• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Kagi

Jag måste säga att jag är alldeles chockad över den här diskussionen. När jag såg rubriken trodde jag att det skulle komma en lång rad nej-svar när man öppnade tråden. Men icke!

Jag trodde att vi hade kommit längre, och att det bara var några envisa från 40- och 50-talistgenerationen (och äldre) som använde ordet. Jag förstår inte hur vissa här verkar ha missat ordets laddning idag! Det spelar ingen roll hur många nära vänner som tycker det är jättebra att ni kallar dem för negrer - så länge det finns mörkhyade som inte gillar det, så ska ordet inte användas. Gör det i så fall när garanterat ingen annan hör det...

Även jag, som helvit, får obehagliga vibbar när någon säger det helt oberört, för jag undrar över personens inställning... Jag säger inte att användningen innebär att personen är rasist! Men det får mig att undra, definitivt.

Det måste vara personen som utsätts som definierar laddningen av ordet, ska det vara så svårt att förstå? Och jag har aldrig träffat på någon svart person som gillar det, i alla fall.

Jag tycker också vi ska fundera på hur ofta vi behöver kategorisera en person utifrån hudfärg, eller för den delen kön, sexuell läggning etc. Jag tror att många ofta helt i onödan lägger till epitet som egentligen inte har med saken att göra. Medierna är verkligen inga förebilder, med sitt obegripliga behov av att tala om könet på personer, som t ex "kvinnliga poliser" eller "manliga sjuksköterskor", när det inte har någon som helst betydelse för sammanhanget. Lika lite måste man säga "han är svart" när man pratar om någon person, så länge det inte är det diskussionen gäller.

• Roisin Dubh

Det brukar jag också reagera över, Kagi!

Detta att tidningarna lägger till "med utländsk ursprung" eller andra onödiga detaljer för sammanhanget! Det är lika illa och ovidkommande som om man skulle nämna vilken hårfärg eller skostorlek en person har.

• Full av förhoppning

Då får man alltså inte säga bög och lesbisk heller då? För tredje gången så betyder neger (negro) svart, och är en benämning på hudfärgen... men den är ju snarare brun egentligen.. och vi kallas vita, inte fan är vi vita heller.

Jag är så antirasistisk man kan vara, men jag ser inget fel i ordet neger. Däremot om man gör om det till Nigger (vilket är rasisternas variant) DÅ kan jag hålla med, absolut.
    Men negerboll är ju då alltså lika med svartboll....

Är det även rätt att vi ska sluta hissa svenska flaggan, sjunga nationalsången etc... för någon kan ta illa upp..... Jag tror att vår överdrift och vårt konstlade beteende utav rädsla för att inte vara politiskt korrekt, gör ordet till något negativt laddat....
    Slappna av....

• Sannah

Jag tycker inte heller att neger är ett "fult" ord eller ett "skällsord".
    Däremot tycker jag att Nigger är ett väldigt nedlåtande och rasistiskt ord (som många här redan påpekat)
    Då ska man ju inte få använda ordet "finnar" om finländare heller, men om man lyssnar på t.ex sporten så använder de just det ordet!
    "Finnarna slog Ryssland idag" (Som exempel)
    Då är det inte en kotte som reagerar, utan det är helt okej?!
    Men säger man neger, så är man ju tydligen rasist.....

• Gumlan

Jag säger negerbollar om negerbollar :) har alltid gjort och kommer alltid göra. Om negrer "mörkhyade" säger jag neger, samma här, växt upp med att man säger så om personer med mörk hudfärg och faktiskt så har jag inte stött på många som inte gör det (irl) alla i mitt umgänge & släkt säger neger.

och Camilla K (eller vad du nu heter :D) jag håller med dig! Det är inget fel med att älska sitt land, tycker det är sjukt att det blivit så konstigt med allt det här i sverige, att folket är så rädda att bli kallade rasister att vi inte ens få sjunga nationalsången i skolan längre och sådant!! Man är ju rasist bara man vet vilket datum sveriges nationaldag är på känns det som! tråkigt.....

