• SofiaD

Kranial Synostos #4

Nu var det dags för en ny tråd för alla oss med barn som har eller har haft någon form av kranial synostos. Här samlas vi som varit med om operation eller som står inför den och allt vad det innebär, och diskuterar och ventilerar!

Nya som gamla deltagare är varmt välkomna hit!

Länk till Sahlgrenskas info om kranial synostos, väldigt bra info!

http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

Läs om Clavi och hennes Hugo här:

www.gd.se/Article.jsp?article=119957

www.gd.se/Article.jsp?article=124028

Länkar till vår förra mycket givande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

För att vi ska ha bättre koll på varandra kommer en liten lista över oss. Hojta till om någon mer vill vara med på listan eller om något saknas! Glad

*Lovali/Louise med Eric som hade Metopica Synostos, op. Sahlgrenska vid 5 månaders ålder (fjäderop.)

*Clavi/Nina med Hugo som hade unicoronal synosotos, Plagiocephali, och sagital synostos. Op på Sahlgrenska vid 4 månader. Har 3-4 operationer kvar nån gång i framtiden.

* mih/Lina med Elvira som hade sagital synostos. op. på sahlgrenska när hon var 11 månader.

* SofiaD med Oskar opererad (ej fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 11 månader gammal.

*Karin(kaka1)med Anja som hade Sagittal synostos(båtskalle)op. Astrid Lindgren vid 5 månaders ålder med sk TT-plastik (ej fjädrar)

*Lisa (Laisa) med Emmy, opererad för sagittal synostos på sahlgrenska vid 18 månaders ålder.

* Mimo med Gustaf 3 månader som hade metopica synostos. Op april -08 på Sahlgrenska.

*ObladiOblada/Linda med Ebba 2 år. Höger sidig Unicoronal Synostos. Opererades på Sahlgrenska 14 månader gammal

*Katja (Lequisha) med Gabriel 8 månader. Sagittal synostos. Opererades i Portugal 7 månader gammal. Tog bort skallben, ej fjäder.

* Elinor(ella 73)med Felicia 3 år Sagittal synostos opererades 6 månader på Östra i GBG pga att hon är hjärtbarn oxå.

*Camilla med Liam 1 år imorgon den 13 mars. Sagittal Synostos och dubbelsidig Lambdoideasynostos opererades på Sahlgrenska 8 månader gammal.

*Myggan Larsson med Filippa 8mån. Hon hade Metopica och opererades 18 dec-07,då hon var 5 månader gammal på Sahlgrenska.

*Carina (Carmor) Carl 14 mån opererad på sahlgrenska när han var 8 mån för sagittal synostos

*Charlott Brask med Leopold 11 månader, opereras för Unicoronal Synostos den 28 april 2008.

*Marie, med Victor 9 mån, metopica synostos, op på Sahlgrenska i början av okt.

* Marie (Savadi), med Milian 071207, opererad för Metopica på Sahlgrenska 7/5 -08

* Sussi(saif1)med Zigge 5mån opererades för sagittal synostos på sahlgrenska 9/9-08
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 15:17
    * Narrev, dotter opererad 1 år gammal för sagittal och bicoronal synostos på Sahlgrenska feb -07.

* Shanti 81/Heidi med Aron op 1 december 2008 vid 5 månaders ålder på Sahlgrenska.

* Busbergs mamma/Jessica med Busberg op 3,5 mån gammal för Metopica synostos på AL.
  • Svar på tråden Kranial Synostos #4
  • Savadi
    Svar på #8
    Marie1978 skrev 2008-10-21 21:29:02 följande:
    Kom att tänka på en annan sak, vid samtalet med Giovannin frågade han om jag ätit extra folsyra under grav. Glömde dock fråga honom om det har någon betydelse. Någon som vet? Ska i alla fall fråga på återbesöket om jag kommer ihåg det.
    Marie1978:
    Vad skönt att ni är hemma igen! Ska gå in och läsa mer på din sida på en gång...

