• SofiaD

Kranial Synostos #4

Nu var det dags för en ny tråd för alla oss med barn som har eller har haft någon form av kranial synostos. Här samlas vi som varit med om operation eller som står inför den och allt vad det innebär, och diskuterar och ventilerar!

Nya som gamla deltagare är varmt välkomna hit!

Länk till Sahlgrenskas info om kranial synostos, väldigt bra info!

http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

Läs om Clavi och hennes Hugo här:

www.gd.se/Article.jsp?article=119957

www.gd.se/Article.jsp?article=124028

Länkar till vår förra mycket givande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

För att vi ska ha bättre koll på varandra kommer en liten lista över oss. Hojta till om någon mer vill vara med på listan eller om något saknas! Glad

*Lovali/Louise med Eric som hade Metopica Synostos, op. Sahlgrenska vid 5 månaders ålder (fjäderop.)

*Clavi/Nina med Hugo som hade unicoronal synosotos, Plagiocephali, och sagital synostos. Op på Sahlgrenska vid 4 månader. Har 3-4 operationer kvar nån gång i framtiden.

* mih/Lina med Elvira som hade sagital synostos. op. på sahlgrenska när hon var 11 månader.

* SofiaD med Oskar opererad (ej fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 11 månader gammal.

*Karin(kaka1)med Anja som hade Sagittal synostos(båtskalle)op. Astrid Lindgren vid 5 månaders ålder med sk TT-plastik (ej fjädrar)

*Lisa (Laisa) med Emmy, opererad för sagittal synostos på sahlgrenska vid 18 månaders ålder.

* Mimo med Gustaf 3 månader som hade metopica synostos. Op april -08 på Sahlgrenska.

*ObladiOblada/Linda med Ebba 2 år. Höger sidig Unicoronal Synostos. Opererades på Sahlgrenska 14 månader gammal

*Katja (Lequisha) med Gabriel 8 månader. Sagittal synostos. Opererades i Portugal 7 månader gammal. Tog bort skallben, ej fjäder.

* Elinor(ella 73)med Felicia 3 år Sagittal synostos opererades 6 månader på Östra i GBG pga att hon är hjärtbarn oxå.

*Camilla med Liam 1 år imorgon den 13 mars. Sagittal Synostos och dubbelsidig Lambdoideasynostos opererades på Sahlgrenska 8 månader gammal.

*Myggan Larsson med Filippa 8mån. Hon hade Metopica och opererades 18 dec-07,då hon var 5 månader gammal på Sahlgrenska.

*Carina (Carmor) Carl 14 mån opererad på sahlgrenska när han var 8 mån för sagittal synostos

*Charlott Brask med Leopold 11 månader, opereras för Unicoronal Synostos den 28 april 2008.

*Marie, med Victor 9 mån, metopica synostos, op på Sahlgrenska i början av okt.

* Marie (Savadi), med Milian 071207, opererad för Metopica på Sahlgrenska 7/5 -08

* Sussi(saif1)med Zigge 5mån opererades för sagittal synostos på sahlgrenska 9/9-08
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 15:17
    * Narrev, dotter opererad 1 år gammal för sagittal och bicoronal synostos på Sahlgrenska feb -07.

* Shanti 81/Heidi med Aron op 1 december 2008 vid 5 månaders ålder på Sahlgrenska.

* Busbergs mamma/Jessica med Busberg op 3,5 mån gammal för Metopica synostos på AL.
  • Svar på tråden Kranial Synostos #4
  • Shanti1981

Marie1978, tror du inte att man skulle kunna ha en såndär mjuk "hjälm" avsedd för barn som ramlar och slår i huvudet ofta? Det kanske kan vara ett litet skydd nu när huvudet är lite extra ömtåligt? OM han tillåter förstås! :)

/Heidi

• SofiaD

marie
    Det där med att känna skarvarna verkar normalt. Vet att det varit flera här inne som fått det till svar, och att det växer bort. Oskar hade rätt tydliga skarvar i tinningarna när vi var på återbesöket och det ansåg de normalt. Nu känns de inte så mycket längre.
    Tipsar också om mjuk hjälp, trots att de säger att det inte behövs.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Shanti1981

Hej tjejer,
    Tänkte bara höra mig för om det är någon av er som känner till eller redan är medlemmar Kraniofaceala föreningen? Kan i i så fall rekommendera att man blir medlem?

www.kraniofaciala.se/

De verkar anordna lite träffar osv för barn med kaniofaceala missbildningar.

