• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Özlem

Nästa vecka ska jag träffa en bm på nike mott sen den 16e dr på nike mott.

• maja under eken

Hej vänner,

hörrni, koppla bort ev dåligt samvete o sånt, jag vet att ni bryr er o jag förstår så väl att de flesta av er lever inne i er lilla graviditetsbubbla. D e inte alltid man orkar responsa, jag hade bara oturen o lätta mitt hjärta när alla var trötta o utschasade. D e glömt!

Stackars Leon o stackars hans mamma! Uvi som pyttekille låter inget vidare, ajaj.

Va höggravid själv o/lr ha massa krämpor samtidigt som barnen e sjuka låter snudd på mer än man pallar. Styrkekram!

Va härligt JJ att du fick en sån skön helg! Den sista som enbarnsmamma d e jag övertygad om. Vänner o släktingar som kliver in o både älskar o fostrar e guld värda!

Shit va coolt förväntan!! Grattis! Du skulle itne kunna börja på Usö sådär i sept? Skulle gärna bli förlöst av dig.

Hoppas Essi raderat alla baciller, krya på er!!

Hoppas Minna jobbat klart m d som blivit liggande på hennes bord, saknar dig gumman!

Pess, när L gråter så när du lämnat. Gå hem o ring efter 10-15 min o kolla läget! D e så skönt o få veta att d slutat lika fort! Jag gör d om Elvira gråtit när jag lämnat, så kan jag släppa d sen. (läste visp..)

Lunch nu!

Kram!

Elvira - Livets Solstråle!
  • Betty2

Halloj! Har inget jobb i dag (visade det sig, ibland/ganska ofta ringer de mig samma dag och vill att jag jobbar, men så här sent kommer de nog inte ringa). Så nu tänkte jag skriva ett inlägg innan det börjar bli dags att åka till dagis och hämta grabbarna.

Maja: Jag är oxå en av alla de som "kommenterar" i tanken. (Både när det gäller ditt inlägg och många andras.) Det märks väl inte minst på hur sällan jag skriver i tråden... Får försöka bli bättre på det, för nu (det sista) har jag nog faktist LÄST allt. Här är det ju ingen graviditetsbubbla det handlar om, utan mer vanlig trötthet (och ibland tidsbrist) som gör att det är en stor tröskel att komma över för att börja skriva ett inlägg...

När det gäller sluta-röka-pillren så har jag hört liknande saker förut. Min svärmor o hennes man slutade ganska nyligen röka med hjälp av sådana piller. Mannen slutade med pillren i förtid för att han blev så himla aggressiv av dem! (Fast bägge lyckades med rökstoppet i alla fall. ) Det har ju kommit fram ganska nyligen att de kan ge en hel del otrevliga biverkningar, vilket är väldigt synd eftersom de verkar funka så bra för att sluta röka. (Jag hade t ex hoppats att min egen mamma skulle kunna passa på att sluta röka med hjälp av dessa. Men nu när hon har läst om de "nya" biverkningarna verkar hon inte ett dugg intresserad av att testa längre...)
    Hoppas att sista kartan av Skalmans piller går bra och att han snart är "normal" igen. Låter jättebra att komma igång och träna!

Och förresten, OM det är så att det är två små i din mage, så KAN det bli helt underbart! (Även om jag absolut förstår oron och alla sådana tankar inför ev. tvillingar, speciellt när man redan har en liten sedan innan.)

Ingen rapport från JJ i dag? Undrar när hon var inloggad senast? Kan det kanske vara så att det har hänt något nu?

Förväntan: Åh vad kul med första förlossningen! Min svägerska (makens syster, lär mig aldrig vad som är "riktig" svägerska av broderns fru och makens syster ) har BF 15/2 och jag antar att de åker till Östra i första hand. (Bor väldigt nära.) Tänk om det blir du som för förlösa deras "nummer 2", vad roligt det hade varit!

Öz: Vad härligt med spa, men stackars lille M som var ledsen och inte ville äta.

Joffe: Aj då, stackars lille Leon. Instämmer även med Maja, inte lätt för dig med allt detta samtidigt som du är höggravid. Förresten, brukar de få feber när de har UVI? Eller kan de ha UVI utan feber? Vi har oxå en liten ledsen och väldigt ovanligt känslig kille här hemma (sedan några veckor); Alexander som alltid brukar vara så glad och spexig. Fast han har fått 2 stora kindtänder under den tiden så jag har hittills gissat på att det är tänderna som har plågat honom, men man vet ju aldrig...

