Carla82 skrev 2008-11-05 23:07:51 följande:
Risotto alla milanese är ju jättegott! Den med saffran i alltså. Det där med svenskar som beställer på italienska resturanger brukar innebära många missförstånd, haha! Jag brukar ha squash (zucchini) i också så blir det mer konsistens på det hela och smakerna funkar bra ihop. Basreceptet på risotto är hackad lök, som bryns i olivolja, lägg i smaktillsatsen ex grönsaker, svamp, scampi osv OBS! (Valfri för man kan lika gärna göra vit risotto.) Låt bryna. Lägg i riset, arborio ris, ca 100g per person, riset ska blandas med resten tills det blir lätt genomskinligt, häll på en skvätt vitt vin och låt det ångas av ordentligt. Häll sedan på buljong (till 250g ris går det åt ca en liter) lite i tagen och rör om kraftigt kontinuerligt, det är stärkelsen i riset som ska arbetas ut och det är sedan det som gör det kletigt. När riset är nästan färdigkokt lägger man i en klick smör och parmesan efter smak, svartpeppar och hackad persilja är nästan obligatoriskt här i Italien beroende på vad man har i förstås.Italienarna är som sagt mycket stolta över sin matkultur och är rigoröst noga med att allt ska vara färskt och av bästa kvalitet. Efter ett antal år här har jag blivit likadan. Man får akta sig för att "förstöra" bra recept med nya påhitt här. Jobbar på att göra dem lite mer öppna för nya kryddor och maträtter. Men jag petar INTE på de klassiska recepten.
Uj, vilken bra och tydlig beskrivning!

Men jag måste fråga: blir inte scampin seg om den får ligga med från början? Jag lyckas alltid åstadkomma sega skaldjur om jag låter dem koka...