• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • Butterscotch

Risotto är den "blöta" varianten med vin och parmesan, gärna lite kantareller också. Det äter vi minst en gång per månad här hemma. Har nog aldrig kallat vanligt ris blandat med trista (förmodligen frysta) grönsaker för risotto. Är född 1974.

• Bling1975

Den första var minst sagt märklig och inget jag har hört talas om, en risotto ska ju vara krämig och gjord på riktigt arborio ris.

Stitch längtar efter Lilo
  • minimou

2. En blöt risrätt med bl.a. buljong/vitt vin och parmesan.

Åt det ganska ofta innan jag ammade.

Född 1981

• mooogn
    Bling1975 skrev 2008-11-05 20:07:18 följande:
    Den första var minst sagt märklig och inget jag har hört talas om, en risotto ska ju vara krämig och gjord på riktigt arborio ris.
    I en kokbok jag har från 90-talet bygger risottoreceptet på torrt ris, frysta grönsaker och tonfisk/kött.

Det har hängt med länge i svensk matlagningskultur!
  • Dino78

Alltså, det du beskriver i alt 1 är något jag kallar för ris och tonfisk helt enkelt. Jag brukar göra en "risotto" men den innehåller köttfärs. Sen VET jag att riktgi risotto är det du skriver i alt två. Så jag röstar på alt 2.

DIF i själ och hjärta
  • mooogn
    Dino78 skrev 2008-11-05 20:10:23 följande:
    Alltså, det du beskriver i alt 1 är något jag kallar för ris och tonfisk helt enkelt. Jag brukar göra en "risotto" men den innehåller köttfärs. Sen VET jag att riktgi risotto är det du skriver i alt två. Så jag röstar på alt 2.
    ...Och jag skulle vilja kalla det för tonfisksallad med ris, eller något sådant...
  • Dixie

Nr 2 är numera risotto för mig, men under uppväxten var risotto som du beskriver i 1:an (jag är född 1977)

• Bling1975

Svensk matlagningskultur när den är som bäst   Många verkar ha fått det i skolan men det har jag inget minne av, allt blandat ris kallades nasi-goreng på min skola...

mooogn skrev 2008-11-05 20:09:31 följande:
    I en kokbok jag har från 90-talet bygger risottoreceptet på torrt ris, frysta grönsaker och tonfisk/kött.Det har hängt med länge i svensk matlagningskultur!
    Stitch längtar efter Lilo
  • mooogn
    Bling1975 skrev 2008-11-05 20:17:10 följande:
    Svensk matlagningskultur när den är som bäst   Många verkar ha fått det i skolan men det har jag inget minne av, allt blandat ris kallades nasi-goreng på min skola...
Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?