• Kagi

Nej du, Full av förhoppning, det här har ingenting med nationalsång eller flagga att göra. Det handlar om ett mycket nedsättande ord om folk av alla nationaliteter, även svenskar, som råkar ha mörkare hudfärg. Har t ex hört många historier om adopterade personer som blivit utsatta för rasistiska tillmälen - det är INTE OK! Hur vänlig personen än är som använder dem.

Men, visst, fortsätt för all del att använda ordet om ni tycker det är OK att såra folk genom hur ni uttrycker er. Än en gång: det är de som kallas ordet som ska definiera dess värdeladdning. Det kan ni aldrig säga emot. Ta och läs på om ordet och dess historia i exempelvis SAOB.

• Roisin Dubh

Det går väl inte att jämföra begreppet neger med diverse slang för olika nationaliteter som finnar (finländare), kanadicker (kanadensare) eller jänkare (amerikaner). Dessa slang är för det första inga riktiga ord utan som sagt slang och de hänvisar till nationaliteter.

Vilken nationalitet har "negrer"?

Slangen ovan används inte i seriösa sammanhang och har inte heller gjort, så som ordet neger har! "Neger" är ett ord som hör till svunna tider då rasbiologin hade fotfäste inom vetenskapen. Idag talar vi inte om raser hos människor och eftersom neger är just en "ras" så är det olämpligt att använda detta begrepp i det moderna samhället.

Vill man beskriva någons utseende funkar det att säga mörkhyad eller svart. Någon sa att det stämmer inte för "de är ju inte svarta" men då frågar jag hur många rödhåriga som faktiskt har rött hår?

Detta är inte en fråga som har med hissandet av svenska flaggan eller sjungandet av nationalsången att göra.

• Ejnie

OT, men om jag får lägga till om just "finnar":

Om jag minns det rätt så är finnar ett ord för finsktalande personer från Finland medan finländare är svensktalande från Finland. Att det sen inte används på det sättet längre är kanske en annan sak, men ändå... Rätta mig gäran nån som har 100% koll, för jag minns bara att jag hört det för länge sen, men kommer inte ihåg exakt.

Andra nedsättande ord som heller inte används är: dagos (begrepp på europeiska sydlänningar), spagge ("spagettiätare") osv. Ingen debatterar väl att italienare äter pasta, men de vill väl inte bli kallade det iallafall!
    Det amerikanska begreppet "swede" har en dubbelbetydelse som förutom svensk betyder kålrot... eftersom vi ansågs dumma som kålrötter... så en väluppfostrad amerikan kallar ALDRIG en svensk för "swede"...

"Jänkare" däremot är en försvenskning av Yankees och som ni vet kallar det ju tex ett av sina egna lag för New York Yankees, "kanadiker" är nog mest en felsägning av kanadensare som bitit sig fast pga nån typ Rolle Stoltz eller annan sportkommentator.

• Full av förhoppning

Men varför är det ok att säga svart om en mörkhyad person, men inte neger? Neger (försvenskat Negro) betyder svart ....
    Jag säger inte neger TILL en person och jag säger inte ofta ordet överhuvudtaget, men det händer när jag beskriver en händelse med en mörk person....
    jag tycker att mörka människor är vackra och lyckligt lottades om inte behöver ligga och kämpa med solbrännan på sommaren.... och för mig är inte ordet nedsättande eftersom jag ALDRIG har tänkt i de banorna... eftersom jag tycker att rasism är sjukt och löjligt.

Tänkte bara förklara hur jag tänker...

• Aaliyah

Men hallå, jugoslaver räknas väl inte som mörkhyade? mörkhyade är väl såna som har mörk hy, alltså afrikaner, indier mm...

Svar på tråden Får man säga neger?