• SofiaD

Kranial Synostos #4

Nu var det dags för en ny tråd för alla oss med barn som har eller har haft någon form av kranial synostos. Här samlas vi som varit med om operation eller som står inför den och allt vad det innebär, och diskuterar och ventilerar!

Nya som gamla deltagare är varmt välkomna hit!

Länk till Sahlgrenskas info om kranial synostos, väldigt bra info!

http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

Läs om Clavi och hennes Hugo här:

www.gd.se/Article.jsp?article=119957

www.gd.se/Article.jsp?article=124028

Länkar till vår förra mycket givande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.html

För att vi ska ha bättre koll på varandra kommer en liten lista över oss. Hojta till om någon mer vill vara med på listan eller om något saknas! Glad

*Lovali/Louise med Eric som hade Metopica Synostos, op. Sahlgrenska vid 5 månaders ålder (fjäderop.)

*Clavi/Nina med Hugo som hade unicoronal synosotos, Plagiocephali, och sagital synostos. Op på Sahlgrenska vid 4 månader. Har 3-4 operationer kvar nån gång i framtiden.

* mih/Lina med Elvira som hade sagital synostos. op. på sahlgrenska när hon var 11 månader.

* SofiaD med Oskar opererad (ej fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 11 månader gammal.

*Karin(kaka1)med Anja som hade Sagittal synostos(båtskalle)op. Astrid Lindgren vid 5 månaders ålder med sk TT-plastik (ej fjädrar)

*Lisa (Laisa) med Emmy, opererad för sagittal synostos på sahlgrenska vid 18 månaders ålder.

* Mimo med Gustaf 3 månader som hade metopica synostos. Op april -08 på Sahlgrenska.

*ObladiOblada/Linda med Ebba 2 år. Höger sidig Unicoronal Synostos. Opererades på Sahlgrenska 14 månader gammal

*Katja (Lequisha) med Gabriel 8 månader. Sagittal synostos. Opererades i Portugal 7 månader gammal. Tog bort skallben, ej fjäder.

* Elinor(ella 73)med Felicia 3 år Sagittal synostos opererades 6 månader på Östra i GBG pga att hon är hjärtbarn oxå.

*Camilla med Liam 1 år imorgon den 13 mars. Sagittal Synostos och dubbelsidig Lambdoideasynostos opererades på Sahlgrenska 8 månader gammal.

*Myggan Larsson med Filippa 8mån. Hon hade Metopica och opererades 18 dec-07,då hon var 5 månader gammal på Sahlgrenska.

*Carina (Carmor) Carl 14 mån opererad på sahlgrenska när han var 8 mån för sagittal synostos

*Charlott Brask med Leopold 11 månader, opereras för Unicoronal Synostos den 28 april 2008.

*Marie, med Victor 9 mån, metopica synostos, op på Sahlgrenska i början av okt.

* Marie (Savadi), med Milian 071207, opererad för Metopica på Sahlgrenska 7/5 -08

* Sussi(saif1)med Zigge 5mån opererades för sagittal synostos på sahlgrenska 9/9-08
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 15:17
    * Narrev, dotter opererad 1 år gammal för sagittal och bicoronal synostos på Sahlgrenska feb -07.

* Shanti 81/Heidi med Aron op 1 december 2008 vid 5 månaders ålder på Sahlgrenska.

* Busbergs mamma/Jessica med Busberg op 3,5 mån gammal för Metopica synostos på AL.
  • Svar på tråden Kranial Synostos #4
  • SofiaD

Oj, vilken aktivitet här var - kul!

Någon frågade ang vår anmälan. Nej, det är inte klart än. Har läst läkarnas svar på anmälan, ska bli intressant att se vad HSAN tycker.

