• SofiaD

Kranial Synostos #4

Nu var det dags för en ny tråd för alla oss med barn som har eller har haft någon form av kranial synostos. Här samlas vi som varit med om operation eller som står inför den och allt vad det innebär, och diskuterar och ventilerar!

Nya som gamla deltagare är varmt välkomna hit!

Länk till Sahlgrenskas info om kranial synostos, väldigt bra info!

http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

Läs om Clavi och hennes Hugo här:

www.gd.se/Article.jsp?article=119957

www.gd.se/Article.jsp?article=124028

Länkar till vår förra mycket givande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

För att vi ska ha bättre koll på varandra kommer en liten lista över oss. Hojta till om någon mer vill vara med på listan eller om något saknas! Glad

*Lovali/Louise med Eric som hade Metopica Synostos, op. Sahlgrenska vid 5 månaders ålder (fjäderop.)

*Clavi/Nina med Hugo som hade unicoronal synosotos, Plagiocephali, och sagital synostos. Op på Sahlgrenska vid 4 månader. Har 3-4 operationer kvar nån gång i framtiden.

* mih/Lina med Elvira som hade sagital synostos. op. på sahlgrenska när hon var 11 månader.

* SofiaD med Oskar opererad (ej fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 11 månader gammal.

*Karin(kaka1)med Anja som hade Sagittal synostos(båtskalle)op. Astrid Lindgren vid 5 månaders ålder med sk TT-plastik (ej fjädrar)

*Lisa (Laisa) med Emmy, opererad för sagittal synostos på sahlgrenska vid 18 månaders ålder.

* Mimo med Gustaf 3 månader som hade metopica synostos. Op april -08 på Sahlgrenska.

*ObladiOblada/Linda med Ebba 2 år. Höger sidig Unicoronal Synostos. Opererades på Sahlgrenska 14 månader gammal

*Katja (Lequisha) med Gabriel 8 månader. Sagittal synostos. Opererades i Portugal 7 månader gammal. Tog bort skallben, ej fjäder.

* Elinor(ella 73)med Felicia 3 år Sagittal synostos opererades 6 månader på Östra i GBG pga att hon är hjärtbarn oxå.

*Camilla med Liam 1 år imorgon den 13 mars. Sagittal Synostos och dubbelsidig Lambdoideasynostos opererades på Sahlgrenska 8 månader gammal.

*Myggan Larsson med Filippa 8mån. Hon hade Metopica och opererades 18 dec-07,då hon var 5 månader gammal på Sahlgrenska.

*Carina (Carmor) Carl 14 mån opererad på sahlgrenska när han var 8 mån för sagittal synostos

*Charlott Brask med Leopold 11 månader, opereras för Unicoronal Synostos den 28 april 2008.

*Marie, med Victor 9 mån, metopica synostos, op på Sahlgrenska i början av okt.

* Marie (Savadi), med Milian 071207, opererad för Metopica på Sahlgrenska 7/5 -08

* Sussi(saif1)med Zigge 5mån opererades för sagittal synostos på sahlgrenska 9/9-08
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 15:17
    * Narrev, dotter opererad 1 år gammal för sagittal och bicoronal synostos på Sahlgrenska feb -07.

* Shanti 81/Heidi med Aron op 1 december 2008 vid 5 månaders ålder på Sahlgrenska.

* Busbergs mamma/Jessica med Busberg op 3,5 mån gammal för Metopica synostos på AL.
  • Svar på tråden Kranial Synostos #4
  • sajf1

Vad jobbigt det låter tjejer,det här med gränsfall,det har jag inte hört om...Jävla läkare!Jag blir förbannad när jag läser ditt brev singletta,stackars er o gör er så osäkra,det låter som dom inte vet vad dom pratar om alls!Men stå på er som sagt!!!!

Vilket sjukhus var det ni var på????

Man vet ju inte hur dom kommer se ut sen om man inte op,vill man ta risken att det kanske blir en större missbildning sen?Eftersom det inte finns bilder på nån som inte op...jag har sökt överallt...men bara hittat 2-3 år gamla,amerikanska chatsidor,men dom var som sagt 2 år gamla så den personen lär väl inte svara iallafall,så därför inte ens velat logga in där....där det funnits nån enstaka som visat bilder(typ en eller två)som alla mammor velat se givetvis,men det verkar annars som dom här syndromen opereras i hela världen där det är möjligt vill säga.Men så nyfiken man är....

Om nån fått en grövre missbildning vill man ju oftast inte lägga ut bilder o visa omvärlden eller hur,o om det inte blir så farligt kanske dom inte ens själva vet om att dom har det...?

Oss gav dom inga alternativ till om man skulle op eller ej,dom sa att man op det här.

