• mooogn

Vad är en risotto för Dig?

Jag växte upp med den ena men skulle idag aldrig kalla den för risotto.

Vilken risrätt är en risotto enligt Dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:43
    FÖLJDFRÅGA:

Jag funderar på när DU är född, som först och främst förknippar risotto med den torra risrätten? Jag misstänker att det är en generationsfråga.

Själv är jag född 1976.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 19:59
    Del två:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38016415.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?
  • mooogn
    meuf skrev 2008-11-06 22:08:39 följande:
    Jag kan tyvärr inte rösta. För mig är det glorifierad risgrynsgröt.
    *asg*
  • meuf
    Svar på #121
    Och vad värre är så har vi goda vänner som snöat in på allt italienskt (ja, dom är lite sena med trender). Dom gör jämt risotto. Sist fick vad vi förstod, dom anser vara risottoskapelsernas krona. En risotto med bacon, cashewnötter, purjolök och kabanosser. Dom är f ö födda på 80-talet
  • Inka

född -76 och nr 2 är risotto för mig: aborioris med vitt vin, buljong massa parmesan och sen helst svamp i.

nr 1 är fried rice för mig! Det åt jag idag, med fisksås,chili och lime till...

• MymlanMy

meuf skrev 2008-11-06 22:08:39 följande:
    "Jag kan tyvärr inte rösta. För mig är det glorifierad risgrynsgröt."

Ligger något i det! Fast det smakade bättre än det såg ut! Ingen vacker syn som direkt retade smaklökarna, men hyfsat gott. Fast jag blev lite irriterad när den jag bjöd risotton på, promt skulle ha ketchup till (en vuxen person bör tilläggas)...Hmm...där går gränsen!

• mooogn
    meuf skrev 2008-11-06 22:20:49 följande:
    Svar på #121Och vad värre är så har vi goda vänner som snöat in på allt italienskt (ja, dom är lite sena med trender). Dom gör jämt risotto. Sist fick vad vi förstod, dom anser vara risottoskapelsernas krona. En risotto med bacon, cashewnötter, purjolök och kabanosser. Dom är f ö födda på 80-talet
    Det var... speciellt...
  • meuf
    mooogn skrev 2008-11-06 23:40:35 följande:
    Det var... speciellt...
    Ja, låt oss kalla det "speciellt".:)
  • Carla82

Ajdå, självklart ska skaldjur i i slutet eftersom de har kort tillagningstid. Generellt har man vitlök istället för lök och inte parmesan ihop med fisk eller skaldjur här i Italien...men det är en smakfråga. Är allergisk och tänkte inte på det. Gör oftast risotto på svamp eller grönsaker. Den gyllene regeln i Italienska köket är enkelheten. Att inte blanda för många saker. Om man gör svamprisotto ska det bara vara svamp osv. Möjligtvis kan man ha lite "pancetta" i (sidfläsk eller bacon).

Jag gillar pumparisotto. Då har jag både vitlök och gul lök i, riven pumpa och en bit chili och sedan efter grundreceptet. Eftersom pumpa är sött passar en bit bacon i.
    En av de godaste risotto jag ätit är champagnerisotto...kan inte riktigt receptet på den dock.

Visst ja, man kan visst ha gorgonzola i italiensk risotto. Men då brukar det vara ostrisotto av något slag. Men det är tillåtet.

• mooogn
    Carla82 skrev 2008-11-11 15:02:21 följande:
    Ajdå, självklart ska skaldjur i i slutet eftersom de har kort tillagningstid. Generellt har man vitlök istället för lök och inte parmesan ihop med fisk eller skaldjur här i Italien...men det är en smakfråga. Är allergisk och tänkte inte på det. Gör oftast risotto på svamp eller grönsaker. Den gyllene regeln i Italienska köket är enkelheten. Att inte blanda för många saker. Om man gör svamprisotto ska det bara vara svamp osv. Möjligtvis kan man ha lite "pancetta" i (sidfläsk eller bacon). Jag gillar pumparisotto. Då har jag både vitlök och gul lök i, riven pumpa och en bit chili och sedan efter grundreceptet. Eftersom pumpa är sött passar en bit bacon i. En av de godaste risotto jag ätit är champagnerisotto...kan inte riktigt receptet på den dock. Visst ja, man kan visst ha gorgonzola i italiensk risotto. Men då brukar det vara ostrisotto av något slag. Men det är tillåtet.
    Tack för tips "från insidan"!
  • skrattmaja

alt 2 helt klart! född -77!
    åt risotto senast igår kväll med kronärstkocksbottnar och tryffelolja förutom vittvin buljong aborisoris och apramesan!!!!

