• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • MymlanMy

Hej!

Tack så mycket för recepten! Har precis ätit rätten till lunch. Blandade i parmesanost, bacon och kyckling, trattkantareller,lök, paprika, zuccini, persilja och citron. Tyckte dock att det var lite smaklöst trots att jag hade i hönsbuljong så jag kryddade extra med kantarellfond. Kanske ska ha i mer bacon nästa gång...? Saknade förstås vitt vin men det funkar väl utan

• Kenzie
    MymlanMy skrev 2008-11-06 13:56:46 följande:
    Hej!Tack så mycket för recepten! Har precis ätit rätten till lunch. Blandade i parmesanost, bacon och kyckling, trattkantareller,lök, paprika, zuccini, persilja och citron. Tyckte dock att det var lite smaklöst trots att jag hade i hönsbuljong så jag kryddade extra med kantarellfond. Kanske ska ha i mer bacon nästa gång...? Saknade förstås vitt vin men det funkar väl utan
    Det vitkigaste av allt, enlig meg alltså, är att använda en hemgjord buljong. De köpta buljongerna och fonderna är riktigt smakläsa i jämförelse. Det blir så mycket godare med en bra buljong. Vinet är en rätt viktig ingrediens.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • Nature child

Född -77 och vi fick den torra varienten i skolan och det var äckligt. Röstade på nr 2 för det är risotto för mig.

• mosterYster
    Shoegirl skrev 2008-11-06 12:01:09 följande:
    Jag gör en buljong på skalen (lägg skalen i kastrull, häll på vatten så det precis täcker, koka ca 10 min) som jag sedan använder till risotton. Skaldjuren åker i sist. *tips*
    Ja, jag lägger också alltid i scampin sist! Det var därför jag undrade... Brukar dock vara för lat för att göra egen buljong, men det är ju så enkelt egentligen...
  • mandorle

En risotto för mig är en blött risrätt,ofta med vitt vin i ,óftast blandad med grönsaker och serveras som förrätt.

• mandorle

Och naturligtvis med parmesan om det inte finns fisk i den.

• meuf

Jag kan tyvärr inte rösta. För mig är det glorifierad risgrynsgröt.

• humma

Älskar risotto! Den krämiga varianten, för jag uppfattar inte det andra som risotto, mer som rispytt.
    Men när vi hade middag hemma senast för vännerna så hade vi risotto, då säger min man att det var ju gott men kan vi inte äta riktig risotto (dvs den torra varianten) snart?

Gaaaahhhhhh, vad svarar man? Vi garvade rätt så mycket men det klart vad kan man vänta sig av maken som när man lagat en god middag med pasta och skaldjur frågar om det inte fanns mer köttbullar och makaroner, eftersom barnen åt det tidigare!!!

Jag född -74 och han -68!

Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?