• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • Senap

nr 2. De enda som kallat alt. 1 för risotto har varit skolköket och de hade ju inte många rätt.
    född 75

My sugar is raw
  • Senap

Och risotton ska vara kletig men inte rinnig - enligt mig.

My sugar is raw
  • septbebis

En blöt risrätt, dvs nr 2. Är född-73.

• romani princess

nr 1 är ju ingen risotto, det låter ju som nån rissallad.

nr 2 är risotto (i rumänien där jag är ifrån kallas det dock pilaff men det är ungefär samma sak, arbiororis som kokas med buljong som man tillsättter eftersom och det ska bli geggigt)

Dani - te iubesc
  • Kenzie

Är uppvuxen med att kalla nr 1 risotto men skulle idag aldrig få för mig att använda det namnet.

Risotto är en ljuvlig rätt med ris, vin, buljong och mängder av parmesan och kan inte ens jämföras med 1:an.

Är född -84

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • MsBeauty

1an, född 87. har aldrig hört talas om 2an

• marskattan

Född 1975 och har vuxit upp med nr 1 som risotto, fast jag vet att det är nummer 2 som är riktig risotto.

• Carla82

Bor i Rom och här är då inte risotton rinnig, den är halvfast...lite som risgrynsgröt som någon sa. Däremot tar man av risotton från värmen när den fortfarande är lite smått rinnig för att lägga till en klick smör och parmesanost. Alltså röstade jag på alternativ nr.2. Det första för mig är rispytt men har märkt att många i Sverige kallar den för risotto. Älskar risotto, gjorde det faktiskt två gånger förra veckan...men med olika smaker.

Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?