Men som jag skrivit förut så berättade aldrig läkaren att den op med fjädrar var mycket mindre o bättre utan sa bara att med den får man göra 2 op o det lät ju inget bra i mina öron...
    O dom i Linköping gjorde bara den stora...
    Sen upptäckte vi själva genom att kompisar leta rätt på den här tråden o fick läsa broschyren osv att den var bättre och då slogs vi för en remiss.Min son har ioförsig sagittal s kram på er

• sajf1

Heidi,hurgår det för er?Inte sett dig här nu eller har jag missat dig,jag har själv inte varit inne så mycket,känns det som iallafall...kram

• Lovali

Tänk om din man faktiskt har Metopica?! fast han inte vet det. Är din mans skalle är ovanlig i formen annars? Stort bakhuvud eller så?
    Jag är verkligen JÄTTENYFIKEN på att se en vuxen person med Metopica.

Har för mig att de kände även på min mans & mitt huvud när vi var på Erics bedömning. Varför gör dom det om inte ett arvs-samband med oss skulle kunna finnas?

Skönt för er att bo i Gbg, det gör ju jag med. Vill du se en Meopica-kille hur han ser ut när han är 3 år så får du/ni gärna komma på studiebesök hos oss de har en annan familj gjort & det lugnade dem inför deras sons op. en hel del.

Kram

Litevi skrev 2008-11-18 08:46:21 följande:
    God morgon, Singletta - Instämmer med övriga: För jäkligt rent ut sagt och stå på Dig (om Du orkar)!Lovali - Metopican "upptäcktes" vid min sons 6-mån kontroll på BVC. Läkaren påpekade hans ås i pannan, men eftersom hans pappa (min man) har en likadan (fast inte riktigt lika framträdande) så har vi bara tyckt att det har varit en lustig grej "att han är så lik sin pappa". Läkaren på BVC körde på samma bana "lustigt att man kan få så tydliga drag från sina föräldrar". Sedan ringde läkaren upp mig några veckor senare och sa att han funderat lite grand och ville skicka en remiss till Sahlgrenska. Naturligtvis dök massvis med frågor och orosmoln upp i mitt huvud under det telefonsamtalet, men han kunde egentligen inte svara på någonting. Vi är lyckligt lottade och bor i Göteborg så besöket hos Giovanni blev som tur var ganska snart efteråt. Och där är vi nu...Om jag har uppfattat det rätt är Synostoserna inte ärftliga. Är det så? Jättekonstigt i så fall att min man har liknande drag. Snacka om sammanträffande!Ja, jag hoppas att CL kommer med ett "solklart" åtlåtande så att vi slipper ta detta beslut själva. Hoppas bara att det inte dröjer för länge, för detta grubblande tar så mycket energi...MimmiNina - Har Ni fått någon tid än?
  • SofiaD

Singletta
    Herregud, och jag som fick erbjudande från mitt sjukhus att göra operationen på "ditt" sjukhus. Haha, snacka om tur att man avböjde! Och det tack vare all info man själv tagit reda på. Håller med de andre, skicka samma mejl till CL eller PT!!
    Kram!
    Ps, du gör helt rätt med op!!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Shanti1981

Hej alla nya, och välkomna till tråden. Nu börjar man känna sig som en "gamling" här.. (har hängt här sen i slutet på juni då min son Aron föddes med kraniosynostos.)

Vi väntar på operation som är inbokad den 1 december på Sahlgrenska i Göteborg. Aron har 3,5 suturer sammanslutna, och kommer troligen att behöva genomgå flera operationer i framtiden. Efter att vi varit på bedömning och CT skalle, så fick vi kalleslen inom ett par veckor hemskickat.

Nu är det ju dock så att Aron var väldigt liten vid födseln och kämpar fortfarande på att komma upp i de där 5kg som man vill att barnen som ska sövas ska väga.. (minst). Och vi därför har fått vänta lite extra för att få genomföra operationen.

Sajf1, I helgen fick vi dock bakslag med vikten igen, under veckan som gått har Aron ätit sämre och sämre, och i fredags fick jag i honom endast ett mål! Jag var helt förtvivlad, eftersom vi kämpar mot de här fam kilona. Det slutade med att vi åkte till barnaktuen och blev inskrivna. De gjorde en rad undersökningar, men grabben är frisk som en nötkärna.. (vilket är bra..) bara matvägrar?! De satte därför en sond och nu sitter den där som en säkerhet, så jag sond matar honom det han inte orkar/vill äta själv på flaskan. Han FÅR ju under inga omständigheter gå ner i vikt nu..

Igår hade vi en dålig dag igen, men idag äter han jättebra.. det går upp och ner precis som min förtvivlan. :( Jag oroar mig så klart över att operationen ska bli inställd om han inte "hinner" komma upp i 5 kg.

Just för tillfället är vi hemma på permission, vi kan likaväl vara hemma och kämpa som på sjukhuset.

