Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Carina
    Vilka fina bilder på fötterna du har tagit. :) Didos är så söt på alla kort, han se så bestämd ut.

wiem
    Okej, grått bajs - inte bra. Ska komma ihåg det.

Nä, snart dags för dagens första promenad här. Jag ska hinna med att klippa Marcus hår idag med, för ikväll ska han på julfest med jobbet. Jag och Lyckeli ska antagligen gå till en vän till mig under eftermiddagen, då Marcus har åkt. Det är fullspäckad veckan nu, och jag vet inte alls när jag ska kunna klämma in att köpa några små julklappar till syskonbarnen... Det får nog bli sistaminutenhandling det här året, trots att jag brukar kunna undvika det.

Älskade Lyckeli kom 080722
  • Vilda Tiger

Angel
    Lyckeli hatade liggdelen i vagnen! Men då jag för en månad sedan bytte till sittdelen så gick det jättebra och nu somnar hon gott i den då jag är ute och går. Hon tycker dock inte det är så kul att sitta klarvaken i vagnen så jag passar på då hon ända ska sova. Men fram tlls sittdelen kom fram hade vi henne alltid i sele. Är det ngt som kan funka för er? Eller kan ni testa sittdelen? Vi kan sänka vår så att hon ligger ner helt, så det funkar ju lika bra som en liggdel.

• Vilda Tiger

KaOl och Carina
    Samma sak sa de här på bvc när vi var på matinfo. Ett tips är att mixa havregrynen först så det blir mycket mindre, då är det lättare för barnen att svälja den. Mitt egna tips är att ni även kan mixa grynen då ni gör chokladbollar, för då blir det mer delicatobollar över dem.

Wiem
    Ja, allt verkar ju vara rätt okej med barnen så länge det bara är en gång. Man har lärt sig att det gäller att inte hetsa upp sig över lite spy, prickar, konstigt bajs, magknip eller annat som sker enstaka gånger.

Lille
    Jag är fullt övertygad om att Lyckeli inte gillade liggdelen pga hennes kolik hon hade i början. Den gjorde mer ont då hon låg platt ner (gällar för alla kolikbarn) och bebisar har tydligen något smärtminne som triggas igång då de befinner sig i situationer där de haft ont förr. Det var exakt likadant med min kusins barn, som också hade kolik. Även hon skrek som besatt i liggdelen men när hon vid sex månaders ålder fick åka sittdel gick det hur bra som helst. Men de flesta barn tycker ju förr eller senare att det är mycket ROLIGARE att åka framåt, eller iaf sitta upp. De ser ju mkt mer då.

Jaha, då var morgonpromenaden avklarad. Lite över en timma blev det, och det var jätteskönt ute! Så ut med er alla idag, det ska tydligen vara liknande väder i hela landet. Inte soligt, men vindstlla och fint. Nu ska jag fixa fram lite frukost och väcka Marcus.

• Vilda Tiger

Lina
    Det är enda nackdelen med vår vagn - att Lyckeli inte kan sitta vänd mot mig i sittdelen. Jag tyckte det var jättejobbigt i början men det finns en liten lucka i suflett-taken så jag kan se henne ovanfrån iaf. Hade möjligheten att ha henne vänd mot mig funnits så hade jag haft henne så -  men nu får jag gilla läget och tänka på att hon gillar att åka vagnen iaf. Ibland har jag henne i selen med, så att hon är vänd mot mig. Och i vagnen ligger hon ju bara ner och då ser hon mest himmel, inte så mkt framåt.

Är det heidis recept du använder när du bakar bröd? Annars vill jag ha det du använder, tack!

• Vilda Tiger

Heidi
    Jag lät Lyckeli sova mellan oss senare delen av natten fram till för tre, fyra dagar sedan. Räknat från ca fyra v tillbaka. Det är under den perioden hon har sovit apdåligt, och då orkar man inte springa upp en gång i kvarten. Men nu har det vänt - och hon sover bättre igen! Ända till halv åtta inatt, med bara två matningar. Kanske är det den perioden Felix är i just nu? Jag tycker Lyckeli sover bättre på sidan, då hon kan ha sin nalle mellan armarna (skitsött!). Jag lägger det övre benet lite längre fram än den undre, så att rumpan är lite vinklad uppåt. Då ligger hon kvar i samma läge. Jag ser också till att det är lite trångt i vaggan, jag har rullat ihop en filt och lagt längs kanterna så hon inte slår emot dem då hon far ut med armarna ibland. Hoppas att du lyckas!

