• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Kiwi

Halloj,
    Negerboll är ett gammalt ord som användes när det först började tillverkas i Sverige. Själv kallar jag det för chokladbollar. Mums!
    Mina kompisar från Jugoslavien kallar mig för Svenne.
    Helt ok!

• tenderness

Jag är svensk...till 100%...ser inte svensk ut...har blivit kallad neger, blatte och thailändare...
    Vad är min reaktion när folk säger det till mig? Jag skrattar!

Vad gör jag när en jugoslav kallar mig vit? Jag lyssnar på vad han mer har att säga...

Vad säger jag om de här bruna rund kakorna? Jag säger negerboll? Varför? Därför jag alltid har hört att de heter så... svårt att ändra gammal vana...

Vad säger jag när folk kallar mig rasist m.m. för att jag säger neger? Jag frågar om de brukar gripa tag saker ur luften...

vad tycker jag om att folk anser att det är fel att säga neger? Jag tycker inte så mycket. det är förståeligt även om jag inte tycker samma sak.

• Aaliyah

Jag har inte läst alla inlägg här, men jag tycker INTE det är ok att säga neger. Jag vet att många färgade tar väldigt illa upp, man kan fråga sig VARFÖR man ska använda det gamla "skällsordet", när det finns mer neutrala alternativ som färgad, mörkhyad, svart, afrikan mm.
    Varför just ordet neger? det låter negativt och provocerande i mångas öron. Jag blir irriterad när folk säger neger, det låter verkligen inte bra.

• amathea

Fröken R

jag har svenskt utseende och har aldrig blivit kallad neger.
    men jag skulle inte heller. precis som jag skrev ovan, kalla någon för neger som jag vet tycker illa om ordet.

har vänner som tycker att det är ett helt okej ord.
    Och dom är afrikaner.

• Indigo

Heja Virr! Mitt i prick! Människor är så mycket mer än sina fysiska attribut och det är ytterst sällan som sån info har någon relevans i sammanhanget.

• amathea

Indigo.

Klart färgen i en människas hud inte har någon relevans!

• Mialia

NEJ! Man får inte säga neger. Det är ett historiskt mycket laddat ord och jag förstår INTE varför det finns ett behov av att använda det?!

• Themis

Även rätt små barn kan förstå den uppenbara motivationen att om någon blir ledsen av det jag kallar dem för så är det fel.

Bedömningen ligger hos den som utsätts och jag har då aldrig hört en svart kille eller tjej uttrycka att "neger" är ett positivt laddat ord, så varför slänga ur sig något som oftast uppfattas som kränkande?

Detta verkar vara synnerligen svårt att förstå för en del. Jag tror dessutom att de skulle ta illa upp om jag kallade dem korkade även om det vore objektivt sant. Något att fundera på...

• proppen

Det heter NEGER för att deras FOLKSLAG heter NEGRER...dessutom är det en komplimang NEGRER emellan att kalls NEGER!

• Ejnie

Proppen, eftersom trettiotalet är sen länge sen passerat så är det inte riktigt ok att dela in folk i grupper på det sättet...

Svar på tråden Får man säga neger?