Singletta, FY F*N för de läkare du stött på, rötägg verkar det finnas lite här och där. Vi har träffat ett stort antal läkare här i Västeårs, de är alla olika kunniga, men nu är jag så säker på min sak vad gäller synostos, så jag står på mig och får det nog ibland att låta som att jag vet bäst.. ;)

Det bästa av allt är att vi har fått en "egen" läkare till Aron som jag alltid kan vända mig till, honom har jag 100% förtroende för. Det är nog viktigt. Om du kände förtroende för PT så vänd dig till honom med dina funderingar, eller som de andra skrivit här till CL som verkar vara överhuvudet på Sahlgrenska.

Jag blir upprigtigt sagt ledsen för er skull att ni ska behöva kämpa om det här, och behöva sitta med flera frågetecken. Det är ju jobbigt nog som det är. Din son har ju precis som min lite andra åkommor att "dras med" oxå. Jag tror du har tagit rätt beslut om att låta operera din son.

LItevi, ang ärftligheten kring synostos, Jag har fått förklarat för mig att kraniosynostos till 50% är en ärftlig åkomma, i våra barns fall blir det alltså 50% risk att deras barn får det oxå.

Synostosen beror som jag förstår i Arons/de barn som inte har föräldrar med synostos, fall på en dna förändring (eftersom varken jag eller min sambo har det), och det blir därmed ärftlig i nästa led i hans/deras fall. I mig och min sambos fall är det risken 1/2000 att vi får ett till barn med synostos. Precis som för vem som helst alltså.

Med risk för att vara ute och cykla, kan det vara så att din man har Metopica (gränsfall).. som är "oupptäckt"? Du talar om att din son och din man är så lika med åsen i pannan? Hoppas du inte tar illa upp för de vilda speculationerna!

Kram till er alla,
    /Heidi

• Shanti1981

Lovali, vilket fint svar.. måste kännas bra!
    Kram till er.
    /Heidi

Lovali skrev 2008-11-17 17:01:41 följande:
    Nu äntligen fick jag svar på mina funderingar ang Erics lite knöliga skalle.PT skriver såhär:"Hej Louise, har försökt nå Dig per telefon utan att lyckas.Röntgenbilderna ser utmärkta ut.Fotografierna ser utmärkta ut - fantastiskt fin son Du har!De små oregelbundenheter Du känner är mkt vanliga efter skalloperationer och faktiskt ganska vanliga i befolkningen, förr i tiden fanns ju en hel vetenskap som bara sysslade med skallens olika knöligheter - frenologi. De blir ofta lite bättre med åren men är husrsomhelst inget att fundera över. Vi kallar för en sista kontroll på mottagningen om 2 år".Ja så då vet vi det /mvh Louise
  • SofiaD

Shanti
    Va?? Det har jag totalt missat, det där med 50% ärftlighet för våra barn att själva få barn med synostos. Har läkarna förklarat det så för dig?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Shanti1981

Ja, så har läkarna i Västerås förklarat det för oss. Är det ingen annan som fått sånt besked? Jag kommer nog att fråga PT nu den 28:e när vi ska ner oxå..

/Heidi

SofiaD skrev 2008-11-18 12:47:13 följande:
    ShantiVa?? Det har jag totalt missat, det där med 50% ärftlighet för våra barn att själva få barn med synostos. Har läkarna förklarat det så för dig?
  • Lovali

Har aldrig fått höra att det skulle vara ärftligt heller. Skumt.
    Jag har själv lite, men inte alls mkt, annorlunda huvudform....man börjar ju undra om det är ngt som jag inte vet om med den också...

Vi borde samla alla frågor vi har här & maila dem till CL eller PT.

SofiaD skrev 2008-11-18 12:47:13 följande:
    ShantiVa?? Det har jag totalt missat, det där med 50% ärftlighet för våra barn att själva få barn med synostos. Har läkarna förklarat det så för dig?
  • Shanti1981

Hämtade följande text ur broschyren från Sahlgrenska:

"Frågan om vad som orsakar kraniosynostos kan inte helt säkert besvaras. I mer än hundra kända kraniofaciala syndrom (se ?syndrom? i ordlistan) ingår kraniosynostos som delfenomen och man kan alltså konstatera att ärftliga faktorer spelar in. Kanske inte alltid emellertid. I de flesta familjer där
    ett barn utan syndrom fötts med kraniosynostos är övriga syskon och båda föräldrar utan sådant tillstånd. Detta talar i så fall emot en ärftlig orsak.

Modern forskning på området antyder att det finns förändringar i sammansättningen av s k tillväxtfaktorer i hårda hjärnhinnan på platsen för synostosen och att därför suturen förbenats för tidigt.

Föräldrar som fått ett barn med kraniosynostos brukar oroa sig för hur det skall bli med ett eventuellt ytterligare barn. Svaret är att om man själv inte har ett syndrom eller kraniosynostos är risken obetydligt större än för vilken
    familj som helst."

Lovali, jag håller med dig. Man vill ju veta, jag har bara svalt de svar jag fick i Västerås. Därför kommer jag att fråga om detta igen, när vi kommer ner till Gtb den 28:e.

/Heidi

/Heidi

Svar på tråden Kranial Synostos #4