• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Mamsen68

Hej alla vänner
    GRATTIS MAJA va kul
    JJ snart är det dags
    Nu måste jag ju in här och kolla läget när det ska födas barn hela våren sommaren och hösten

Björn är i NEJ åldern allt är nej ( fast många gånger med glimten i ögat som om han vet att det borde vara ja.)
    -Nu ska vi äte säger jag
    -nä svarar han
    -ska vi gå ut ( han älskar att vara ute )
    -NÄ
    osv allt man nu förtiden ska göra blir med våld från morgon till kväll.
    ta av pyamasen, blöjan, sätta på blöjan tröjan, byxorna osv

samtidigt som han är otroligt kramig och charmig.sträcker armarna och säger krama flera gånger varje dag, och så ska han vara med på allt och göra allt de stora dagbarnen gör.
    och så kommer det nya ord varje dag super häftigt

det var lite från vårt liv med en pojk på snart 2 år

kram och puss

• Nafrung

Ojojoj! GRATTIS MAJA!!! Det är ju fantastiskt ju!!!
    STOOOORT!
    Jag trodde ju du tänkte vänta med ännu ett barn, men det var ju fantastiskt att det blev nu. Nu blev man ju jätteglad frampå fredagskvällen!!

(Men jag var förstås glad tidigare under kvällen när jag kunde Brisbane på På spåret också! Tjoade så t blev rädd. )

I morrn ska det målas i nya huset, dvs sambon ska måla. Jag är för nervös av mig att måla i detta tillstånd. Jag nöjde mig med att spackla idag. Trist var det och händerna blev om möjligt ännu torrare. I vilket fall så ska ett helrosa rum bli vitt. Det ska bli Ts rum, och trots att jag inte gillar könstänkandet när det gäller barn så klarar jag inte av ett mörkrosa rum till honom. Men vill han själv sen måla det rosa så fine by me.

Stackars Essi. Jag lider verkligen med dig. Jag hade kräkisen i typ 7-8 månaden med T och fy i helvete vad vidrigt det var... Men det brukar vara över på ett dygn ungefär. Håll ut!!!

JJ, ut ut ut ut!! Ja, inte du men din bebis!

• Meleah

Mega-grattis Maja!!!!! Det kändes väldigt otippat men inte mindre roligt för det. Stor kram till hela Maja-familjen. Och en kram till Essi, din stackare. Jag lider verkligen med dig! Det ser ut som att jag klarade mig undan kräket för den här gången. Men det härjar ju där ute i minst två månader till så...det är väl bara att vänta. Kram på er allihop!

★ Vilya 070529 ★ BF 090727 ★
  • Essi73

Halloj tjejer!
    Tack för alla svar om kräkis och all omtanke, nu börjar jag känna mig som människa igen. Ugh nej det var inte så roligt inte. Tack för era ord !

Maja jätte jätte grattis, vad roligt!

• FISK78

GRATTIS Maja, vad roligt!!!! Tänk vad många vi är nu!!!

Hur går det för JJ, spännande!!! HEJA HEJA HEJA!!!

Essi: Din stackare Usch så jobbigt, skönt att du börjar bli människa igen. Det är fruktansvärt att få kräkissjukan när man är gravid...

Jag är UTVILAD, jätteskönt! Lillan växer så det knakar, 3370g och 50cm igår på BF Sötis!

Igår var jag på tjejmiddag SJÄLV, drack några glas vin och hade allmänt jättetrevligt! Underbart att det funkar så bra med flaska oxå! Så glad för att amningen funkar klockrent den här gången!

Sen vill jag slå ett slag för "miracle blanket" som vi fick på posten av några kompisar i Australien. HELT UNDERBAR! Det är som en filt med armar så hon ligger skönt ihoprullad, ni förstår vad jag menar. Den ska göra så att bebisarna lättare kommer till ro, och det FUNKAR faktiskt! Hon har sovit MYCKET bättre inatt och är mycket mindre orolig. Helt klart något man MÅSTE ha!!!

Snart ska vi på födelsedagsfika, trevligt! Var eg bjuden på fest ikväll oxå men där går gränsen, två dagar i rad går ju inte

• Joffe

Morgon på er!

Maja, ett stort grattis till hela fam
    Det är verkligen fantastiskt

Cirkel, skönt att det gick bra för dig! Jag lyckades få se ett vändningsförsök på tv häromdagen och det såg inte så trevligt ut men nu när du berättar känns det lite bättre.

Fisk, skönt att hon växer till sig så bra och filten ni fått verkar inte dum alls.

Jag känner mig inte så utvilad tyvärr,natten till i går sov jag max 1 t, kunde helt enkelt inte slappna av och Leon var också vaken några timmar.
    I natt har vi dock sovit bra, hämtade L vid 6 tiden och han kunde inte riktigt koppla av och vid 7 tiden hostade han till och kräktes i hela min säng och på mig.
    Dax igen för ny sjukdom eller var det för att vi var på kalas hos mormor o morfar i går och han petade i sig en del vindruvor? Det ger väl sig.

I fredags var förövrigt inte min dag då jag blev lite fundersam över förskolan Leon går på samt försäkringskassan.
    FK ringde och yrade om att jag inte kan få bet för 50% sjukskrivning då min föräldralediga dag på onsdagar räknas som en full arbetsdag och de övriga dgr har jag jobbat 4 timmar och då har jag sammanlagt "jobbat" 24 t på en vecka och det är mer än heltid så nu får jag bara ersättning för 25% som var nästa intervall.

Sen ringde förskolan och sa att jag inte får ha L på fs mer än 15 t på förskolan om jag är föräldraledig men som jag sa till henne så ringde jag och frågade kommunen om detta och så länge bebisen inte är född och jag inte tar ut FP för Leon eller semester så får jag ha honom där som vanligt tills bebisen är född.
    Detta visste hon inte om men om hon fick rekommendera pga att de bara är 3 i personal så ville hon helst att han bara var där 9-14 3 dgr i veckan.
    Klart att han inte ska vara där hela dagarna när jag är hemma men att skylla på att de är så få i personal, det kan väl inte jag hjälpa.
    Han behöver inte komma dit alls, han ska ju ändå byta förskola om en månad och då får de ett nytt barn som ska vara där 8 t, hur ska det gå?
    Dessutom var en av dessa 3 dgr onsdag och då är L ledig så han skulle i så fall bara vara där tis & torsdagar.
    Jag får helt enkelt ha honom härhemma så mkt det går så att de får ett barn mindre.

Sorry för mitt svammliga egoinlägg, nu ska jag hänga upp en tvätt med sängkläder.

Leon 070406 en kille till med BF 090223
  • JJ 75

hua - kramar till Joffe, FK och FS - tack för supporten eller vad säger man... Sånt man inte riktigt vill lägga energi på...

Här traskar det på BF+11 idag, suck... Blir en februaribäbis istället... molvärkar till och från och lite värre som jag klockat lite här och där, är dock så oerhört trött på att tro "nu startar det" tycker jag lurat mig själv till att stå här och fån-klocka flera gånger... Gnäll, gnäll...

Konkret fråga - Pess och förväntan, eller ni andra också för den delen, hur lång kan en latensfas egentligen vara? Tycker mens-/molvärkandet kommer och går och stannar upp efter en dålig natt med mycket j-uppvak eller annat stressmoment... Men hållt på mer eller mindre i drygt en vecka...

Svar på tråden Minnas tjejer X