• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • Butterscotch
    mooogn skrev 2008-11-05 21:14:09 följande:
    Den italienska risotton ska dessutom vara så lös att den nästan rinner ut över tallriken. Man kan alltså inte bygga torn av den, som arla gjort
    Jag brukar göra den nånstans mittemellan, eftersom vi ofta äter t ex kyckling till och den vill jag ha på samma tallrik, ej badandes i risotto Det är ju bara att anpassa mängden vätska så som man tycker är lagom.
  • Bam

Den torra.
    Har aldrig ätit eller ens hört talas om alt 2.

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
  • elink

jag är uppväxt med nr 1. men har fått lära mig att det inte är en riktig risotto. så jag röstar 2

• mooogn
    Butterscotch skrev 2008-11-05 21:16:00 följande:
    Jag brukar göra den nånstans mittemellan, eftersom vi ofta äter t ex kyckling till och den vill jag ha på samma tallrik, ej badandes i risotto Det är ju bara att anpassa mängden vätska så som man tycker är lagom.
    Jag nöjer mig också innan den börjar rinna...
  • neoaliya

Nr 2. Född -74. Har märkt att många yngre inte har en aning om vad riktig risotto är. Undra varför? Det är iaf en av mina favoriter, så GOTT

• k girl
    mooogn skrev 2008-11-05 21:14:09 följande:
    Den italienska risotton ska dessutom vara så lös att den nästan rinner ut över tallriken.
    Fast när vi var i Italien (Rom och Toscana i och för sig) var den ungefär som risgrynsgröt i konsistensen, alltså ganska fast trots att den var blöt. Rinnig risotto har jag bara ätit i Sverige.

Jag har ALDRIG hört talas om risotto som torr ris- och grönsaksmix. Det kallades vad jag vet bara för rispytt... typ. Jag är född -77.
  • Agamemnon

Nr. 2, född 1975. Visste inte att alt. 1 kallas risotto.

♥ Olivia 080308 ♥
  • mooogn
    k girl skrev 2008-11-05 21:19:42 följande:
    Fast när vi var i Italien (Rom och Toscana i och för sig) var den ungefär som risgrynsgröt i konsistensen, alltså ganska fast trots att den var blöt. Rinnig risotto har jag bara ätit i Sverige. Jag har ALDRIG hört talas om risotto som torr ris- och grönsaksmix. Det kallades vad jag vet bara för rispytt... typ. Jag är född -77.
    Aha, det är säkert lokalt Italienarna är ju väääldigt stolta över sina lokala matkulturer
  • ElinOlsson

2:an född 1980.
    Sen kan risotton innehålla olika saker, korv, fisk, grönsaker, vad man nu behagar. Men grunden är som 2:an. Älskar "ris-Otto". Här är det en form av pytt i panna, vi tar vad vi har och häller i. Jag har inte så ofta vitt vin stående (hrm) men brukar ha i lite vitvinsvinäger, och ost tar jag vad jag har!

Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?