• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • taksi

carla82:
    det där lät sjukt gott!!!

TS:
    jag skulle kalla båda varianterna för risotto. Har bara smakat alternativ 1 (fast med rökt skinka eller kyckling, aldrig tonfisk). Jag tycker iofs att det är gott också i alla fall den som mina föräldrar gjorde med rejält med smör i.
    Det mer rätta alternativet hade jag ingen aning om innan jag började se matlagningsprogram. Jag undrade alltid hur sjutton restauranger kunde servera risotto, men nu verkar det ju otroligt gott!

• Tecken

nr 2. Ettan låter mer som en vegetarisk jambalaya. Jag är född -82.

• Queequeg

Lternativ 2 är risotto för mig ( är född på slutet av 70-talet. Det första alternativet borde inte ens få kallas för risotto.
    Då kan man ju lika gärna kalla allt som är tillagat på köttfärs för köttbullar bara för att det inehåller färs.

• Svart ros

Har bara ätit skolans risotto och den var torr och något av det äckligaste jag ätit, hade ingen aning om att det fanns en annan version av denna rätt förrän jag började bekanta mig med Gordon Ramsays program.
    Jag är född -85 btw.

• Manchester

Jag äter bara riktig risotto, alltså alternativ 2. Född -69.

• Lincon

haha röstade på nr 1! Och äckligt är det enligt min mening

jag är född i slutet av 1985 by the way....

• Lincon
    Manchester skrev 2008-11-06 01:02:39 följande:
    Jag äter bara riktig risotto, alltså alternativ 2. Född -69.
    *asg* japp, den i skolan är precis den jag får upp i huvudet när jag tänker risotto
  • Siili
    Vicke85 skrev 2008-11-05 23:49:52 följande:
    Har bara ätit skolans risotto och den var torr och något av det äckligaste jag ätit, hade ingen aning om att det fanns en annan version av denna rätt förrän jag började bekanta mig med Gordon Ramsays program. Jag är född -85 btw.
    Samma svar från mig. Jag tror det kom sån där torr risotto som färdigrätt i frysdisken nån gång i början av 90-talet också. Hu!
    Jag är född 1980.
    Gabba Gabba Hey!
  • miss alm

Jag har aldrig vetat att det första var en risotto! Har bara blivit irriterad när jag har beställt en risotto och en torr sak med massa skumt i kommer in...man lär sig något nytt varje dag!

Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?