Marie1978: Härligt att allt verkar gått bra, ska in och läsa nu! Jag åt också Mitt Val Kvinna med folsyra tre månader före och under hela graviditeten. Gjorde inget CUB eller FVP. Synostos borde inte synas där, eller hur tänkte du?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Det sista där ovan var till Savadi
    Jag förstår hur du funderar i ditt inlägg ovan.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

marie1978
    Vad trist med CVK:n! Den var ju guld värd. Känner igen så mycket i det du skriver, och bilderna är väldigt lika oss andras

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Savadi
    Svar på #12
    MymlanMy skrev 2008-10-22 00:25:21 följande:
    Jag fick nog lite för mycket info om op idag men jag ska försöka bearbeta det. Bättre veta nu än senare, antar jag. Men jag har en fråga angående ögonen. Kommer deras placering att förändras mycket? Min son har tätt mellan ögonen. Det klär honom. Kommer de att öka avståndet väsentligt, eller?
    Singletta:
    Förlåt att jag var detaljerad tidigare! Det var inte alls meningen att avskräcka, utan som jag skrev tvärtom, tala om hur duktiga de är, även på äldre barn utan fjäderteknik!

Jag förstår hur du känner! På Milian breddade de avståndet mellan ögonen ca. 5 mm bara, men han hade inte så jättetätt innan. Vi tyckte inte heller att det syndes så mycket på honom, men nu är han jättefin och man inser att det faktiskt är bättre än innan.
    Jag hade lite svårt att vänja mig vid det nya utseendet i någon vecka efter operationen och då var det inte främst avståndet mellan ögonen utan att pannan var bredare och hela huvudet rundare. Det finns nog risk att du som levt med din sons utseende hela tre år redan kommer att tycka att det känns konstigt ett tag efteråt, men alla som jag pratat med och läst om här inkl mig själv har alltså vant sig jättefort.

Jag tycker absolut att du ska prata med psykologen som någon skrev och titta på fler före- och efterbilder. Be Sahlgrenska att få se bilder på den 4-åring som opererades för Metopica som de har en fotobok om på avdelningen. Då tror jag bäst att du kan få en rättvis bild av resultatet. Du kan väl fråga om du kan få kontakt med den familjen för att höra hur de upplevt allt i o m att ingen av oss här haft ett lika gammalt barn som du vid operationsbeslutet.

Många kramar & STORT LYCKA TILL med ditt beslut!
  • Savadi
    Svar på #27
    Marie1978 skrev 2008-10-22 18:42:46 följande:
    Nu har jag även lagt in några bilder från igår, 1 vecka efter operationen.
    Nu har jag också kikat på dina bilder. Vad fin han är! : ) Kram
  • MymlanMy

Savadi!

Tack för ditt inlägg! Det är helt ok att ni skriver rakt upp och ner vad det handlar om. Det är bättre att höra det från er än från en läkare i ett senare skede och gripas av panik. Som sagt, nu hinner jag kanske att bearbeta det så blir det inte så hemskt som jag föreställt mig, förhoppningsvis. Så var det åtminstone då min son opererade gommen. De hade sagt att den operationen var den värsta av operationerna som görs på barn med spalt. För min del var det den minst traumatiska. Min son var pigg och glad och började äta redan dagen därpå och jag behövde inte heller smärtlindra honom i någon större omfattning. I och med att jag förstorat denna operation och den sedan blev lugnare än förväntat kändes det bra. Tänk om skalloperationen blir en lika lugn upplevelse?! Jag hoppas det i alla fall.

Beträffande smärtlindring...jag förstår er som blivit upprörda av en alltför frikostig morfinmedicinering. Det är trist när barnen kräks eller får andningsproblem på grund av detta. Vi får trots det se det positiva i att man numera är medveten om att barn kan ha smärta. Förr i tiden var de inte så noga att ge smärtlindring till barn. Nu när de insett att det behövs svänger pendeln för mycket och de kanske överdoserar istället. Lagom är bäst men det är i alla fall skönt att barnen slipper ha ont.

