• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • jambasi

Jag måste bara säga att jag blir så trött på alla som skriver att de säger Neger för att det inte har en negativ mening för dom!!! Det är väl skit samma, det är ju hur andra uppfattar det som spelar roll!!!

Jag jobbar som lärare och hör ständigt hur folk kallar de mörka eleverna neger och blatte. De blir ledsna för de pekar på nått de aldrig kommer kunna ändra på, att de är annorlunda.

Barnen skricker bög och f'itta till varandra också, men säger att de inte menar nått med det. Inte är det väl ok för det?

• loopy

min mening är att dessa ord kan uppfattas olika i olika sammanhang.

men jag tycker personligen inte att neger är ett negativt ord. och som någon skriver negress är ju ett fint ord.
    blatte däremot tycker jag är ett kränkande ord. vet inte om det är så, men jag uppfattar det så.

bög? det är väl inte ett negativt ord? bara för att barn har en dålig vokabulär och lär sig att det är "fult"? nej, bög tycker jag inte är ett fult ord. inte alls.

fitta? jag behöver nog inte ens säga nåt om det...

• Sanna Marie

Jag tror alla ord är fula om man säger det med ett visst tonfall eller med ett svärord.
    Jag tycker neger och negress låter fint. För mig är det en mycket svart människa som kanske kommer ifrån något land i Afrika eller Sydamerika.
    En svart människa är mer som en blandning av olika raser. Kanske med en vit mormor ifrån Ryssland och en farfar som var indian typ.
    Så uppfattar jag ordet.

• mamy

Bra skrivet Jambasi, men det är tyvärr väldigt många som inte kan/vill ta detta till sig, utan fortsätter att utgå ifrån hur DE uppfattar ordet...

• Levana

Har i USA ar det absolut inte OK att saga "negros", eller "niggers"!! De svarta vill sjalva bli kallade "Blacks" eller "Afro Americans" och det ar orden vi anvander. Vita blir ofta kallade "Caucasians" (later litet lustigt, tycker jag), och sydamerikaner ar "Hispanics".

• Eli

Ni som själva är vita och tycker att "negress" är fint - tycker ni att "blatte" är fint också? Själv är jag inte vit men jag tycker förbannat illa om ordet blatte och ger blanka f-n i om det skulle finnas någon vit person som använder det för att det händelsevis skulle tycka att det var "vackert". På samma sätt tror jag att afrikaner och afro-amerikaner känner om neger. Jag tar ALDRIG det ordet i min mun! Det är belastat och helt onödigt - det finns andra ord om man nu känner ett så himla stort behov av att prata om någons hudfärg och etnotyp (obs INTE ras - människan är EN ras och det är inte politisk propaganda utan biologiskt belagt).

"hispanics" syftar på språkgruppen - alltså spansktalande. Det är inte kränkande tycker jag (själv hispanic - swedonic).

• Aaliyah

Det är väl LITE skillnad på ordet "negress" och "blatte"...
    Ingen jag träffat har tagit illa upp av ordet negress, men av ordet neger.

• Ejnie

*förvirrad* så det är ok att kalla kvinnor för neger (negress) men inte män??? Alltså anitingen tycker man väl att ordet neger och dess feminin form negress är för belastat och mao låter illa eller också måste väl båda vara ok???

Neger/negress och blatte har har bara ursprung i olika tidsåldrar... minst lika nedvärderande...

• Tossan79

Min pappa brukar säga solbränd ( med glimten i ögat) - sucker alltid djupt då jag hör det! Annars tycker jag att svart är ett bra ord, hellre än neger och african american ( det går ju bara att säga om amerikanska svarta). Vit är också bra. Men att säga gul om asiater och röd om indianer låter mycket märkligt igen - ingen logik, jag vet.....

• pups

ordet är att anses som ociviliserat.

Svar på tråden Får man säga neger?