Mareld
    Näää, surt!!! Förstår att du är ilsk. Men jag tror det hade kostat mindre att hyra en bil. Vi är med i en bilpool och då kostar det 800 att hyra en bil en hel helg. Då ingår 30 mil, sedan kostar det 17-18 kr per bil, och då ingår bränsle. Det är bra bilar och bra system! Det kanske vore ngt för er?

Lina
    Supertack! Ska handla till det imorgon eller onsdag och testa att baka senare i veckan. Kanske blir gott, hembakt bröd till jul här med.

• Vilda Tiger

Lille
    Åh, sicken sötnosbild!

Här har jag hunnit klippa Marcus medan Lyckeli sov lunch. Hon sov två timmar imorse och en och en halv nu - och sover än! :-O Gottegrisen... Julgodis (ja, ännu mer, ni läste rätt...) har jag också hunnit göra.

• Vilda Tiger

Jucea
    Trist att ni blivit sjuka... Jag funderar på om L har blivit förkyld, för ögonen är röda och hon skrovlar en del då hon andas. Hm... får avvakta till imorgon. Nu sover hon gott, efter en rätt lång nattning.

Alltså, jag tycker inte fyra månader efter en fl är lång tid utan att ha sex... Tycker ni? Med tanke på att den del inte har haft det än, menar jag. Jag och Marcus hade det iofs rätt tidigt efter fl, men efter att ha debuterat och tränat upp oss några ggr har det varit mer sparsamt.

• Vilda Tiger

Lana
    Åh, va roligt att hon har gått upp så bra! Då funkar det ju fint att varva aming med ersättning. Va glad jag blir för er skull!

Jucea
    Jag testar imorgon bitti ifall hon verkar hängig då. Jag har inte märkt på henne att hon verkar varm idag iaf. Hon har varit sjuk en gång och då var vi uppe på drygt 39, om jag minns rätt.

• Vilda Tiger

Fick ett inbox från Carina:

"Hejsan tjejen..
    Jag har kommer inte in vet inte vad som är fel på FL men i morgon hoppas jag.
    Var på Bvc och allt såg bra ut med Amadeus pojken
    Han väger idag 8500g och 71,1cm han har gått upp 600g på 1 mån.
    Hällsa alla att i morgon är jag tillbaxs "

• Vilda Tiger

Angel
    Jag tror det är rätt vanligt att små bebisar växer mycket i början och stora bebisars tillväxt stagnerar efter ett tag... Fast det finns ju undantag med, som Elly och din Marcus, för han väl rätt bity redan vid födseln har jag för mig. Det är ju lika olika som det är olika med hur mycket vi vuxna väger. Tur att inte alla är samma.

Jaha. Idag hade jag PLANERAT att Lyckeli skulle sova till halv åtta! Vi ska nämligen iväg till vänner och behöver gå vid halv tio. Men då L vaknade halv sju idag så finns det inte en chans att hon är vaken så länge. Hur ska jag göra nu...?

1) Försöka hålla henne vaken tre timmar. Det KAN funka men oj va grinig hon kommer att vara. Å andra sidan kanske hon sover gott i två timmar då, medan vi köper present och går till vännerna.

2) Hon får sova vid åtta, då hon varit vaken en och en halv timma. Då brukar hon va trött. Sedan får hon vara vaken i vagnen medan vi går. Detta har jag dock inte testat förr, hon har alltid varit trött och somnat då jag haft henne i vagnen. Jag är rädd att hon tycker det är trist och vägrar åka vagn...

3) Jag går och lägger mig igen, somnar om och skiter i att vi är bortbjudna.

Nämen skämt åsido, jag är värdelös på att fatta att Lyckeliten gör exakt som hon vill och behagar, inte som jag planerar. Ska försöka få in det här i mitt huvud, för jag blir lätt stressad av att hon "sabbar" planerna. Nu är hon världens sötaste, sitter här och leker med gubben som har spegel i röven och jollrar lite glatt för sig själv. Det finns ingenting jag inte skulle göra för henne.

Svar på tråden Augustibebisar 2008