• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • tenderness

En indier behöver nödvändigtvis inte ha mycket mörkare hy än en jugoslav... Har både jugoslaver och indier som vänner och det är inte så stor skillnad på själva hyn...tycker inte jag i varje fall

• Kagi

Det spelar ingen roll vad ordet betyder. "F*tta" betyder "våt ängsmark" eller något liknande - vackert, eller hur? Jag vill ändå inte bli kallad det. Men man får gärna säga att jag har en (som någon annan här tyckte). Det är kontexten, användandet, som har betydelse.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att sätta sig in i hur det känns att bli kallad något nedsättande. Återigen - läs på om ordet! Ni kommer inte se någon trevlig historia kring det.

För egen del räckte det att jag fick veta en enda gång att Grönlands invånare inte gillar att bli kallade eskimåer. De är inuiter. Jag slutade genast att använda ordet. Svårare än så är det inte. De som kallas ordet måste få bestämma.

• Full av förhoppning

Kagi, då vissa bryr sig och andra inte bryr sig så måste det ju tillämpas vid olika tillfällen...
    alltså säger man inte ordet neger till de som inte gillar det och säger det till de som gillar det enligt ditt argument

• Full av förhoppning

Neger enligt SAOB
    BETYDELSE: manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar; äv. (utom i ssgr numera bl. i icke fackmässigt spr.) allmännare, med inbegrepp av andra mycket mörkhyade folkstammar

• Kagi

Full av förh, du tolkar ju det jag skriver som du vill... Vet inte om jag orkar förtydliga ännu en gång. Alla inuiter kanske inte heller har något emot ordet eskimå. Men det räcker att det finns en allmän åsikt att ordet är nedsättande för att i alla fall jag ska sluta använda det. Men du gör ju och beter dig som du vill.

Läs vidare i SAOB!

"om negerslav (i Amerika).
    om person som icke tillhör negerrasen, men som i fråga om sinnelag, kulturell l. moralisk ståndpunkt o. d. liknar l. anse(tt)s likna negrerna: "barbar", "vilde".
    NEGER-AMERIKANSKA = den (vulgära) engelska som användes av (obildade) amerikanska negrer.
    NEGER-DANS = särsk. ss. nedsättande benämning på vissa moderna danser, de s. k. jassdanserna, som efterlikna negerdanser
    NEGER-ENGELSKA = den primitiva engelska som användes av (obildade) negrer;

Vidare en mängd ord som visar dess historia:

NEGER-HANDEL
    NEGER-MARKNAD
    NEGER-PLANTAGE
    NEGER-SLAV

Behöver jag fortsätta?

Inte ett enda exempel använder neger på något positivt sätt. Det handlar om att vara primitiv, barbarisk och utföra enklare arbeten. Om man då inte räknar "negeremancipation" eller "negerhövding" som positivt. Men emancipation pekar ju än en gång på de svartas historia. Och "negerhövding" skulle knappast en stamhövding bli kallad av sitt folk.

• Full av förhoppning

Du har ingen rätt att hoppa på mig Kagi...
    Du verkar heller inte ha läst mina inlägg där jag klart och tydligt uttrycker att jag avskyr rasism.

Tråden skapades för att få folks olika åsikter, eller hur?

Sade även att jag INTE kallar folk för varken neger eller vit, eller hur?

Lugna ner dig och bete dig inte så nedlåtande mot folk, för då är du den siste att tala om för folk vad de borde och inte borde kalla folk för att det kan såra.

Jag skrev vad JAG tyckte i en fråga där man blev ombedd att skriva sin åsikt, jag bad INTE om att bli påhoppad av dig för det.
    Jag är känslig nog som det är av min graviditet!

• Kagi

Hur har jag hoppat på dig? Jag har också uttryckt mina åsikter. Om du kommer med argument så är det bara att vänta att någon kommer med motargument.

• Full av förhoppning

Ok.. menade du inte det som ett påhopp så får jag väl tro dig....
    Är dock för känslig för det här så jag lägger ner ändå ....
    Lev väl...

• petra

Jag undrar några saker.

RFSU (tror jag det är) vill ju att vi ska börja använda ordet f*tta på ett positivt sätt IGEN (det är ju ett fint ord från början som blivit ett skällsord)och på så vis "ta tillbaka" ordet.

Är detta inte möjligt med ett ord som neger pga dess historia...vad tycker ni???

Ska man om man umgås med mörkhyade som själva använder ordet neger ändå säga mörkhyad eller annat. Eller "får" man säga neger???

Tror ni att det kan bero på var man är uppvuxen, ålder, och vilka man umgås med om man tycker neger är ett OK ord eller inte???

Bara undrar vad ni tror om mina frågor

• Åsa

Rent i allmänhet tycker jag inte att argumentet att "någon är något" är tillräckligt för att det ska vara OK att använda ordet. Vissa ord har dålig klang. Eftersom det är svårt att veta vem som tar illa upp och vem som inte gör det är det enklast att undvika dem. Det är inte alltid det lättaste att veta vilka ord som hör dit; ibland är det ju bara någon enstaka person som tycker det låter illa, men neger hör nog till de ord som ganska många tycker låter illa idag.

För att ta paralleller till andra liknande ord: Inte många använder ord som "lapp" eller "tattare" idag, detta trots att befolkningen ifråga finns kvar; i den mån man vill tala om befolkningsgruppen väljer man andra ord. Men, som sagt, det är inte alltid solklart. "Finne" som nämnts ovan hör till de ord jag själv tänker en extra gång innan jag använder. Ordet som sådant må vara neutralt, men jag har hört det användas på ett negativt sätt så pass ofta att det inte är helt neutralt *för mig*. På ett liknande sätt drar jag mig för att använda t ex ordet "jude". I båda fallen finns naturligtvis personer som berörs som tycker orden är OK.

Svar på tråden Får man säga neger?