Full av förh, du tolkar ju det jag skriver som du vill... Vet inte om jag orkar förtydliga ännu en gång. Alla inuiter kanske inte heller har något emot ordet eskimå. Men det räcker att det finns en allmän åsikt att ordet är nedsättande för att i alla fall jag ska sluta använda det. Men du gör ju och beter dig som du vill.
Läs vidare i SAOB!
"om negerslav (i Amerika).
om person som icke tillhör negerrasen, men som i fråga om sinnelag, kulturell l. moralisk ståndpunkt o. d. liknar l. anse(tt)s likna negrerna: "barbar", "vilde".
NEGER-AMERIKANSKA = den (vulgära) engelska som användes av (obildade) amerikanska negrer.
NEGER-DANS = särsk. ss. nedsättande benämning på vissa moderna danser, de s. k. jassdanserna, som efterlikna negerdanser
NEGER-ENGELSKA = den primitiva engelska som användes av (obildade) negrer;
Vidare en mängd ord som visar dess historia:
NEGER-HANDEL
NEGER-MARKNAD
NEGER-PLANTAGE
NEGER-SLAV
Behöver jag fortsätta?
Inte ett enda exempel använder neger på något positivt sätt. Det handlar om att vara primitiv, barbarisk och utföra enklare arbeten. Om man då inte räknar "negeremancipation" eller "negerhövding" som positivt. Men emancipation pekar ju än en gång på de svartas historia. Och "negerhövding" skulle knappast en stamhövding bli kallad av sitt folk.