• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • mamy

Håller med Skruntan, Molnet och några till. Är också förundrad över hur många det är som helt och hållet väljer att ignorera att båda orden väcker anstöt hos många?! Argument som, jamen det HETER negerboll och jag har faktiskt en adopterad mörkhyadvän som inte tar illa upp av ordet neger tycker jag knappast håller. För det första har jag nog aldrig hittat recept på negerbollar i en endaste kokbok och för det andra så är det inte okej att säga neger bara för att en människa inte tar illa upp av det, när faktum är att väldigt många gör det. Förstår inte att det ska vara så svårt att respektera andra människor, det är precis den inställningen som gör att andra sorters skällsord som svartskalle, fitta, hora etc också fortsätter att användas.

Helenuz: jag tar illa upp om någon kallar mig svartskalle, men det betyder inte att jag har dåligt självförtroende för att min pappa är född utomlands!!!

Ursäkta den lite irriterade tonen, är inte menat som något påhopp och jag vet att alla har rätt tills sin åsikt, men den här typen av ignorans gör mig faktiskt lite besviken och uppgiven.

• Sessa

Sannisenpannisen, neger betyder ursprungligen svart, av latinska "niger" som nått oss via andra språk. På flera språk som kommer från latinet betyder det fortfarande svart, på till exempel spanska "negro" (tänk på vinmärket gato negro - svarta katten) eller franska där det nu blivit "noir".

För mig har "negerboll" ingen laddning alls, det är bara namnet på en kaka. Men om folk tar illa upp så visst kan jag använda något nytt ord. I den mån jag behöver beskriva människor skulle jag nog säga svart.

Kuriosa:
    Min sambo kommer från Río de la Plata. Där har de vanan att informellt tilltala folk med smek- eller öknamn oftare än med namnet. Ett mycket vanligt tilltalsord folk emellan är just "negro" eller "negra". Det används företrädesvis till mörka personer men betydelsen har blivit så urholkad att det faktiskt kan användas till och med till blonda. Jag har hört det användas så i betydelsen "älskling" till pojk- /flickvänner. Däremot kan man inte tilltala den som verkligen är svart med "negro" även om ordet även betyder "neger", för det skulle ses som respektlöst. Till dem säger man i stället "moreno-a".

"Moreno" betyder egentligen mörk, som i mörkhårig och används bara så i Spanien men i det spansktalande Amerika har det kommit att användas om mörkhyade i stället, för att "negro" sågs som oartigt. Resultatet är dels att det blir begreppsförvirring när man talar med spanjorer eller utlänninga som läst "spansk" spanska, dels att man förlorat ordet för mörk, då detta ord nu tolkas som mörk/hyad/, och får använda omskrivningar för det

• mim

Vi har en tjej på jobbet som jag diskuterade med igår på eftermiddagen, hon är negress.. Hon kan visserligen bara stå för sin åsikt, men hon sa att hon och hennes kompisar som är negrer och negresser tar inte illa vid sig vid vare sig negerboll "bakverket" eller att bli kallad neger/negress..
    Och om nu inte denna folkgrupp tar illa vid sig så varför ska man som svensk då bli kallad rashatare?

Jag är deffinitivt ingen rashatare, kulturer är roligt, man lär sig av varann..

• Camilla K

Jag anser att det är väl beroende sättet man säger neger på som avgör om det är ett skällsord eller inte.
    Jag blir evigt less på detta tjat om att det inte får heta negerboll.
    En dom i eu domstolen har slagit fast att det inte får heta chokladboll.
    Det innehåller för lite choklad.
    Jag är uppvuxen med negerboll fram till slutet på 80 talet var det inget snack om att detta skulle vara skällsord.
    Sen att man inte skall sjunga nationalsången hur som helst för då kan man vara rasist.(vem ahr kommit på den vansinnga iden,när jag gick i skolan sjöng vi denna ofta kunde någon inte den fick vi fortsätta tills alla kunde den utantill)
    Titta på tex storbrittannien och usa.
    Där är det tillåtet att älska sitt fosterland och att älska sin flagga.
    Där är patriotism något possitivt.
    Men i sverige är det något fult.
    Och vem har rätten att bestämma det.
    Det man måste begrunda är att patriotism inte är detsamma som rasism.
    Hur tycker ni????
    Är det fult att älska sitt land????
    Hoppas nu bara att folk inte missuppfattar mig i det jag skriver och ser mig som rasist.

• Indigo

Det handlar inte om vad 'vita' personer anser om ordet neger eller mörkhyade personer som inte tar illa upp utan om de personer som faktiskt BLIR provocerade och sårade. Som flera redan har påpekat, VARFÖR ens ta den risken? Tänk om det är ett litet barn som just har pratat med sina föräldrar från t.ex. Uganda om att sådana uttryck inte är ok och så använder en vuxen svensk uttrycket bara för att 'det inte är så farligt.' Vad ger det för signaler? Neger är ett ord som vi alla kan undvara, det finns mängder av synonymer, och om kafébiträdet inte förstår ordet 'chokladboll' kan man faktiskt peka! (Det har för övrigt aldrig hänt mig här i Stockholm.)

• petra

Måste bara berätta en grej. Min lillebrors kompis är från Gambia och heter Malick. När vi var små och bakade chokladbollar kallade HAN dem för Malickbollar.

• virr

NÅgon skrev: "En dom i eu domstolen har slagit fast att det inte får heta chokladboll.
    Det innehåller för lite choklad"

Men det innehåller ju knappast "neger" heller.

Jag håller med dem som talat väl och utförligt om att man faktiskt lika gärna kan låta bli att använda ordet eftersom det är så pass fläckat.

Varför behövs ordet över huvud taget, varför måste man ange någons hudfärg? Man pratar ju sällan om "gulingar" "arier" etc etc. En "neger" är förmodligen svensk, gambian, amerikan eller något annat. Eller- så heter han eller hon Gunnar eller Louise. Varför inte kalla dem DET?

Jämför: vad säger att man inte kan säga "jag träffade en amerikan/brevbärare/trevlig karl/ i går" och "jag träffade en neger i går"
    Vad är det för oersättlig info som inte går att få fram om man inte anger vilken färg personen i fråga har på sin hud?

Men de ÄR ju negrer, säger många. Jaha. Så då borde vi alla godta, utan att bli stötta att bli refererade till som f*ttor. Vi HAR ju det (fysisk egenskap som fysisk egenskap liksom)

• Bergtuva

Apropå att negerbollar inte innhåller negrer:

Sjömansbiff innehåller inte sjömän heller! (hoppas jag)

• mamy

Camilla K: men de innehåller inte för lite neger för att heta negerboll...? Förlåt men jag kunde inte låta bli

För övrigt verkar det var en lönlös diskussion när så många vägrar lyssna på och ta hänsyn till andras känslor. Hade någon sagt till mig att hon/han/eller någon annan tog illa upp av ett ord jag använde så hade jag självklart inte sagt det mer och inte börjat tjafsa om att det inte betydde något negativt för mig, så enkelt är det, men alla är vi tydligen olika.

Sen tycker jag att det är patetiskt att vi svenkar ska spela martyrer och börja dra paralleller mellan att inte få säga neger och inte få älska sitt land! Tänker inte ens kommentera det mer än så.

Svar på tråden Får man säga neger?