v i r r a skrev 2009-01-15 09:37:30 följande:
FlakeZ: Men ooh! Ingen liten ärta längre alltså! Värsta bönan. Ni som fått era små... hur är det egentligen att vara "på andra sidan" när man har sin bebis hemma utanför magen äntligen? Man går ju själv och längtar och längtar men vet inte riktigt vad man har framför sig. Har ni några tips på vad som är bra att ha med till förlossningen förresten?
Visst, en riktig kalasböna!
Ja, hur är det på "andra sidan"?! Annorlunda, är det ord som kommer till mig. Livet tar en drastisk ändring i och med att den lill* kommer till världen. Dagarna försvinner i ett rasande tempo, även fast jag inte tycker att vi gör så mycket. Men matning, rapning, blöjbyte tar sin lilla tid!
Det som jag tycker är mest påtagligt så här i början är hur totalt omöjligt det är att boka in något och planera. Man har ingen aning om vilket humör bebis är på eller i vilken fas (sov, vaken, mat) hon är i vid en given tidpunkt. Det gäller att bara anpassa sig efter henne och stunden som är precis nu.
Hur dagarna blir beror väl säkerligen på vilken bebis man får också. Eleonora har i princip varit en väldigt nöjd bebis (förutom några dagar med mycket magknip) och när hon då sitter i babysittern så kan ju jag göra annat om jag måste. Men helst sitter man förstås bara och tittar på underverket!
Idag är min mans första arbetsdag, så han var hemma med oss i nästan 3 veckor. Jätteskönt! Lite nervöst att vara själv hemma hela dagen dock.
Saker att ta med till förlossningen? Jag hade kollat på listor på nätet och packat väskan. Men jag använde inget av det förutom mjukisbyxor och tröja. Mat/dryck till den lååånga latensfasen behövde vi ju inte, hade ju ingen latensfas att tala om. Övriga kläder att ha på mig behövdes inte då jag första dygnet gick i sjukhusrock och därefter tog mjukisbyxorna som jag åkt in i och en stor tröja jag tagit med. Eftersom jag var opererad var jag mest på vårt rum, så tofflor behövdes inte heller.
Det som var bra att ha var mobilen, kamera, videokamera + laddare.