• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • CoolJen

Ser man ordet neger som ett negativt ord, så bör man väl inte använda det i ett icke negativt sammanhang, men jag ser inte neger som ett negativt ord, men har ju jämt i baktanke att det finns ju många som gör det. Ja jag säger neger och menar inget illa alls med det, eftersom jag aldrig sett nåt negativt med ordet utan tycker det är en bra beskrivning på just negrer.

Det är folk som tycker att det är fel som gör det fel....

• Cordelia

CoolJen:
    Jasså, då kan du förklara för mina icke ljushylta syskonbarn på 13 och 16 år att de gör fel när de inte vill bli kallade för neger och inte vill att varken det ordet eller negerbollar används. Alltså, du med flera gör mig både arg och ledsen, för jag vet hur illa de jag älskar och andra tar vid sig vid detta bl a. Det spelar ingen ROLL att NI inte tycker ordet är belastat med laddade värderingar FÖR det ÄR det.
    Varför såra för att ni av princip tycker att det för ER DEL inte alls har den tråkiga belastning ordet har?!

• Pernilla75

Jag säger negerboll men inte neger! Använder istället ordet mörkhyad, afroamerikan eller afrikan.

• Eli

Jag tycker inte att neger är ok, lika lite som att jag tycker att blatte, svarting eller guling är det. De ingår i samma kategori allihopa, så som jag ser det.

Överhuvudtaget känner jag dock väldigt sällan att jag behöver någon synonym i mitt ordförråd till just det som "neger" syftar på, dvs. ett visst slags utseende, eftersom jag sällan har något behov av att kommentera detta i fråga om människor när jag pratar om dem.

• Ptra

Har en kompis som är adopterad från Sri Lanka... hon säger själv negerbollar ... jag har alltid sagt det och tycker inte att det är något fel i det... menar ju inget illa med det...

• Lisette

skulle hellre säga mörkhyad eller nåt...

• CoolJen

Cordelia:

Jag tycker iofs. inte att man ska kalla någon neger, som ett namn, jag använder det mest till att kanske beskriva någon, typ kolla in den negern, eller hon var en neger och det gör jag absolut inte i nån negativ bemärkelse. Man skulle ju faktiskt kunna jämföra ordet neger med ordet bög, för det är ju oxå i vissas öron något negativt, medans jag tycker att det är ett bra ord för att beskriva just en bög...som ordet neger.

Problemet ligger inte i ifall jag använder ordet eller inte, utan det ligger i att folk tycker att det är ett negativt ord...för att citera mig själv- Det är folk som tycker att det är fel som gör det fel.

Jag tycker istället för att klaga på mig att du kanske borde vara glad att jag inte använder ordet neger som något negativt, inte ens tänker på det som negativt. Men visst är det tråkigt att folk blir sårade, men då är det ju det som jag har sagt......skulle ordet aldrig sammankopplas med nåt negativt så skulle heller ingen ta illa upp.

Diskussionen kan fortsättas med ska nu gå hem för helgen

jag är abslout inte ute efter att såra någon, och om jag använder ordet(för att jag vet att folk kan tycka det är fult) så används det endast med folk jag känner och har samma värderingar som mig.

• Themis

Allmänt: Det är inte vad du tycker som gäller-det är vad den personen tycker som blir kallad "X" som gäller, oavsett vad "X" är.

--
    För är det automatiskt okej att jag kallar andra för t ex idiot eller fetto om jag själv inte anser att de orden är negativt laddade? Jag skulle inte tro att de flesta går med på det resonemanget.

Men alltså, om jag omdefinierar ordet idiot till att för mig betyda "person som tycker det är okej att säga neger", kan jag då kalla nallemajatjejen för "idiot" utan att hon tycker att hon har rätt att ta illa upp?

Okej, vi testar: Nallemaja, du är en "idiot". Det finns förvisso fler "idioter" i den här tråden, men du råkade nu bli utvald till försökskanin.

Nu undrar jag även hur alla andra "idioter" som läser detta tolkar det här inlägget, för så länge ni tycker det är okej att säga neger även om många kan ta illa upp så får ni helt logiskt också finna er i att jag kallar er för "idioter". Ordet har ingen som helst negativ laddning för mig, det är bara ett enkelt beskrivningsord enligt min egen definition. Inte mer förolämpande än att beskrivas som blond, kattälskare eller kaffedrickare.
    Några av mina bästa vänner är "idioter", faktiskt, även om jag försöker få dem att inte vara det.

Jag ser fram emot att få höra hur ni känner inför detta, och om ni nu tycker att er känsla när ni blir kallade "idioter" borde påverka mitt beslut att kalla er för "idioter"??
    --
    Bara ett allmänidiotiskt exempel...

• Emma m Theodor

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några." (Anonym)

Bimsan: Bra talat!

• Cordelia

CoolJen: Jag inser att jag inte når fram med det jag vill ha sagt, nöjer mig nu med att inse att vi tycker olika om detta.
    Och ja, jag är glad över att du inte lägger några rasistiska värderingar i ordet när du nu trots allt använder det.

Bimsan och Emma m Theodor: Skönt att ni förstår vad jag talar om.

Svar på tråden Får man säga neger?