Hmm...ovanstående vill man ju veta mer om! Jag åt (äter fortfarande) extra folsyra (i multivitamintabletter) som ju MVC tyckte att man skulle göra. Undra som sagt om det var/är bra eller dåligt och om de hittat något samband där med synostos...? Ska också försöka komma ihåg att fråga nu när vi tar bort fjädern 3 nov.

Det som jag själv funderat på, som jag inte kommer ihåg om jag frågat er här, är om det kan ha funnits något samband med att vi hamnade i "hög-risk-zonen" på vårt CUB-test (som man ju får göra när man är gravid om man är så gammal som jag ; ). Vi fick faktor 1:129, dvs. 1 risk på 129 att Milian skulle ha haft Downs Syndrom (eller någon annan kromosomavvikelse), men sen när vi gjorde fostervattensprov för att få klarhet i detta så hittades inget fel. Jag frågade/nämnde detta för Lauritzen, men han såg ut som ett frågetecken och verkade inte känna till vad jag pratade om ens, så de har inte dragit den parallellen åtminstone, men jag har också återrapporterat till Huddinge sjukhus och berättat om Milians synostos, så vi får väl se om de kommer fram till något i sin forskning där vad det lider...

Någon annan här som gjort CUB-test (eller NUP-test) under sin graviditet? Vad hade ni i så fall för resultat?

/"Detektivfia"
  • MymlanMy

Jag fick nog lite för mycket info om op idag men jag ska försöka bearbeta det. Bättre veta nu än senare, antar jag. Men jag har en fråga angående ögonen. Kommer deras placering att förändras mycket? Min son har tätt mellan ögonen. Det klär honom. Kommer de att öka avståndet väsentligt, eller?

• MymlanMy

Hade önskat att läkaren i Gbg varit mer övertygande. Han sa att det finns 50 % risk att avvikelsen ökar. När jag läser vad ni och era barn varit med om vill jag chansa på de andra 50% - att det förblir som det ser ut nu. Fan! Jag vill inte fatta detta beslut!

• Lovali

Savadi:

Jag gjorde inte CUB-test. Var 34 när Eric föddes.

Folsyra ingick i Mitt val kvinna-tabletterna som jag åt under stora delar av graviditeten, dock ej under de ca 6 veckor när jag mådde som mest illa. Blev värre av tabletterna.

Intressant det här med HUR det opererar, jag frågade inte så mkt innan op. för jag ville inte hör för läskiga detaljer & förklaringar & sedan efteråt har jag inte frågat så mkt heller. Tycker helt klart det är intressant att höra om!

Singletta:
    Tyckte inte att Eric hade särskilt tätt mellan ögonen innan op. ens men han var ju så liten så han hann aldrig får de mer säregna dragen som synostosbarn oftast får (jag trodde de alltid fick det, förstår inte vad läkarna menar med att 50% risk att avvikelsne ökar?! det är väl klart utseendet blir mer & mer avvikande ju mer huvudet växer om man har hopvuxna suturer, eller??!). Eric´s ögon var lite sneda, han hade inbuktningar vid tinningarna samt ås i pannan. Inget jätteutmärkande (de som ej visste såg det inte) men allt skulle förvärras när huvudet växte sa dom så jag tvekade inte en sekund att låta operera honom.
    Tycker största skillnaden blev att han fick så bred & fin panna.

• MymlanMy

Lovali!

Tyvärr vad det precis vad han sa. Han frågade när det uppkommit, när jag först börjat lägga märke till det och om jag ansåg att det ökat de senaste två åren. Jag svarade: då min son var mellan 0 och 6 månader, la märke till det då han var nio månader efter att ha träffat en läkare som påpekade det. Ja, det har ökat markant, pannan har blivit smalare och åsen bredare.

