• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Mimmi P

Ah, nu funkar det igen!! Blev lite orolig ett tag!

Var hos BM idag och precis som jag trodde så är han fixerad. Fick lite skäll för att jag inte åkt in till förlossningen när jag haft som mest sd, hon tycker att jag inte tar det riktigt på allvar men jag känner mig lite fånig, jag vill ju inte störa i onödan. Självklart vill jag ju att bebisen ska stanna till han är "klar" men han mår bra iallafall och magen växer som den ska.

• Eva Marianne

Det var samma krångel med en annan tråd, häromdagen. Trist, är det!

Virra: segt! Men det verkar ju ändå som att det är på g, om än inte riktigt än...

AMS: förstår om du är "orolig" för KS. Speciellt om du fött vaginalt en gång redan, antar jag att det är att föredra?

Själv berättade jag för min chef igår kväll när hon var på besök. Det är hon inte så ofta med tanke på att vi jobbar natt, så jag passade på att berätta. Hon är mamma själv så det mesta hon sa var typ "grattis, ta hand om dig nu och slit inte ut dig här på jobbet". Skönt att höra! Trodde inte att det skulle bli några sura miner och det hade jag ju rätt i. Som industriarbetare är man inte särskilt unik som arbetare så att ersätta mig, är inte så svårt. Trist, men sant. Ärligt talat är det inte säkert att jag får behålla mitt jobb som det ser ut nu, om jag är hemma länge. Men det får bli lite den dagen, den sorgen. Nu är ju vårt beslut och högsta önskan att  bli föräldrar och då får allt annat komma i andra hand.

Inatt ska jag fö berätta för alla mina arbetskamrater också har jag skickat försenade julkort med ett roligt barnrim, till några andra vänner. Ska bli kul att se reaktionerna :)

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Eva Marianne

Kanelbulle (såg först nu att du frågade...): jag har inte fått tid för UL än Enl BM ska det skickas en begäran efter läkarbesöket jag ska på imorgon. Hur lång tid kommer det inte att ta innan vi får tid då, undrar jag?!? Men samtidigt har vi en ny tid hos BM i mitten av feb och det är enl henne själv efter att vi ska ha varit på UL. Så jag antar att de ger oss nån slags förtur när de får begäran och ser vilken vecka vi är i. Vilken i BM:S beräkningar dessutom är 2 v före vår, alltså att vi redan nu skulle vara i v 15.

• Mimmi P

lightfish skrev 2009-01-13 15:26:21 följande:

Gah... Äntligen tjejer så ska vår tråd fungera igen! Mimmi P, visst är det pestigt när det inte funkar?!?
    Ja, speciellt när man sitter hemma hela dagarna och inte har så mycket att roa sig med!

Eva Marianne, skönt att chefen tog det bra, jag tycker så synd om alla vars chefer reagerar negativt på både mamma och pappalediga, speciellt de som har egna barn. Varför tror du att du kommer bli av med jobbet? Jobbar du i nån av de drabbade branscherna? Om du blir uppsagd när du är föräldraledig så kan de inte påbörja uppsägningen förrän du är tillbaka i tjänst, kan vara bra att veta.
  • Eva Marianne

Nej, inte förlorar jobbet! Har (tyvärr) jobbat i så många år så jag är absolut inte först i kön om det skulle bli uppsägningar. Något som inte heller har varit aktuellt alls, än så länge.
    Jag menade jobbet som det ser ut idag, med tanke på arbetstiderna i första hand. Det är en enorm skillnad på våra olika skifttider och jag skulle gärna jobba kvar på natten där jag är idag, men det är just det som inte alls är säkert att jag får göra.
    Men som sagt: den dagen, den sorgen. Med lite tur är det här ändå inte ett problem förrän om ett par år (räknat från nu iaf).

• Mimmi P

Ah, det lät ju bättre! Ja, ingen idé att planera för mycket i förtid, mycket kan ju hända på vägen.

• Kallo

Nej, man kan hoppas att det ser lite annorlunda ut på jobbfronten när vi skall tillbaka till tjänst igen.
    Jag sökte ju så pass långt som till September 2010 eftersom den branschen jag jobbar i är väldigt osäker. (Är inom flygbranschen) På min makes arbete (inom bil) har de ett varsel och de släpper namnen nästa måndag. Lite surt om han skulle bli drabbad... men faktiskt så har jag inte oroat mig utan allt löser sig. Sen vore det oxå mysigt om vi kunde vara hemma tillsammans med bebisen i vår. Den tiden kommer aldrig tillbaka.

• v i r r a

Hej alla!

Har tråden legat nere eller vad?

Mimmi P: Du... jag känner såå väl igen det du skriver om att det känns fånigt att ringa förlossningen. Men gör som dom säger!!! För mig "hjälper" det att tänka på bebisens bästa och inte så mycket på hur jag känner det. Det är ju väldigt onödigt att utsätta en pyttebebis för risker bara för att jag tycker jag är lite fånig.. Eller hur!

Eva Marianne: Härligt med en chef som är positiv! Även om man är "ersättlig" i sitt arbete så är det ju superviktigt för arbetsmiljön om inte annat att inte göra personalen osäker genom att säga upp folk "hur som helst".

Om mig. Ja det var segt att det stannade av fast ärligt talat så var jag inte inställd på att det skulle bli förlossning heller. Men det händer i alla fall saker här. Har varit inne på förlossningen på koll idag. Ringde i förmiddags eftersom jag haft ganska mycket "mensvärk" hela natten och magen kändes absolut stenhård utan att slappna av i morse. Som en enda kronisk sammandragning liksom. Inne på förlossningen konstaterade man värkar med 5 min mellanrum och ganska starka. Livmodertappen är så pass mjuk och påverkad att barnmorskan kunde stoppa in ett finger ( ) ett par cm i den.

Jag fick en bricanylspruta för att stanna av sammandragningarna ett par dagar till. Jag blev lite putt faktiskt! Jag vill inte stanna av förlossningen nu ju!!!! Grr! Fast samtidigt är det ju bra att lillen stannar ett par dagar till om han mår bra, vilket han gör.

Sammandragningarna avtog bara lite av bricanylen och är på gång nu igen. Får se vad som händer här de närmaste dagarna.

Over and out

• v i r r a

Tjingeling igen!

Hann bara posta meddelande ovan så gick slemproppen. Tror jag. Om ni vill veta detaljerna så följer här nedan en kort beskrivning av läget

Det kom en seg brunrosa bobba när jag var på toa. På pappret var den ca 05 cm bred och 3 cm lång. Jag antar att det kan vara en del av slemproppen? Eller kan det vara något som kommer för att barnmorskan varit där och petat idag?

Magen lever också rövare. Stora A händer hela tiden

Är lite nervös just nu...

• Eva Marianne

Go for it, Virra! Nu kanske det äntligen är dags! Håller tummarna för dig och har dig i åtanke inatt

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!