Oj, här blev det långt... Blev väl lite kompensation för att jag skriver så sällan. Men då vet ni i alla fall (hoppas jag ) att jag brukar läsa allt, och tänker på er + kommenterar i tankarna...

• cirkel

Förväntan: Jag tänkte just på att du har börjat jobba igår. Härligt med en bra förlossning! Jag träffade ju några kollegor till dig i fredags. Jag frågade om de visste vem du var.

Tänkte passa på med en fråga till dig och Pess också: Är det oftare som en igångsättning funkar för en andragångsförderska än 1:a-gångs?
    Just nu tror jag på att det blir en vändning till på fredag och igångsättning... Stämmer det att risken för KS är 50% med igångsättning? Blir det ofta en mycket värre förlossning?

Maja: Skönt att det är bra mellan dig och skalman nu. Tråkigt att E är sjuk...

Öz: vad lyxigt med spabesök, men synd att ni inte kunde njuta fullt ut pga matvägran. Hoppas att besöket hos BM går toppenbra idag!

Betty: Jobbigt att inte veta från dag till dag om man ska jobba eller inte...

Joffe: Leon får krya på sig! Ge honom en bamsekram från Emma!

• maja under eken

Hej,

vad roligt o se dig betty.

Kan tala om att JJ var inloggad f bara en liten stund sen, så jag tror dessvärre inte att nåt jättespännande har hänt. Men vi hoppas!

Klart d kan bli underbart m 2. Lr rättare sagt, klart att d bli d OM d e 2! Nåt annat finns ju inte, men får jag önska så räcker d m en..

Vi har massa tvillingar i släkten, på bådas sida. Men ingen på mammas sida! PUH!! D ska inte "smitta" på andra sätt va?

Jättetack för respons om pillrena, så skönt o ha dem o skylla på!

kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • Joffe

Öz vad bra att ha bokat upp lite tider!

Snacka om hysterisk fm!! Skulle ha urin med mig och i sista sek så pinkade han på golvet så jag fick skrapa upp lite i en barnmatsburk som jag kokat.
    Inte det mest optimala men det var enda sättet.
    Blev kvar hos läkaren i 1t 15 min, han hade inte koll på hur de jobbade där så han fick springa och fråga om precis allt och Leon var helt HYSTERISK, skrek och slogs som en galning!
    Fattades bara att jag skulle få värkar och föda mitt på golvet
    I alla fall, ny antibiotikakur, denna gång mot UVI.
    8 tab fördelat på 2 ggr per dag i 5 dgr. Sen ett nytt prov 7 dg efteråt.

Betty, jag vet faktiskt inte om de kan ha UVI utan feber men i L´s fall så fick han lite feber men inga andra symptom och det är tydligen ganska vanligt och hans kräkningar kan också bero på UVI.
    Det är så svårt att avgöra när de är så små men L har även sagt aj och hållt sig över ryggen och det kan också vara ett symptom på UVI.
    Hoppas på att du får lite ledigt i mellanåt, det blir lätt att man inte säger nej när man bara får strö-jobb hit o dit.

Maja, vad bra då struntar vi i det för tillfället och hoppas på att skalman i stället uppför sig exemplariskt

Ang förskolan så ringde jag också ett par ggr eller stod kvar utanför som en stalker och lyssnade

Leon 070406 en kille till med BF 090223
  • Betty2

Cirkel: Ja det är jättetrist (och jobbigt för familjen) att ha det såhär med jobbet. (Men så klart bättre än att vara arbetslös på heltid.) Kan aldrig planera in något helt säkert eftersom jag skall vara beredd att jobba 9-19 mån-fre + lör och sön (till kl 16). En del jobb får jag veta i förtid (som t ex ons-lör den här veckan vilket jag har vetat om i en dryg vecka) men inte alltid.