När jag frågade läkaren i Gbg hur det skulle utvecklas om jag inte lät operera min son fick jag svaret som jag givit i tidigare inlägg. Därför känns det som ett jobbigt beslut att fatta när läkaren inte var mer övertygande om att jag gör det rätta om jag låter honom operera.

Det gör inte saken bättre att min omgivning inte har lagt märke till avvikelsen. Å andra sidan har min sons spalt varit i fokus vilket troligtvis är anledningen till att ingen kollat pannans form och utseende.

En bekant till mig sa för övrigt att "läkare vill alltid operera men det behöver inte betyda att det är nödvändigt". Sådana kommentarer gör mig missmodig och tveksam om jag gör det rätta...

• Lovali

OK jag förstår. Jobbigt att ställas in för valet såklart, att behöva bestämma själv. För mig lät det inte som om det fanns ngt val vilket var rätt skönt.

Jag har glömt hur gammal din son är?

KRAM!

MymlanMy skrev 2008-10-22 09:33:31 följande:
    Lovali!Tyvärr vad det precis vad han sa. Han frågade när det uppkommit, när jag först börjat lägga märke till det och om jag ansåg att det ökat de senaste två åren. Jag svarade: då min son var mellan 0 och 6 månader, la märke till det då han var nio månader efter att ha träffat en läkare som påpekade det. Ja, det har ökat markant, pannan har blivit smalare och åsen bredare. När jag frågade läkaren i Gbg hur det skulle utvecklas om jag inte lät operera min son fick jag svaret som jag givit i tidigare inlägg. Därför känns det som ett jobbigt beslut att fatta när läkaren inte var mer övertygande om att jag gör det rätta om jag låter honom operera.Det gör inte saken bättre att min omgivning inte har lagt märke till avvikelsen. Å andra sidan har min sons spalt varit i fokus vilket troligtvis är anledningen till att ingen kollat pannans form och utseende.En bekant till mig sa för övrigt att "läkare vill alltid operera men det behöver inte betyda att det är nödvändigt". Sådana kommentarer gör mig missmodig och tveksam om jag gör det rätta...
  • MymlanMy

Han fyller tre år i december. Ja, situationen har inte blivit lättare. Jag mår illa av att inte veta hur jag ska göra. Fick ett fint mail av Heidi häromdagen, som jag inte hunnit svara på än, i vilket hon skrev att jag kunde ringa till psykologen på Sahlgrenska och prata med henne. Jag måste nog göra det för just nu vet jag varken ut eller in. I eftermiddag ska vi i alla fall på ny bedömning hos den förste läkaren i min hemstad, han som nonchalerade oss från början. Jag har skrivit till honom och begärt en ny bedömning. Vi får se vad som händer där. Kanske jag kan få lite klarhet i detta. Just nu skulle jag bara vilja gå och lägga mig, dra en filt över mig och sova tills allt är över.

• MymlanMy

Det blev inget läkarbesök idag. De ringde just och sa att läkaren blev fördröjd på operation så vi får vänta till ett annat tillfälle.

• Marie1978

För oss fanns inget alternativ till operation. Även om vi tyckte han var världens finaste även innan op, så är han ännu finare nu efteråt! Nu ser man verkligen att pannan inte alls var som den skulle.

Vår son hade inte extremt tätt mellan ögonen och jag tycker inte att avståndet ökat jättemycket, utan det som skiljer mest är att pannan nu är rund och fin som på alla andra barn samt att tinningarna är "raka".

Ska lägga in lite bilder nu så får ni se skillnaden!

• Clavi

Vi hade heller absolut inget val.

Hugos op i korta drag: CL löft ur pannbenet, tog en bit av skallen och satte som pannben, sen byggde man pussel med pannbenet och resten av skallen för att få till en så rund form som möjligt. Lyckades bra får man väl ändå säga. CL kallade det för möbelsnickeri

Hugo 070728
Svar på tråden Kranial Synostos #4