Allmänt: Det är inte vad du tycker som gäller-det är vad den personen tycker som blir kallad "X" som gäller, oavsett vad "X" är.
--
För är det automatiskt okej att jag kallar andra för t ex idiot eller fetto om jag själv inte anser att de orden är negativt laddade? Jag skulle inte tro att de flesta går med på det resonemanget.
Men alltså, om jag omdefinierar ordet idiot till att för mig betyda "person som tycker det är okej att säga neger", kan jag då kalla nallemajatjejen för "idiot" utan att hon tycker att hon har rätt att ta illa upp?
Okej, vi testar: Nallemaja, du är en "idiot". Det finns förvisso fler "idioter" i den här tråden, men du råkade nu bli utvald till försökskanin.
Nu undrar jag även hur alla andra "idioter" som läser detta tolkar det här inlägget, för så länge ni tycker det är okej att säga neger även om många kan ta illa upp så får ni helt logiskt också finna er i att jag kallar er för "idioter". Ordet har ingen som helst negativ laddning för mig, det är bara ett enkelt beskrivningsord enligt min egen definition. Inte mer förolämpande än att beskrivas som blond, kattälskare eller kaffedrickare.
Några av mina bästa vänner är "idioter", faktiskt, även om jag försöker få dem att inte vara det.
Jag ser fram emot att få höra hur ni känner inför detta, och om ni nu tycker att er känsla när ni blir kallade "idioter" borde påverka mitt beslut att kalla er för "idioter"??
--
Bara ett allmänidiotiskt exempel...