/Heidi

• sajf1

Hej tjejer!Hoppas det är bra med er?
    Zigges fjäder var ju sned men dom tyckte det var normalt,men huvudet är lite ojämnt,inget nån annan skulle tänka på men man undrar ju om det är för fjädern var sned????Hmm

Annars Marie så sa faktiskt PT till oss att sömmarna kommer att framträda men att det går ner sen när man op bort fjädrarna...kanske inte direkt men senare iallafall....så oroa dig inte...kram

Kraken...fick han en bula då?

Annars är det förkylt här o väldigt grinigt...men det går väl över..

• Marie1978

Nu är återbesöket avklarat! Efter strul med flygplanet på väg till Göteborg (fick byta flygplan och vänta på Arlanda ca 2 timmar) så fick vi en ny tid lite senare på dagen. Tur så att vi slapp åka en annan dag.

Väl där så konstaterade de att de är jättenöjda med operationsresultatet! Även neurokirurgen som var med vid operationen var jätteimponerad och sa "Detta måste vara det bästa vi gjort" (Så säger de säkert till alla men för en orolig mamma så var det jätteskönt att höra ). De sa även att det inte alls syns att han är kraniobarn, även om vi tycker att skarvarna syns en del och att han är lite sned. Det tyckte de inte alls var något konstigt och sa att det kan vara mycket värre. Jätteskönt att få höra även om även vi ju såklart se att han är jättefin!

Vi ska göra nästa återbesök om ca 6-10 månader och då ska de även göra CT-röntgen. Sen blir det vanlig 3-års kontroll.

De sa också att det inte är några problem om de ramlar och slår i huvudet, de har fixerat ordentligt! Dock lite otäckt tycker jag när det börjar blöda. Men någon hjälm tror jag inte accepteras, han vägrar mössa!

Jag frågade även om varför de frågat om jag åt extra folsyra under graviditeten. Giovanni sa då att man i världen försöker hitta ett samband mellan kraniosynostos och de som äter folsyra under grav. Hittills har man inte hittat något klart samband (även andra faktorer påverkar ju såklart) men man tror att det ev finns ett samband med att man äter extra folsyra och får kraniobarn. Men hittills alltså bara forskning...

Kram Marie

• Lovali

Varför görs en till kontroll för er? Eller menar du uttagandet av fjädrarna för det görs ju 6-10 mån efter första op?

Marie1978 skrev 2008-11-14 18:37:17 följande:
    [citat]
    Vi ska göra nästa återbesök om ca 6-10 månader och då ska de även göra CT-röntgen. Sen blir det vanlig 3-års kontroll.
  • Lovali

Nej jag är inte medlem, har bara tittat på deras sida ngngång för längesedan minns jag.

Shanti1981 skrev 2008-11-12 16:13:24 följande:
    Hej tjejer,Tänkte bara höra mig för om det är någon av er som känner till eller redan är medlemmar Kraniofaceala föreningen? Kan i i så fall rekommendera att man blir medlem?www.kraniofaciala.se/De verkar anordna lite träffar osv för barn med kaniofaceala missbildningar./Heidi
  • saramajorna

Vad bra att allt gått så bra Marie, vilken synostos hade din son? Vad jag vet var det ingen neurokirurg med när V. opererades, men de kanske är rutin eller, fast de öppnar ju som sagt var aldrig upp så att neurokirurgi verkar överflödigt, eller? Hur som helst, jätteskönt att allt verkade så bra!

• SofiaD
    saramajorna skrev 2008-11-14 19:50:43 följande:
    Vad bra att allt gått så bra Marie, vilken synostos hade din son? Vad jag vet var det ingen neurokirurg med när V. opererades, men de kanske är rutin eller, fast de öppnar ju som sagt var aldrig upp så att neurokirurgi verkar överflödigt, eller? Hur som helst, jätteskönt att allt verkade så bra!
    Det var en neurokir med på Oskars operation också (sagittal synostos, ej fjäder).

Marie
    Intressant att man forskar på det sambandet! Sa han vilka fler faktorer som kan spela in? För vad jag vet så har jag inte hört några alls som man vet? Funderar på det här ibland.
    Vad härligt att allt såg så bra ut också med lillkillen!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Kranial Synostos #4