Planerar de igångsättning direkt efter vändning på fredag för att passa på medan bebisen ligger åt rätt håll? (Dvs har jag fattat rätt då?) Det där med 50% KS hade jag oxå hört/läst innan min igångsättning men när jag frågade i efterhand fick jag beskedet att det inte stämde, att det inte är så ofta det slutar i KS. Blir intressant att höra vad Pess och Förväntan säger/skriver. (Jag kan tänka mig att KS efter igångsättning är vanligare efter tvillinggraviditet än enlinggravidtet, eftersom livmodern är så stor/uttänjd och ofta inte orkar lika mycket.) Lycka till, jag tänker på dig.

På tal om tvillingar kanske jag skall berätta (som tillägg till min kommentar till Maja) vad jag sa till maken i bilen på väg till vårt första VUL på IVF-kliniken:
    "Hoppas att det inte är två..."
    Jag hade väl mina föraningar eftersom jag var lika illamående som vid första graviditeten (tvillingar) och det visade ju sig att det stämde. Och det kanske är lite det jag ville ha sagt, att även om det inte är det man önskar sig så KAN det bli jättebra och underbart.

• Pess

Cirkel, det fungerar ofta mycket bättre med ingångsättning när man är omföderska. Det är hos förstföderskor snittrisken är 50%

Det behöver inte heller bli en "värre" förlossning på något sätt. Ibland räcker det ju med ett gel på livmodertappen för att värkarna ska starta och något dropp behövs aldrig. Det är ffa droppet som mång upplever som tufft. Att värkarna inte får komma lika naturligt och att de därför gör mer ont.

Yepp, jag ÄR en stalker. Smyger omkring runt dagisbyggnaden och försöker smygtitta in genom fönsterna för att L inte ska se mig. Jag gör så både när jag lämnat (för att se att hon lugnat sig) och när jag ska hämta (för att jag tycker det är kul att se vad hon pysslar med) Men HOPPAS lämningarna blir bättre med tiden. För i morse var livet allt annat än kul (för både mig och L )

Jobbigt med alla sjukor Joffe. Hoppas det vänder och att du slipper föda på golvet på vårdcentralen.

• Joffe
    maja under eken skrev 2009-02-03 13:27:26 följande:
    Hej,vad roligt o se dig betty.Kan tala om att JJ var inloggad f bara en liten stund sen, så jag tror dessvärre inte att nåt jättespännande har hänt. Men vi hoppas!Klart d kan bli underbart m 2. Lr rättare sagt, klart att d bli d OM d e 2! Nåt annat finns ju inte, men får jag önska så räcker d m en..Vi har massa tvillingar i släkten, på bådas sida. Men ingen på mammas sida! PUH!! D ska inte "smitta" på andra sätt va?Jättetack för respons om pillrena, så skönt o ha dem o skylla på! kram
    Tvillingar är väldigt smittsamt   Nej, vi får hoppas att det "bara" är ett litet syskon därinne men som sagt om det är 2 så är det 2

Cirkel, tänk om det blir bebis redan på fredag Spännande värre, jag hade ju bokat in den dagen annars men jag skjuter nog upp den till nästa fredag så att läget lugnat sig härhemma
    Sist låg bebisen hyfsat rätt men den lever rullan som sjutton så vem vet.
    Leon tackar för kramen, han pussar tillbaka. Älskar att pussa på allt. (kanske därför han åker på alla infektioner)
  • Joffe
    Pess skrev 2009-02-03 13:44:57 följande:
    Cirkel, det fungerar ofta mycket bättre med ingångsättning när man är omföderska. Det är hos förstföderskor snittrisken är 50%Det behöver inte heller bli en "värre" förlossning på något sätt. Ibland räcker det ju med ett gel på livmodertappen för att värkarna ska starta och något dropp behövs aldrig. Det är ffa droppet som mång upplever som tufft. Att värkarna inte får komma lika naturligt och att de därför gör mer ont. Yepp, jag ÄR en stalker. Smyger omkring runt dagisbyggnaden och försöker smygtitta in genom fönsterna för att L inte ska se mig. Jag gör så både när jag lämnat (för att se att hon lugnat sig) och när jag ska hämta (för att jag tycker det är kul att se vad hon pysslar med) Men HOPPAS lämningarna blir bättre med tiden. För i morse var livet allt annat än kul (för både mig och L )Jobbigt med alla sjukor Joffe. Hoppas det vänder och att du slipper föda på golvet på vårdcentralen.
    Anade att du var en stalker

Nej föda inne på den vc är nog ingen höjdare
Svar på tråden Minnas tjejer X