• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • Absolute Beginner

Växte upp med ettan (född 1969) men skulle aldrig någonsin kalla det en risotto idag.

• Mistys Daisy
    mooogn skrev 2008-11-06 09:33:02 följande:
    Det låter som en fryst Nasi Goreng som jag brukade tillaga i början av min "matlagningskarriär" (var väl runt 13, 14 år och hade fått börja laga mat hemma en gång i veckan). Jag gillade också den
    nje,,,,den fanns i en röd förpackning..med en kryddpåse och en konservburk. tror det var Findus.
  • Mysanochmimer

Nr 2 är risotto för mig, IDAG.
    När jag var barn var det nr 1 fast utan tonfisk och med stekt falukorv i tärningar istället, sen fick vi alltid bearnaisesås till
    Är född -85

• k girl
    Mysanochmimer skrev 2008-11-06 10:40:09 följande:
    med stekt falukorv i tärningar istället, sen fick vi alltid bearnaisesås till
    Urk. Det lät inte särskilt gott.
  • Senap
    mosterYster skrev 2008-11-06 08:22:34 följande:
    Uj, vilken bra och tydlig beskrivning! Men jag måste fråga: blir inte scampin seg om den får ligga med från början? Jag lyckas alltid åstadkomma sega skaldjur om jag låter dem koka...
    Jag gör en buljong på skalen (lägg skalen i kastrull, häll på vatten så det precis täcker, koka ca 10 min) som jag sedan använder till risotton. Skaldjuren åker i sist.
    *tips*
    My sugar is raw
  • Suri

Det där man fick i skolan, det kallar jag tyvärr risotto

alt nr 1
    född 73

• Gurkburken

Risotto är alt. 2, alt.1 är rispytt.

Jag är född 1968 och jag gillar faktiskt båda även om en riktigt krämig (inte "blöt") är solklar nummer 1!

• Gurkburken

Det skulle ju stå:

Jag är född 1968 och jag gillar faktiskt båda även om en riktigt krämig (inte "blöt") äkta italiensk risotto är solklar nummer 1!

• TrasDockanLer

nr 2, är född 89

*~*Heike är mitt allt*~*
Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?