trots att jag är förkyld så kände jag helt udenrbara smaker!!!!

fast min favorit risotto är den gula dvs den med saffran risotto milanese!!! det kan jag äta hur mkt som helst utav!!!

skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • mamlan

Ingen av dem, jag tänker på kokt ris blandat med köttfärs, ev. lite ärtor. Så fick man det i skolan....är född på 70-talet.

• Carla82

mooogn: Så lite så.

meuf: Jag ryser när jag tänker på hur dina vänner misshandlat risotton. Det där är INTE italiensk matlagning. Förstår att du tyckte att det var lite "speciellt".

• mosterYster
    Carla82 skrev 2008-11-11 15:02:21 följande:
    Ajdå, självklart ska skaldjur i i slutet eftersom de har kort tillagningstid. Generellt har man vitlök istället för lök och inte parmesan ihop med fisk eller skaldjur här i Italien...men det är en smakfråga. Är allergisk och tänkte inte på det. Gör oftast risotto på svamp eller grönsaker. Den gyllene regeln i Italienska köket är enkelheten. Att inte blanda för många saker. Om man gör svamprisotto ska det bara vara svamp osv. Möjligtvis kan man ha lite "pancetta" i (sidfläsk eller bacon). Jag gillar pumparisotto. Då har jag både vitlök och gul lök i, riven pumpa och en bit chili och sedan efter grundreceptet. Eftersom pumpa är sött passar en bit bacon i. En av de godaste risotto jag ätit är champagnerisotto...kan inte riktigt receptet på den dock. Visst ja, man kan visst ha gorgonzola i italiensk risotto. Men då brukar det vara ostrisotto av något slag. Men det är tillåtet.
    Haha, bra! Blev lite fundersam när det stod att man skulle fräsa scampin i början och sedan låta den koka med i de minst 40 minuter det tar att koka risotton klar... Den scampin torde vara som små gummibitar...
  • meuf
    Carla82 skrev 2008-11-11 15:19:43 följande:
    mooogn: Så lite så.meuf: Jag ryser när jag tänker på hur dina vänner misshandlat risotton. Det där är INTE italiensk matlagning. Förstår att du tyckte att det var lite "speciellt".
    Hihi, det skulle jag verkligen vilja berätta för dom. Men dom tycker att dom är såna experter, så dom kommer inte att tro mig.
  • Euforia

Ah, sweet memories. Friluftsdagar i mellanstadiet. De coola kidsen fick med sig cocacola och wienerbröd som matsäck. Jag hade risotto i en glasslåda (givetvis den torra, spartanska versionen med ärter, majs, paprika och korvbitar) med nyponsoppa till. Det är mammas fel att jag aldrig blev hipp.

• Elsans

2. En blöt risrätt med bl.a. buljong/vitt vin och parmesan. ÄLSKAR det med svamt i! MUMS! född -81.

• Elsans

och med svamt menar jag såklart SVAMP...

• mooogn
    Euforia skrev 2008-11-11 17:09:52 följande:
    Ah, sweet memories. Friluftsdagar i mellanstadiet. De coola kidsen fick med sig cocacola och wienerbröd som matsäck. Jag hade risotto i en glasslåda (givetvis den torra, spartanska versionen med ärter, majs, paprika och korvbitar) med nyponsoppa till. Det är mammas fel att jag aldrig blev hipp.
    Jag fick äggmackor. Blev inte heller hipp så det är nog inte bara "risottons" fel
  • k girl

Och vi hade inte råd med sittunderlag, så för min del var det ihopvikta tidningar i en plastpåse som gällde. Det var inte så hippt det heller...

• k girl

Apropå risotto och skaldjur brukar jag göra risotto med västerbottensost istället för parmesan när det serveras till fisk. Mycket gott.

Svar på tråden Vad är en risotto för Dig?