Carla82 skrev 2008-11-11 15:02:21 följande:
Ajdå, självklart ska skaldjur i i slutet eftersom de har kort tillagningstid. Generellt har man vitlök istället för lök och inte parmesan ihop med fisk eller skaldjur här i Italien...men det är en smakfråga. Är allergisk och tänkte inte på det. Gör oftast risotto på svamp eller grönsaker. Den gyllene regeln i Italienska köket är enkelheten. Att inte blanda för många saker. Om man gör svamprisotto ska det bara vara svamp osv. Möjligtvis kan man ha lite "pancetta" i (sidfläsk eller bacon). Jag gillar pumparisotto. Då har jag både vitlök och gul lök i, riven pumpa och en bit chili och sedan efter grundreceptet. Eftersom pumpa är sött passar en bit bacon i. En av de godaste risotto jag ätit är champagnerisotto...kan inte riktigt receptet på den dock. Visst ja, man kan visst ha gorgonzola i italiensk risotto. Men då brukar det vara ostrisotto av något slag. Men det är tillåtet.
Haha, bra! Blev lite fundersam när det stod att man skulle fräsa scampin i början och sedan låta den koka med i de minst 40 minuter det tar att koka risotton klar... Den scampin torde vara som små gummibitar...