Hej allihop! Hoppas julen med efterföljande ledighet har varit till belåtelse.
OBS! Här följer nu en sex akter lång orgie i självömkan. Känsliga läsare varnas!
Det går bra att hoppa till sista stycket för kort uppdatering av mitt liv.
Jag har haft influensa, inte en gång, utan två gången sen jul! Juldagen: Hög feber, frossa, muskelvärk, skakade okontrollerbart i hela kroppen, ont i halsen och ont i örat. Efter 2-3 dagar gick det över i en mer hanterbar förkylning med ett orubbligt lock för örat som gjorde sig ständig påmint.
1 dag var jag frisk (örat undantaget), sen åkte vi till Tallin där min svärfar jobbar. Dag 3 börjar jag känna mig lite frusen på kvällen (med tanke på att det är standard att ha 27 grader inne, så berodde det inte på att det var kallt). Hela sista dagen nyser jag konstant och näsan rinner. Jag är oartig och sover större delen av dagen under välsignelse av panodil. Flyg och tåg hem var en pärs.
Sen började Hostan! Jag har hostat mer eller mindre konstant i tre dygn. Hela bröstet värker, ryggen värker, halsen är sönderriven, luftvägarna är så irriterade att de har svullnat vilket gör andning till ett ansträngt projekt. Jag kan inte sova eftersom jag hostar mig genom natten.
Det är en ständig kamp med panodil för att hålla febern och ledvärken nere. Samtidigt längre norrut förlorar jag kampen om fria luftvägar i näsan, nässprayen övervinns på 20 minuter. Samtliga bihålor är fyllda till brädden med snor, vilket medför en ganska obehaglig känsla av att mitt ansikte kommer att explodera.
Bara att resa mig upp gör mig yr och andfådd. Dricka te eller bara varmt vatten med honung hjälper för stunden. Isvatten eller glass likaså. Min svärfars sambo, min svägerska och min dotter blev också sjuka med samma symtom. Dotter klarade sig lyckligtvis lindrigt med feber och lite hosta och snor som gick över på en dag. Svägerska lyckades även smitta min svärmor under det dygn hon bodde där efter hemkomsten från Tallin. Det verkar alltså vara väldigt smittsamt, även om svärfar och maken av någon outgrundlig anledning verkar vara immuna.
Att mensen kom i morse gjorde inte så mycket, även om jag hade kunnat vara utan mensvärken. Maken ska vara extra noga med sitt socker den här gången och jag ska hålla mig frisk. Jag hade en blödning sex dagar efter äl, men inget skulle ha överlevt mina febertoppar och härjande virus.
/SLUT