill att du ska ägna dej åt henne
    -hon tappar aptiten
    -hon är upenbart blygare för främlingar
    -hon är klängigare
    -hon sover dåligt
    -hon suger (oftare) på tummen/napp

sen skriver de mer ingående om varje punkt och berättar vad man kan göra för att underlätta utvecklingen mm. Och så skriver dom ju förstås också om vad som händer vid varje utvecklingsfas alltså vad bebisen lär sig.

Nästa fas är ca v 12 och för den gäller samma punkter som v 8 +
    -vill ha mer fysisk kontakt under amningen/matningen
    -är mindre livlig
    -är tystare, har mindre ljud för sig

• jeng

jag har letat i hela stan efter en tygbutik, vill köpa gosiga tyger att sy av till pluppen, men nej då. finns bara jävla gardintyger!!! vadå? det är ju sjukt. hittar inget på hitta eller eniro heller... kanske jag har hittat min nästa satsning???

• lille08

MissH: Känn dig inte värdelös för att du inte lyckas få Elton att somna själv. Det är jättebra att få lite olika råd och tips hur man kan göra och man kan pröva sig fram med olika metoder, men samtidigt måste man vara medveten om att det som fungerar bra för en bebis kanske inte alls fungerar för en annan.

När min store kille A var bebis så gick det i stort sett bara få honom att sova om jag ammade honom. Han sov i stort sett aldrig i sin vagga eller spjälsäng, utan bara intill mig. Han åt varannan timma dygnet runt tills han var flera månader gammal. Nappen tog han först vid 3-4 månaders ålder! W är mycket enklare att få att somna själv (utom vissa dagar då när han helst bara vill sova i famnen). Han sover redan ganska långa sammanhängande pass och nappen tog han så fort vi kom hem från BB.

Emellanåt använder William också mig som napp har jag märkt och kan ligga där och mysa och småtutta lite utan att det verkar komma något. Ibland tar jag bort honom och ser om han kan ta sin napp istället, men ibland får han ligga kvar. Trots allt är den här tiden som små bebisar väldigt kort och vill han ha min närhet och ligga och mysa så får han det.

Svar på tråden Augustibebisar 2008