• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • S vali s

Jag är född 1965 och fram till för nå´t år sedan var risotto en torr historia, sen lärde jag mig att göra den "blöta" och hundra ggr godare varianten som numera är den enda existerande risotton i den här familjen

Den late får brått när det blir kväll
  • Bonanza

Jag är född 84, och först trodde jag på riktigt att det där vedervärdiga torra med ärtor och ris och kött i någon form faktiskt var risotto. Sen växte jag upp, och en av mina favoriträtter är nu ugnsbakad lax med försvinnande god parmesanrisotto. Mmm...

• LAV0LINA

Oj, det fick aldrig vi!
    Jag är -83'a

Vanligare i södra Sverige kanske? Jag är från norr

Ellensmamma skrev 2008-11-05 19:45:44 följande:
    Har endast ätit Risotto i skolmatsalen på 90-talet. Är född 1982. Den torra då givetvis...
  • mooogn
    S vali s skrev 2008-11-05 19:47:08 följande:
    Jag är född 1965 och fram till för nå´t år sedan var risotto en torr historia, sen lärde jag mig att göra den "blöta" och hundra ggr godare varianten som numera är den enda existerande risotton i den här familjen
    Grattis!

Själv har jag Jamie Oliver och River Cafés damer att tacka för att jag förstått vad en riktig risotto är
  • Karlsson

Är väl uppfödd med den torra i skolans matsal...

Gör den aldrig så hemma, blöt ska den vara med det speciella risottoriset

Lite brynt kyckling, paprika, färsk spenat osv.

Mannen tycker att den torra är godare men han törs knappt säga det...... Och ja, det ska tydligen vara köttfärs i den.

Är född -75 och han -72.

• mooogn
    Bonanza skrev 2008-11-05 19:47:20 följande:
    Jag är född 84, och först trodde jag på riktigt att det där vedervärdiga torra med ärtor och ris och kött i någon form faktiskt var risotto. Sen växte jag upp, och en av mina favoriträtter är nu ugnsbakad lax med försvinnande god parmesanrisotto. Mmm...
    Vad spännande att så många har ätit "risotto" med kött! Jag trodde ju naturligtvis att alla hade tonfisk i sin efs det var så jag var tvungen att äta den *S*
  • tessan8micke

Oj, nu röstade jag fel.
    Är född -81 och är uppväxt med den torra varianten med majs/ärtor/paprika, dock inte tonfisk utan bacon eller typ små kasslerbitar i.
    NU skulle jag dock inte kalla det för risotto när jag vet vad en riktig risotto är! Och gud så gott det är med en riktigt krämig risotto, mums!

• Cyberdansken

Fött 64. Torr ris med köttfärs fick jag som risotto, fast först nångång på 70-talet i en kamrats hem. Sånt skulle aldrig serveras i mit föräldrahem, där var det potatis varje dag.

Först långt senare lärde jag mig i italien vad rissotto egentligen är. Nämligen väldigt gott.

Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?