Visst har du rätt i att det går bättre att förklara för en treåring än en liten en på 9 månader. Det är bara det att när min son var så liten kändes bandet mellan oss inte lika starkt som nu. Visst var han min son och jag beskyddade honom men han hade liksom ingen egen personlighet då. Han åt, sov och lekte lite grand. Nu är han stor, en egen individ med egna tankar och funderingar och med mycket kärlek. Jag känner mig som en stor knöl som utsätter honom för detta, som han inte vet något om i förväg. Jag menar inte att ni som har yngre barn inte har lika starka känslor för era barn. Det är bara så att mina egna känslor för min son har blivit starkare med tiden och vi är så tighta nu, mycket mer än då han var liten. Då var han "bara" en baby och jag kunde låta honom opereras för jag hade inte knutit an lika starkt till honom.

Men jag tror nog att jag fattar rätt beslut i att låta honom opereras. En framtid utan operation kan jag knappt tänka mig av rädsla för vad det skulle innebära för min sons mentala hälsa. Om detta fenomen varit vanligare och man hade sett andra vuxna människor med samma diagnos hade jag kanske tänkt annorlunda. Men eftersom alla opereras idag och alla ser likadana ut vill jag inte att min son ska utmärka sig genom ett annat utseende än det stora flertalet, när det trots allt går att åtgärda. Förhoppningsvis glömmer han operationen snabbt.

Varmt tack för allt stöd och uppmuntran!

• Shanti1981

OJ, vilken aktivitet det var här!

Marie1978, härligt att höra att ni kommit hem och är välbehållna. Jag ska gå in och läsa din berättesle efter mitt inlägg.

Singletta, Jag tror att du kommer att fatta rätt beslut, för det beslut du fattar är ju rätt för er. Som någon skrev tidigare i tråden, så har ju barnen härinnen varit så tappra och duktiga allihop. Resultaten blir jättebra.

En fundering, har ni alla haft telfonkontkat med någon av läkarna inför eran operation, där de förklarat mer ingående hur de tänkt genomföra op? Vi har inte haft någon kontakt förrutom besöket nu i sep. Och då diskuterade vi inte hur op skulle gå till.

Vet ju att Arons sammanslutning är mer komplex, då det är 3,5 suturer som är sammanslutna, funderar lite på hur hans operation kommer att gå till.

Ang. diskussionen om folsyra, så åt jag tillskott av det under hela grav. Gjorde inga extra tester förrutom ett extra ultraljud i v. 8. Det rekommenderas väl vad jag vet, Misstänker de alltså något samband mellan folsyra och synostos?!

NÅgon som vet om det hade varit möjligt att se på ett ultraljud?

/Heidi

• mih

Dagen innan op berättade Peter i stora drag hur op ska gå till, och på utskrivningsamtalet visade han operationsberättelsen och berättade mer i detalj vad han gjort.

• saramajorna

Vill bara flika in med att jag inte åt någon folsyra under graviditeten och Valle hade trots det synostos vid födseln. Däremot gjorde jag mammografi under min graviditet vilket jag funderat mkt på i efterhand om det kunnat påverka graviditeten och Valles synostos. Inget jag tänkt på tidigare men ska höra mig för på tre-års kontrollen. Man har ju hört att röntgen i allmänhet inte ska vara bra i samband med graviditet, men vet egentligen inte varför och läkaren visste ju att jag var gravid då han bedömde att jag skulle göra mammografi eftersom jag hade en knöl i bröstet som dock visade sig vara ofarlig. Det är väl ingen annan här i tråden som utsatts för röntgen under graviditeten? Kram Sara

• Shanti1981

mih, ok tack för svaret. Det känns lite så att det kanske är lika bra att "inget veta" innan, vad gäller HUR op ska gå till, egentligen. Men nu när det kom upp på tal, så är det klart att man började fundera lite.

Antar att Aron kommer att få lite av varje.. (från era berättelser). Huga, det är inte lång tid kvar för oss nu.

Tycärr har vi fått lite bakslag i viktuppgången oxå. Minus 40 gram denna veckan. Misstänker att lilleman känner av att det är tänder på g.. händerna smakar tydligen godare än mat och det har varit gnälligt och grinigt här. :( Det gör mig ledsen, vi kämpar ju mot 5 kg!

Men tydligen kan det dröja lite innan en viktkurva vänder.. det är väl bara att kämpa på!

/Heidi

Svar på tråden Kranial Synostos #4