Jag måste säga att jag är alldeles chockad över den här diskussionen. När jag såg rubriken trodde jag att det skulle komma en lång rad nej-svar när man öppnade tråden. Men icke!
Jag trodde att vi hade kommit längre, och att det bara var några envisa från 40- och 50-talistgenerationen (och äldre) som använde ordet. Jag förstår inte hur vissa här verkar ha missat ordets laddning idag! Det spelar ingen roll hur många nära vänner som tycker det är jättebra att ni kallar dem för negrer - så länge det finns mörkhyade som inte gillar det, så ska ordet inte användas. Gör det i så fall när garanterat ingen annan hör det...
Även jag, som helvit, får obehagliga vibbar när någon säger det helt oberört, för jag undrar över personens inställning... Jag säger inte att användningen innebär att personen är rasist! Men det får mig att undra, definitivt.
Det måste vara personen som utsätts som definierar laddningen av ordet, ska det vara så svårt att förstå? Och jag har aldrig träffat på någon svart person som gillar det, i alla fall.
Jag tycker också vi ska fundera på hur ofta vi behöver kategorisera en person utifrån hudfärg, eller för den delen kön, sexuell läggning etc. Jag tror att många ofta helt i onödan lägger till epitet som egentligen inte har med saken att göra. Medierna är verkligen inga förebilder, med sitt obegripliga behov av att tala om könet på personer, som t ex "kvinnliga poliser" eller "manliga sjuksköterskor", när det inte har någon som helst betydelse för sammanhanget. Lika lite måste man säga "han är svart" när man pratar om någon person, så länge det inte är det diskussionen gäller.