• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • Vasen

Nummer 2 förstås. Nummer 1 är rispytt. Född -66.

• mosterYster

Eh, nr 2 såklart! Har aldrig stött på 1:an, faktiskt.

• mosterYster
    Carla82 skrev 2008-11-05 23:07:51 följande:
    Risotto alla milanese är ju jättegott! Den med saffran i alltså. Det där med svenskar som beställer på italienska resturanger brukar innebära många missförstånd, haha! Jag brukar ha squash (zucchini) i också så blir det mer konsistens på det hela och smakerna funkar bra ihop. Basreceptet på risotto är hackad lök, som bryns i olivolja, lägg i smaktillsatsen ex grönsaker, svamp, scampi osv OBS! (Valfri för man kan lika gärna göra vit risotto.) Låt bryna. Lägg i riset, arborio ris, ca 100g per person, riset ska blandas med resten tills det blir lätt genomskinligt, häll på en skvätt vitt vin och låt det ångas av ordentligt. Häll sedan på buljong (till 250g ris går det åt ca en liter) lite i tagen och rör om kraftigt kontinuerligt, det är stärkelsen i riset som ska arbetas ut och det är sedan det som gör det kletigt. När riset är nästan färdigkokt lägger man i en klick smör och parmesan efter smak, svartpeppar och hackad persilja är nästan obligatoriskt här i Italien beroende på vad man har i förstås.Italienarna är som sagt mycket stolta över sin matkultur och är rigoröst noga med att allt ska vara färskt och av bästa kvalitet. Efter ett antal år här har jag blivit likadan. Man får akta sig för att "förstöra" bra recept med nya påhitt här. Jobbar på att göra dem lite mer öppna för nya kryddor och maträtter. Men jag petar INTE på de klassiska recepten.
    Uj, vilken bra och tydlig beskrivning! Men jag måste fråga: blir inte scampin seg om den får ligga med från början? Jag lyckas alltid åstadkomma sega skaldjur om jag låter dem koka...
  • fairyfloss

Skulle inte kalla nr. 1 för risotto.

• Mistys Daisy

Har inte läst hela tråden men Risotto för mig var/är den man kunde köpa i affären som en mix, Indonesisk Risotto, tillsatte köttfärs och vatten....SÅ god.....varför finns den inte längre.....?

• gormisen

Alternativ 2! Ettan låter som nån form av rensa "skafferiet ris sallad" Det kan vara gott, men det är inte risotto!

• mooogn
    miss alm skrev 2008-11-06 08:08:33 följande:
    Jag har aldrig vetat att det första var en risotto! Har bara blivit irriterad när jag har beställt en risotto och en torr sak med massa skumt i kommer in...man lär sig något nytt varje dag!
    Vad bra att du fck lära dig någonting nytt
    Mistys Daisy skrev 2008-11-06 08:33:15 följande:
    Har inte läst hela tråden men Risotto för mig var/är den man kunde köpa i affären som en mix, Indonesisk Risotto, tillsatte köttfärs och vatten....SÅ god.....varför finns den inte längre.....?
    Det låter som en fryst Nasi Goreng som jag brukade tillaga i början av min "matlagningskarriär" (var väl runt 13, 14 år och hade fått börja laga mat hemma en gång i veckan). Jag gillade också den
Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?